Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

LCHF för gravida!

Vilken bra tråd!
    Jag går in i vecka 23 imorgon så jag har gått lite mer än halva tiden.
    Nu vill jag köra igång med LCHF igen. Körde det innan jag blev gravid och det funkade bra för mig.
    Hur gör ni som kör igång nu under graviditeten? Kör ni strikt eller lite mindre strikt?

Min mat den här veckan ser ut så här än så länge:

Måndag:
    Äggröra, stekt bacon och 1 msk majonäs
    Stuvad spenat och broccoli (kokade broccoli och spenat och mixade sen med smör och grädde) och ugnsstekt kyckling som jag kryddade med cayenne och lite curry och hällde grädde på.
    Sen blev det lite ostrullar med smör som mellanmål under dagen

Tisdag:
    Stekt ägg, stekt bacon, stuvad spenat och 1 msk majonäs
    2 fläskkotletter med hemmagjord rödvinssås, mycket vitlökssmör och kokta rödbetor (vet att det inte är det bästa men vi ville bli av med dem från kylskåpet) Flört
    2 skivade chorizo korvar blev mellanmål under dagen när jag var hungrig

Onsdag:
    4 skivor stekt bacon, 1 stekt ägg och 2 msk krämig fetaost (3,5g/100g)

Det är så långt som jag har kommit med LCHF mat det här året.
    Jag har inga direkta omställningsbesvär ännu förutom att jag blev dålig i magen igår.
    Hur går det för er andra?

• FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-01-04 11:57:06 följande:
    FiaFunderar
    Jag kör lite mindre strikt, bara för att vara på den säkra sidan. Jag siktar på omkring 50 kolhydrater/dag och unnar mig mer mjölkprodukter, någon frukt ibland och bär. Jag hade inget behov av att äta helt strikt innan jag blev gravid heller, vikten normaliserades ändå.

Om jag bli akut hungrig så äter jag absolut hellre en kiwi om jag behöver äta något snabbt för att bli av med illamåendet än en smörgås. Spannmål vill jag inte äta för det får jag bara ont i magen av. Det är väl ännu en anledning till att jag äter lite mindre strikt, eftersom att jag som gravid ofta får behov av att äta omedelbart för att inte kräkas..

Ang det du äter. Äter du ingen middag? Jag är tokhungrig nu under graviditeten och måste trots LCHF äta ca var tredje timme för att inte må illa, så jag äter ofta men lite mindre portioner.

Alla är vi olika :)

Idag har jag börjat dagen med en omelett med champinjoner och bacon.. och till lunchen blir det ostgratinerad köttfärssås med broccoli till. Det smaka nästan som lasagne. :)
    Jag har lite tokiga arbetstider. I måndags och igår så jobbade jag från 15:00 - midnatt. Så jag sover länge och äter en sen frukost/brunch och sen så räcker det med middag runt kl 18. Att ta lite ostrullar eller korv när jag känner mig lite hungrig/sugen räcker för mig.
    Jag hade en period för några veckor sedan när jag var hungrig OFTA. Men det har försvunnit nu.

Men nu idag och imorgon så blir det 3 mål mat eftersom jag var tvungen att gå upp tidigt och åka till jobbet till kl 9. Så nu strax ska jag äta lunch och sen äter jag nog lite kvällsmat runt 19 ikväll.
  • FiaFunderar
    stinaa skrev 2012-01-04 20:40:51 följande:
    FiaFunderar: Vad roligt att vi ses här också! :) Jag äter lchf fast mindre strikt, jag käkar lite frukt, mycket grönsaker (har svårt för allt fett nu), och knäckebröd (Wasa sport gjort på rågmjöl) men all lunch och middag är lchf, kan bli nån potatis ibland. Har typ inte gått upp nåt i vikt och har ätit lchf sedan våren 2008, med undantag för några snedsteg.

Solig Ja vad kul!

