• Aroma

LCHF för gravida!

Maruid skrev 2011-12-08 11:25:56 följande:
    Jag var själv HELT emot ägglatte och sa som min syster "Jag gör inte kött av bönor och jag gör inte mjölk av ägg". Men jag funderade och funderade ändå. Ett KRAV var att det fick absolut inte varken smaka eller lukta ägg för då går det inte. Jag är rätt känslig mot ägg, äter det bara i vissa former och sådär.

Men så testade jag ändå utifrån receptet nedan. Nu dricker jag det nästan varje dag och har inga som helst problem. Ja, det är riktigt gott!

En äggula
    10 gram osaltat smör
    15 gram kokosfett (vill man kan man använda bara kokosfett istället för en del smör)
    En espresso (eller bryggkaffe eller neskaffe)
    1,5 dl vatten
    1 msk vispgrädde
    Vaniljulver och möjligtvis kryddor som kanel och kardemumma.

Jag lägger äggula, smör, kokosfett i ett mixerglas.
    Tillsätter vanilj (vill man ha i andra kryddor är det bara att köra på).
    Sedan häller jag på espresson och det kokta vattnet och mixar direkt med stavmixer.
    Det är viktigt att göra det omedelbart för annars kan äggulan koagulera av vattnet.
    Då jag mixat en stund tillsätter jag vispgrädde, kör ett par varv till. Häll upp i en mugg och drick. 

Låter väldigt gott,, jag gillade inte att bara blanda äggmjölk och kaffe med detta lät bättre..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Hej,, har haft en kolhydratsfrosse jul och mår därefter,, men nu är det lchf som gäller igen och det känns bra,, har dock haft en del humörsvängningar som tyvärr gått ut över både barn och hund och allt,, örk va det där sockret ställer till med... jag är i v 33 nu och det står så här på min "gravid sida" på familjeliv

Ät gärna:500 g frukt och grönt varje dag Fisk 2–3 gånger i veckan. Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen, som är viktiga nu när du är gravid. Fet fisk som lax och makrill innehåller också omega 3-fett. Lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag. Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag. Bröd och potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, helst fullkornsalternativ. Drick gärna vatten till maten och när du är törstig. Källa: Livsmedelsverket 

enligt livsmedelsverket ska man även ge 1 åringar lätt produkter för att främja goda vanor i framtiden.. det är sorgligt..

god fortsättning på er alla      

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Ang vätska så har jag märkt väldiga skillnader fram och tillbaka.. grav 1 0ch 2 hade jag inte onormalt med vätska men jag hade carpaltunnelsyndrom som kommer av att det blir en förtränkning i handleden och det blir värre ju mer vätska där finns.. detta började tidigt och jag fick sova med skenor hela graviditeten. Denna gången har jag inte alld behövt skenor och enda gången jag märkt av att händerna somnar är nu när jag har haft ett par slarviga veckor. jag gick upp massor och har efter bara ett par dagar med lchf gått ner 2 kg i vätska igen.. så det är verkligen tvära kast..

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Hej alla,, nu är jag i v 35 och idag har jag på mig ett par byxor som jag knappt kunde knäppa för ett år sedan.. som det ser ut nu väger jag 15 kg mindre än när vi började i mars.. ska bli kul att se vad resultatet blir efter förlossningen.. angående bebisen så är den enligt tillväxtultraljudet helt perfekt.. beräknad vikt vid planerat snitt är ca 3300g, att jämföras med sina systrar som vägde strax över 4 kg båda två.  mår så jäkla bra;o) kram på er.

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Nu har jag ätit godaste fisksoppan ever.. med saffarn lax, grädde och sparris ååå tänk att där är folk som svälter sig ner i vikt;o)

Systernorr: ja det känns jäkligt skönt.. jag kan röra mig som vanligt,, visst får jag lite sammandragningar jag med men jag är knappt anfådd och jag kan böja mig hur lätt som helst.. och detta är en befrielse med tanke på att jag har en 15 månaders som ska bäras och lyftas och kläs på nere på golvet etc etc..

