• Loreena

LCHF för gravida!

systernorr
    Min BM satte akupressurkulor i öronen på mig som jag själv kunde trycka på och det tyckte jag hjälpte.
    Att röra på sig lagom mycket tyckte jag hjälpte också, alltså inte några raska promenader men heller inte att sitta still för länge. Att vagga runt i klassrummet och hjälpa eleverna varvat med att sitta och vila ibland funkade för mig. Konferensdagarna med mycket sittande var rena mardrömmen för mina fogar! Kom även ihåg att ta det lugnt efter förlossningen.

• Loreena

Hej alla glada!
    Jag tittar in här hos er! Jag är i v 14 och har inte kunnat fortsätta med LCHF pga illamåendet, men nu är jag äntligen på banan igen! Tyvärr har konstant kolhydratfrossande i 10 veckor resulterat i 8 kg upp på vågen. *suck* Så jag hoppas att LCHF ska bromsa det något. Jag vill helst slippa gå upp till 80 kg den här gången, nu hade jag ju tom en lägre startvikt än vid förra graviditeten, men vi får väl se vad min kropp vill.

• Loreena

stinaa
    Jag brukar blanda keso med turkisk yoghurt till frukost. Det är ju inte lika optimalt som ägg, men det är bra mycket bättre än mackor!

Ett tips är att göra "pajer" utan pajskal och fylla dem med goda, fräscha grönsaker och toppa med ost. Då äter du eg en slags omelett men utan att det känns så äggigt...

Idag lagade jag blomkålsmos och falukorv. Jag kokade 1/2 litet blomkålshuvud(1 portion) tills blomkålen var mjuk i salt vatten, hällde bort vattnet, saltade och pepprade och mixade med en rejäl klick creme fraiche till ett lent mos. Supergott och enkelt!

• Loreena
    mabuse skrev 2012-01-01 19:49:30 följande:
    Hoppar in här! Kul att det finns en lchf-tråd för gravida!

Jag började med lchf idag (har ätit i ganska långa perioder innan jag var gravid) och har BF 27 januari.

Ville börja nu för att jag av erfarenhet vet att jag brukar släppa "all" vätska i kroppen första veckan på lchf, någon som har någon erfarenhet av hur det funkar under graviditet? 

Förra veckan hos barnmorskan hade jag nämligen plötsligt gått upp 6 kg och det måste vara vatten (mestadels). Vill verkligen bli av med det för nu har jag en graviditetsviktökning på nästan 17 kg och eftersom jag började min graviditet med drygt 26 kg övervikt i sig så känns det väldigt tungt just nu.

Sedan undrar jag om det är någon annan som har börjat med lchf såhär sent i graviditeten och om det är någon som kör strikt - jag har svårt att vara i ketos om jag inte håller mig under 15-20 kolisar om dagen...? 
    www.kostdoktorn.se/&submit.x=0&submit.y=0

Kika på den här länken. Där har kostdoktorn skrivit om hur hans sambo åt LCHF i slutet av graviditeten. Det jag kan fundera över är ju att alla barmorskor brukar rekommendera att man "kolhydratladdar" inför förlossningen. Frågan är ju om det egentligen behövs. En förlossning är väl snarare ett långdraget lågintensivt arbete och då förbränner man väl mest fett, inte kolhydrater. Om du känner att du vill äta kolhydrater inför förlossningen så gör det med gott samvete. Men om du vill minska svullnaden i kroppen så är nog LCHF toppen, iaf enligt kostdoktorn.
  • Loreena

FiaFunderar
    Jag kör lite mindre strikt, bara för att vara på den säkra sidan. Jag siktar på omkring 50 kolhydrater/dag och unnar mig mer mjölkprodukter, någon frukt ibland och bär. Jag hade inget behov av att äta helt strikt innan jag blev gravid heller, vikten normaliserades ändå.

Om jag bli akut hungrig så äter jag absolut hellre en kiwi om jag behöver äta något snabbt för att bli av med illamåendet än en smörgås. Spannmål vill jag inte äta för det får jag bara ont i magen av. Det är väl ännu en anledning till att jag äter lite mindre strikt, eftersom att jag som gravid ofta får behov av att äta omedelbart för att inte kräkas..

