• Grabben i bloggen bredvid

Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?

Morgonrutinen hemma är oftast så här:
    1. Vaknar och gör mig iordning
    2. Väcker 3 barn. Två stiger upp och gör sig i ordning
    3. Väcker den stora igen (grymtningar till svar)
    4. Börjar fixa frukost
    5. Ropar på den stora (svarar att han är vaken)
    6. Börjar äta frukost (
    7. Ropar på den stora (svarar att han är uppe, fast det är inte sant :))
    8. Börjar plockar ihop frukosten 
    9. Skriker med "arga rösten" att nu får det för f-n vara nog!
    10. Den stora kliver upp 

Det som är så jobbigt är att han är medveten om problemet, men klarar helt enkelt inte att komma ur sängen utan hot och skrik. Det som gör mig ledsen är att jag varje morgon hamnar i sitsen att jag skriker och är arg, vilket ger mig en dålig start på dagen.

Så hur gör man?

Lite basfakta:

Han går och lägger sig sent, men även om han går och lägger sig tidigt somnar han inte förrän 23:00-23:30 (så är det bara...) Väl uppe, är det inga problem. Även om man står bredvid och tjatar snällt kommer han inte upp även om man säger till 1000 gånger.  Han åker buss till skolan, och även om han börjar senare så vågar jag inte lämna honom i sängen för då kommer han inte iväg förrän till lunch.  På helgerna brukar vi väcka honom senast 10:00. Ibland lite senare...
    Mer av mig på: andrahalvleken.se
  • Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?
  • Skruttelito

Nu har jag inte tonårsbarn men något som är väldigt effektivt här hemma som dottern gör för att få oss ur sängen är att hoppa i den och skrika "Kliv av!" tills vi gör just det. Omöjligt att sova vidare då

• petrasandell

hur gammal är han? han kanske helt enkelt inte ska behöva bli väkt utan ta eget ansvar. Jag fick börja gå upp själv med väckarklocka när jag var tio år och det gick jättebra. Han är dessutom inne i en period där han är en jättetrött tonåring, sånna strider kommer du förmodligen aldrig ifrån. Men han kanske behöver ta lite eget ansvar?

• niagara

Fick ett tips av en sexbarnspappa. Lägg en påse med puttekulor i frysen (sten eller glas) när sen tonåring ej behagar gå upp häller du dessa i sängen. Tydligen finns det alltid några kvar... Lättare att städa än en hink med vatten...

Behövs nog bara göras en eller två ggr.. ;)

• Girlinthecity

Måste du tjata då? Sover han över en gång kanske han går upp nästa morgon? Annars, dra av honom täcket, ta mobiltelefonen, internet, tv-spel som gisslan?

• GrodanHopp

Låt bli att väcka. Ja han kommer att för sova sig en trillion gånger!! MEN! Tillslut så kommer meddelandet att sjunka in..

• Never ending story
    GrodanHopp skrev 2011-12-05 14:27:19 följande:
    Låt bli att väcka. Ja han kommer att för sova sig en trillion gånger!! MEN! Tillslut så kommer meddelandet att sjunka in..
    de enda rätta.. dags o lära sig eget ansvar.
    han kommer tycka de e skit jobbigt o skit pinsamt o komma försent te plugget jämt
  • Grabben i bloggen bredvid

Kulorna lät spännande! Själv har jag många diaboliska idéer som borde vara effektiva, men eftersom vi båda är överens om att det är ett problem, känns det inte som om det är den första åtgärden.

Ansvar är många inne på. Även jag. Fast just i detta fallet är jag tveksam om det är rätt mot honom, även om det skulle vara effektivt. Som jag skrev är han medveten om läget, och han skäms när han kommer ner. Om jag skulle göra ett statement genom att inte väcka skulle nog resultatet bli att han skulle få svårt att somna eftersom han skulle vara livrädd för att försova sig.

Om man sätter sig själv i situationen att man vill bli väckt efter 90 minuters sömn en tung vecka. Hur vill man då bli väckt? Stenkulor, saxofonsolo, grytlock, eller?

• Mariaaa

Låt han sova ut på helgerna för tonåringar behöver faktiskt sova ut! Men på vardagarna så häll vatten över om han vägrar gå upp :)

• GrodanHopp

Att han inte somnar förrns vid 23 beror nog på vana.

Att han skäms är bra, men låt honom för sova sig så kommer han att komma upp i tid. Det handlar inte om att straffa honom, utan att hjälpa honom. För du vill väl inte hålla på så här när han är 30?

• syskonen

Det här handlar om jante, att man ska upp på morgonen därför annars är man en slöhög, ansvarslös och gud vet vad.

Jag fick nyligen diagnosen försenad sömnfas, det betyder att jag blir trött 4-5 timmar senare än normalt. Det i sin tur beror på att jag har brist på hormonet melatonin skulle man kunna säga, det utsöndras med flera timmars förskjutning från det som är normalt.

Det som händer med tonåringar generellt är att de får samma förskjutning fast inte lika kraftig. Det finns en hel del amerikansk forskning på detta, att just tonåringar vinner mycket på att börja i skolan en halvtimme senare.
    Det tillhör utvecklingen och är normalt för tonåringen. Det brukar rätta till sig senare fast det gjorde det aldrig för mig utan det blev värre.

Det som händer på morgonen är att hjärnan sover tack vare det försenade melatoninet. Säg åt maken att väcka er vid 3.30-tiden och se hur ni reagarar själva med hjärnan fulla med melatonin. Man ställer sig inte direkt upp i givakt och börjar skutta runt, kvittra och äta frukost utan allt är seeeeeegare än segast för att hjärnan och organen i kroppen är inställda på sömn.

Att han skäms är förskräckligt därför det visar vilken otrolig brist på förståelse han möter. Att sitta och tänka ut den än taskigare "metoden" än den andra är bara elakt rent ut sagt.

Det går inte att göra något åt utan det är bara att vänta ut stormen men det går att göra det mer hanterligt med rutiner förutsatt att han är med på dem.
    Jag tycker att det är en självklarhet att ni sätter er ner och diskuterar vad han vill och vad han är beredd att göra.
    Men en sak ska ni inte förvänta er - att han somnar som ett lamm på kvällen därför att hans kropp är inställd på att vara aktiv.

Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?