Jag har ju gått upp 9 kilo redan men det stör mig egentligen inte men nu när jag börjar märka att jag börjar bli svullen i ben och händer och så vidare så vill jag köra på med LCHF igen eftersom jag har läst att det ska hjälpa mot svullnader.
    Sen vet jag sen innan att jag mår bra av LCHF. Har inte alls lika mycket huvudvärk till exempel.  
  • FiaFunderar
    mabuse skrev 2012-01-04 23:11:36 följande:
    Har kört lchf i fyra dagar nu och imorse var så gott som all svullnad och vätska borta i fötter, ansikte och händer! Kissade som en tok i natt dock :) Otroligt tycker jag, att vården inte har koll på sådant och kan rekommendera lchf till dem som har problem med att samla vätska. Skulle gärna veta också varför kolhydrater bidrar till att man binder så onaturligt mycket vätska i framför allt slutet av graviditeten och inte annars.

Nu vet jag dock inte om jag orkar hålla fast vid lchf fram till förlossningen även om jag gärna skulle vilja. Jag blir alltid lite låg när jag ställer om kosten och känner mig lite skör just nu, tycker alltid att det är ganska psykiskt påfrestande att ställa om kosten. Får se hur det blir. Kroppen mår utmärkt i alla fall! 
    Gud vad härligt att höra! Jag hoppas min svullnad försvinner också. Jag är inte jättesvullen men lite grann i alla fall och det vill jag gärna undvika så mycket som möjligt.
    Jag har ätit lchf sen i måndags. Det jag märker är att jag är otroligt törstig. Så jag dricker nog ca 2 liter vatten per dag.
  • FiaFunderar
    joncam skrev 2012-01-09 23:32:38 följande:
    vilken bra tråd! Jag och min sambo började förra veckan med LCHF och jag mår jättebra! Vi försöker även att bli gravida nu (har försökt sen i okt). Har ni några erfarenheter att ni lättare blivit gravida med denna kost?

Kul med alla tips på olika maträtter också!
    Jag hoppas på viktminskning då jag är lite överviktig, så jag håller tummarna! Men får tyvärr så mycket negativ respons till LCHF vilket sänker mitt självförtoende för en stund..
    Jag blir däremot peppad av alla här inne i denna tråd! Glad
    Det där om det hjälper till när man försöker bli gravid det vet jag inte. Jag blev gravid på vårat första försök. Men jag tror också att mår kroppen bra och om man har mycket övervikt, och börjar gå ner så tror jag det blir lättare att bli gravid.
    Jag har lagt ner det där med att prata med folk (mest på jobbet) om LCHF. Jag tänker inte sitta och förklara mig varför jag äter ägg och bacon till frukost istället för 2 mackor med sylt...
    Min familj och vänner vet om att jag håller mig till lågkolhydratskost och de säger inget (förutom svärmor som VET att kroppen MÅSTE ha den absolut viktigaste byggstenen i våra kroppar - kolhydrater)

Det är inget fel på oss som äter bra och naturlig mat... Det är fel på dem som inte vill förstå.
  • FiaFunderar
    rednose skrev 2012-01-10 14:00:24 följande:
    Alltså tjejer, jag är så obotligt trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen!?!
    Brukar ju vara jättepigg när jag äter så här och jag är inte sjuk. Däremot har jag mängder av graviditetssymptom så jag hoppas jag plussar snart!!!
    Testade idag men det var 6 dagar innan BIM så såklart vart det ett fett minustecken i rutan. :)) Dum som man är kunde jag inte hålla mig.
    Hur mår ni nu, alla gravida på LCHF? Nån som har lust attberätta hur det går med kosten i graviditeten? :) 
    För mig funkar det fin fint att äta LCHF nu. Men jag började ju igen förra måndagen så jag har ju inte hållt på så länge efter uppehållet.
    Idag hade jag inte matlåda med mig till jobbet (inte bra) och då får jag äta i restaurangen. Idag serverades stekt örttorsk med tartarsås och potatis och grönsaker.
    Men det funkade bra att äta det med. Bad om att få 1 st potatis eftersom man får så lite fisk (annars hade jag hoppat potatisen) men det slutade med att jag slängde den i alla fall. Sen tog jag ca 1 dl tartarsås (gjord på majjo och cf) Sen fick man lite ugnsgrillade squach, paprika och ärtor.
    Det blev väl en ok lunch men jag föredrar att göra egen matlåda så man har full koll på vad man äter.