Jag var hos läkaren på mvc igår och fick min tid så den 20 e februari smäller det.. då kommer trean och det lär bli liv i luckan här hemma haha..  måste även skryta lite om min gubbe som vägde 132 kg i mars.. igår ringde han från sjön och berättade att han nu väger 99,, under hundra för första gången på MASSOR med år... underbart!!!  jag är så glad att vi vågade oss på denna "livsfarliga" fettdiet som ingen tror på;o)   

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    The Kittycats skrev 2012-01-20 11:27:52 följande:
    Vad kul att det går så bra för både dig och mannen - härligt jobbat!

Tack,, ja det är verkligen skönt att ha hittat något som verkligen fungerar på alla sätt.  undrar om  det är det som provocerar folk,, att det liksom går lite för lätt för att vara sant.. Jag säger inte att det är lätt hela tiden,, helst inte när man är socker junkie som jag,, men om man jämför med allt som man har utsatt sig för genom åren så blir man ju förbannad att man inte kom på detta tidigare..!!
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Syster Norr skrev 2012-01-20 21:51:06 följande:
    Här utanför Umeå har vi Hälje gård, dom tar 77 kr för färs. Annars försöker vi hålla oss till älgkött, så närproducerat som det kan bli!

Idag var vi på VUL, en liten lillasyster därinne som vi får vänta på och längta efter.

Mysigt med en liten tjej.... jag har 2 st själv och har ingen aning om vad som väntar där inne nu.. men dom flesta verkar tycka det är dags för en pojke nu.. vi får väl se.. men rent praktiskt skulle det vara toppen med en tjej till haha,, sorterade bland kläderna häromdagen.. inte så mycket neutralt där inte,, och jag är endå ingen sån där rosa typ,, men även om det är typ brunt eller grönt så är det ju en känning eller tunika eller nåt.. så det blir till att öppna plånboken haha..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    mabuse skrev 2012-01-22 20:35:19 följande:
    Usch, detta kanske är fel tråd att gnälla i, men jag längtar så efter kolhydrater!!

Jag frångick lchf några dagar (11-17 jan), men var tvungen att börja i onsdags igen för jag svällde som en ballong! Jag gick upp drygt åtta kilo på de kolhydratdagarna och kunde knappt böja på benen av all vätska, dessutom spände det och gjorde så ont i huden att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Så något annat än lchf är inte att diskutera just nu, har inte ens blivit av med riktigt all vätska än, inte som jag blev under första perioden (1-10 januari).

Men saken är den att jag blir så otroligt låg och nedstämd av lchf just nu. Någon som känner igen sig i det? Försöker härda ut och se slutet, har BF 27 januari, så det är ju max tre veckor kvar innan jag kan göra som jag vill, men oj vad tungt det är :( Vill bara få äta vad jag vill och känner för just nu... Undrar varför psyket påverkas så...

Jag har åxå haft ett par perioder med fusk och haft JÄTTE svårt att ta mig ur.. Jag blev som ett monster i humöret och kom på att det funkade bättre om jag smög lite långsamt in i kosten igen,, tex så tog jag en smoothie med bär och grädde och fil i stället för ägg och bacon till frukost.. då fickl jag i mig lite socker utan att det satte igång suget..  och det funkademycket bättre än att sluta tvärt.. ge inte upp bara det blir ju bra det vet du ju!!
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    sniffs skrev 2012-01-28 16:02:36 följande:
    Hej!Jag undrar om ni kommer fortsätta käka enligt lchf när ni ammar? Jag ammar min 5 mån bebis nu och testade lchf för ett tag sen och upplevde då att mjölken minskade. åt jag för lite fett kanske? ?^Kan bebisen ta skada av lchf dieten? Läste att när man bantar ska ju gifter ur kroppen, får inte bebisen i sig dem då? Om jag ändå vill äta lite kolhydrater och lchf går jag inte upp i vikt då? funderar att testa lchf  igen för jag vill verkligen gå ner i vikt men oroar mig för att min bebis inte får i sig det hon ska då. Sen hade jag så svårt och käka bacon till frukost och nötter kan jag inte äta för det är jag allergisk mot.

