Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?
Det här handlar om jante, att man ska upp på morgonen därför annars är man en slöhög, ansvarslös och gud vet vad.
Jag fick nyligen diagnosen försenad sömnfas, det betyder att jag blir trött 4-5 timmar senare än normalt. Det i sin tur beror på att jag har brist på hormonet melatonin skulle man kunna säga, det utsöndras med flera timmars förskjutning från det som är normalt.
Det som händer med tonåringar generellt är att de får samma förskjutning fast inte lika kraftig. Det finns en hel del amerikansk forskning på detta, att just tonåringar vinner mycket på att börja i skolan en halvtimme senare.
Det tillhör utvecklingen och är normalt för tonåringen. Det brukar rätta till sig senare fast det gjorde det aldrig för mig utan det blev värre.
Det som händer på morgonen är att hjärnan sover tack vare det försenade melatoninet. Säg åt maken att väcka er vid 3.30-tiden och se hur ni reagarar själva med hjärnan fulla med melatonin. Man ställer sig inte direkt upp i givakt och börjar skutta runt, kvittra och äta frukost utan allt är seeeeeegare än segast för att hjärnan och organen i kroppen är inställda på sömn.
Att han skäms är förskräckligt därför det visar vilken otrolig brist på förståelse han möter. Att sitta och tänka ut den än taskigare "metoden" än den andra är bara elakt rent ut sagt.
Det går inte att göra något åt utan det är bara att vänta ut stormen men det går att göra det mer hanterligt med rutiner förutsatt att han är med på dem.
Jag tycker att det är en självklarhet att ni sätter er ner och diskuterar vad han vill och vad han är beredd att göra.
Men en sak ska ni inte förvänta er - att han somnar som ett lamm på kvällen därför att hans kropp är inställd på att vara aktiv.