Jag har haft lite huvudvärk senaste dagarna och det hade jag även förra gången jag satte igång med LCHF. Men det går la över Glad
  • FiaFunderar
    rednose skrev 2012-01-10 18:16:44 följande:
    varför skulle du äta potatis??
    Jag äter inte jättestrikt LCHF nu när jag är gravid. Och att ta EN potatis till fisken är ju inte döden... Frukosten var kanske 2 kolhydrater och nu ikväll så har jag ätit 100 gram korv med 2 kollisar/100 g och stuvad blomkål.
    Så jag ligger väldigt lågt på kollisarna idag.
    Det var det jag menade med att jag helst av allt vill ha med mig matlåda på jobbet så jag har full koll på vad jag ska äta under dagen.
    Men nu var det inte så utan jag fick äta på restaurangen och där får man massor utav riset,potatisen eller pastan men lite av proteinet... TYVÄRR. Så eftersom jag är hungrig på lunchen så vill man ju äta sig mätt därför bad jag om en liten potatis.
    Men som jag skrev så slutade det med att jag slängde den. Var inte direkt mätt efter maten men kunde hålla mig till kvällens middag utan mellanmål så det var ju bra Glad tycker jag! 
  • FiaFunderar
    rednose skrev 2012-01-10 19:02:50 följande:
    Kan de inte ge dig allt utom kolhydraterna? Om det är de som lägger upp menar jag? Här i Göteborg verkar det aldrig vara ett problem utan de ger gärna mer fisk, kött eller sallad istället.

Nej de vägrar! Det är så irriterande. Vi får köpa en tallrik mat för 40 kr och då får man det som de lägger upp på tallriken. Fisken idag var väl ca en halv normalstor portionsbit (ca 60 g kanske) Så det är det man får och en slev sås och sen ganska mycket potatis (det är ju billigast)
  • FiaFunderar
    rednose skrev 2012-01-10 19:20:23 följande:
    Du kanske kan lägga till en tjuga eller så då? 40 spän för lunch var ju sjukt billigt! Tänk om de kunde anamma det här. haha! :)

Man får bara betala med våra kuponger.
    Men som sagt jag äter där väldigt sällan. Tar oftast med mig matlåda. Missar jag det någon gång ibland så får det bli maten som finns där och är jag superhungrig så kommer jag inte må dåligt för att jag får ta en potatis till köttet/fisken Glad 
  • FiaFunderar

Ni som är gravida och äter LCHF nu hur strikta är ni?

Jag äter ca 20 kollisar per dag. Är lite osäker på hur jag ska ligga i kolhydratsintaget... Jag började med LCHF från 2 januari i år. Sen dess har jag stått still i vikt. För mig känns det helt okej eftersom jag gick upp 11 kg väldigt fort, tidigt i graviditeten.
    Idag ska jag till BM och lämna lite prover och mäta magen och allt det som hör till. Hoppas få reda på att mina och bebisens värden är bra Glad På torsdag går jag in i vecka 25

• FiaFunderar
    joncam skrev 2012-01-19 14:01:52 följande:
    I svt 1 ikväll är det debatt med kostdoktorn och Katrin zytomierska (stavning?) om lchf, dom debatterar med lchf motståndare, ska ni kolla?
    jag vet inte... kommer säkert bli upprörd bara haha... Men jag har satt påminelse på telefon i fall att jag vill se
  • FiaFunderar
    mabuse skrev 2012-01-30 13:41:28 följande:
    Har en fråga - hur ändras er vikt nu på lchf? Jag vägde mig imorse och blev lite orolig, har gått ner drygt 10 kg sedan mitt lilla uppehåll som jag slutade med för elva dagar sedan. Det är ju nästan ett kilo om dagen Förvånad Kan det vara så mycket vätska? Blir lite orolig för bebis, men den verkar iofs pigg...