Jag kommer att fortsätta,, jag har tvärtom hört att dom som ammar med lchf har mätta och nöjda barn,, ska bli kul att se om det blir någon skillnad från mina andra barn.. där hade jag på gränsen hela tiden så det blrv typ en flaska ersättmimg om dagen..  och resten amning. hoppas på helamning denna gången. Angående gifter så har jag läst att det gäller ALLA som ammar.. mamman lämnar över sina gifter på barnet.. kemikalier och skit som man får i sig hela tiden, så jag tror att man helt enkelt får avväga fördelarna och nackdelarna med att amma eller ge konstgjort i flaska..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Hej. Jag gjorde glykosbelastning för ett par v sedan och resultaten var bra men sen fick jag blodsockerfall så in i bomben och mådde skit . Men jag tror att jag väntade för länge med att äta efter. Så det kanske du ska tänka på.

• Aroma

Hej hej. Nu är det snart dags för mig!! Planerat snitt på måndag!! Om man ska sammanfatta hela denna graviditet så är det en succé !! Inga krämpor alls. Jag mår så förbaskat bra och har gjort hela tiden. Inget illamående, ingen vätska i kroppen, inget blödande tandkött, ingen trötthet alls.. Som sagt har mått som en prinsessa och då har jag ändå inte ätit strikt alls utan ätit en del frukt, och fuskade ganska mycket kring jul, mina värden är jätte bra, har inte behövt äta järn . Jag väger 16 kg mindre än för 11 månader sedan. 3 kg mindre än vid invägningen. Tror jag går ner ytterligare en 6-7 kg efter förlossningen. Min barnmorska har varit jätte positiv heltiden och det har jju betytt mycket.. Så kämpa på allihopa och må gott och ät gott;0)

• Aroma

Tack .. Efter 2 akuta snitt känns det tryggt och bra med planerat. Såg att jag missat en fråga om glykosbelasttningen och ja jag laddade med extra kolhydrater innan. Men som sagt mådde jätte dåligt efter. Så ta med lite mat och ät direkt efter så att det inte hinner sjunka så lågt som mitt gjorde..

• Aroma

Jag tror att om du mår bra av en skvätt grädde så är det bara bra. Jag mådde inte illa på morgonen men var inte alls sugen på ägg och bacon som vi brukar äta så det blev en del rysk yoghurt med nötmysli och så smoothie . Nu tuggar jag glatt stekt mat igen :0) jag är övertygad om att bebisarna mår bra av den här kosten så kör på som vanligt. Jag åt frukt för att jag var sugen och lite mer tillåtande inte för att jag tror att bebisen behöver det.. Mina två flickor som är tillverkade i socker missbruk vägde båda drygt 4 kg, ingen fara med det men det är på övre delen av normal skalan.. Denna beräknas bli lite mer "normal" kanske 3500, vi får se i morgon.. Nu ska jag gå och packa om bb väskan igen;0) rapporterar när bebis är här!!

• Aroma

Nu är hon här!! 3300 g och 47 lång och alldeles alldeles underbar!!! Allt gick jättebra och nu myser vi i massor . Hon känns väldigt pluttig om man jämför med sina 4000 grammare till systrar men hon är ju helt normal egentligen. Mys mys!!

• Aroma

Hej, min tös är nu 8 veckor och har ammat hela tiden och det ser ljust ut inför framtiden,, jag har gott om mjölk och hon växer som hon ska.. så för mig har LCHF inneburit bara fördelar under båder graviditeten och nu när jag ammar. Mina 2 andra barn har jag inte helammat så jag märker stor skillnad. Jag mår så himla bra och hade inte en enda graviditets krämpa heller.
    ingen halsbränna, ingen vätska i kroppen, ingen värk någonstans, inga humörsvängningar, inga torra slemhinnor, inget blödande tandkött, INGET ILLAMÅENDE etc etc.. kan bara rekomendera er att köra på i både graviditet och amning,  kram på eralla och lycka till med era bebisar!

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!