Känner mig ganska svag och trött och har fortfarande ganska svårt med maten, men sluta med lchf innan förlossningen gör jag inte för jag får panik av att vara så svullen att jag inte kan böja på mina leder. Hm. BF+3 idag, hoppas bebis kommer snart!

OJ! Det var mycket! Men hur mycket hade du gått upp i vikt innan då? Alltså sammanlagt under graviditeten.
    Jag har ju ätit LCHF sen den 1:a januari och jag ligger på +/- 1 kg sen starten.
    Jag tyckte att jag var på väg att börja svullna i ben och fötter precis innan jag la om kosten. Nu märks ingenting av någon svullnad.
    Min barnmorska säger att det är helt okej att jag inte har fortsatt gått upp i vikt. Bara bebisen fortsätter röra på sig och växa. Vi ska mäta magen igen om 3 veckor.
  • FiaFunderar
    mabuse skrev 2012-01-30 13:55:04 följande:
    Jag hade gått upp 24 kg innan lchf, så nu är det ca 14 kg, vilket ju är helt normalt. Det är säkert mest vätska som försvunnit, men jag kan inte fatta att vården inte har några som helst svar att ge om det här, så det är skönt att kunna diskutera det här i alla fall.

Ja det är ju säkerligen bara vätska och vad skönt det måste vara för dig att slippa all den extra tyngden!!
    Man säger ju att man inte ska banta under en graviditet men jag tycker absolut inte att LCHF är att banta. Utan det handlar ju om att äta bra mat och undvika massa "konstigheter".
    Min svärmor är helt förskräckt över att jag har plockat bort "kroppens viktigaste byggstenar" (som hon säger) nu under graviditeten.
    På vissa låter det som att man SKA unna sig massa "gott" och onyttigheter när man är gravid - "för man äter ju för 2"... Obestämd
  • FiaFunderar
    mabuse skrev 2012-01-30 14:22:33 följande:
    Du har väldigt rätt, LCHF är verkligen inte att banta. Jag ska försöka ta det lugnt och inte tänka på viktnedgången.

Visst är det irriterande att så få har kunskap om hur kroppen fungerar och tycker man gör fel om man inte äter på deras sätt - dvs kolhydrater som bränsle. Det kan sannerligen kännas motigt att syssla på något mitt i brytpunkten - jag hoppas det kommer nya rekommendationer och info för gravida och ammande snart, precis som det äntligen gjort för diabetiker.

Håller med!
  • FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-02-01 10:44:47 följande:
    Idag var jag till barnmorskan för 1a gången. Jag hade börjat dagen med en omelett och lite ärtor, majs och paprikablandning. Blodsockret var på 3,7! Lite i lägsta laget kanske? Men jag var pigg iaf! Blodtrycket på mig var jättebra och de andra värdena också.  Vi fick lyssna på bebisens hjärta innan vi åkte. Underbart! :) Vi är i v. 19 nu.

Myys Solig
    Jag ska tillbaka den 23 Februari. Ska bli kul att se vad alla tester och prover ligger på då.

Jag var där i vecka 15 första gången de tog prover och då hade jag:
    HB: 135
    Blodsocker: 4,3
    Blodtryck: 120/70

Sen var jag där i vecka 24 och då hade jag:
    HB: 132
    Blodsocker: 4,2
    Blodtryck: 120/65

Så det var knappt någon skillnad alls Glad
  • FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-02-01 12:09:19 följande:
    FiaFunderar
    Det ser ju jättebra ut! :)

Jag hade blodsocker 3,7 - Tror ni det är ok att ha så lågt?
    Blodtryck: 120/66
    HB:130

Jag fick tid för RUL imorgon! :D Spännande spännande! Det blev lite bråttom nu när vi precis flyttat hit och sambon ska till Riga nästa vecka och lära sig flyga Boeing. (Han pluggar till pilot)

Jag vet faktiskt inte vad såna här prover "ska" ligga på. Men mår man bra så borde det ju inte vara någon fara eller?
    Kul med RUL!! Jag tycker det känns lite tråkigt att man inte får "se" bebbe nåt mer innan BF Flört
Svar på tråden LCHF för gravida!