Ang det du äter. Äter du ingen middag? Jag är tokhungrig nu under graviditeten och måste trots LCHF äta ca var tredje timme för att inte må illa, så jag äter ofta men lite mindre portioner.

Alla är vi olika :)

Idag har jag börjat dagen med en omelett med champinjoner och bacon.. och till lunchen blir det ostgratinerad köttfärssås med broccoli till. Det smaka nästan som lasagne. :)

• Loreena

Igår hade jag lite huvudvärk, men annars så känns det som den successiva övergången till LCHF som jag gör nu funkar toppen. Jag känner mig lättad över att äntligen kunna äta riktig mat igen!

• Loreena

mabuse
    Jag är också väldigt törstig, men jag tror det är för att kroppen släpper en massa vätska när glykogendepåerna töms.

• Loreena
    Spionen skrev 2012-01-07 20:48:08 följande:
    Jag blir så irriterad på alla kommentarer man får. Folk är så inrutade i det här med lightprodukter, fettfritt och nyckelhålsmärkt. Ren idioti!!

Hur gör ni för att möta alla kommentarer varje dag? Hur kontrar ni?  
    Jag brukar säga att jag vill äta så naturlig mat som möjligt, inte en massa fejkprodukter med härdade fetter utblandat med vatten. Om man nu vill ha en lättare creme fraiche så kan man ju lika gärna spä ut den med vatten själv hemma istället för att köpa en dyr lightprodukt. För det är precis det de gjort i lätt creme fraiche etc. De har blandat ut den med vatten och tillsatt stärkelse som förtjockningsmedel. Och vem vill äta lätt-yoghurt som innehåller lika mycket socker som läsk? Bara det borde ju få dem att tänka till ang. nyckelhålsmärkningen.

I övrigt så säger jag att jag äter LCHF för att jag mår så himla bra av det! För att jag äntligen fått bukt med mina magproblem, mitt sockersug, mina humörsvängningar etc. Viktminskningen är bara en bonus. Var och en måste ju hitta sin grej och vad som funkar för dem, och jag har hittat min. :)
  • Loreena
    Mamma20022005 skrev 2012-01-07 23:17:15 följande:
    Tack för ditt svar. Jag håller mig borta från alla kolhydrater. Inte bara pasta, ris och bröd.. kanske
    lät som det. Då ska jag fortsätta med detta, men det är ett nytt tänk för mig. Har varit så insnöad på
    att äta så fettfri mat som möjligt och light produkter osv.
    men hur länge har man ont i huvudet, är yrslig och matt? Känner mig så just nu, har ju bara hållt på med
    detta 2 dagar. Vet att när jag gick ner i vikt med hjälp av viktklubb för några år sedan tog det några dagar innan detta försvann.
    Det tar antagligen bara några dagar, men för vissa kan det ta ett par veckor. Om det blir för jobbigt kan man göra en mer successiv övergång.
    Förra gången gjorde jag en ganska snabb övergång till LCHF och kände mig lite matt och yr och muskelsvag, men jag visste ju att det skulle gå över så då accepterade jag det. Och det gick över på några dagar.
    Jag gjorde en mer successiv övergång den här gången, och jag slapp övergångsbesvären, men psykiskt så var det lite jobbigare tycker jag eftersom att det var svårare att kontrollera sötsuget.
    Lycka till!
  • Loreena

Idag har jag fuskat en del och min dag har sett ut såhär:

Frukost: En smoothie med några jordgubbar och en skvätt grädde. (Inget jag brukar äta till frukost men idag kände jag för att prova nåt nytt även om det inte direkt var en toppenstart på dagen....)

Lunch: En omelett gjord på 35 g bacon, 2 ägg, en skvätt grädde, 1/2 tomat och några skivor ost. :) Gott gott!

Mellis: Gravidillamåendet satte igång när vi var och handlade så jag åt en snickers... Fy på mig, men o så gott!

Middag: Tacoköttfärs med tomater, stekta champinjoner, gurka, ost, creme fraiche och tacosås.

Kväll: Lite keso med turkisk yoghurt, en kopp te med en tsk kokosfett.

Dagen hade väl varit hyfsad om jag hade skippat den där snickersen... Den är väl 40 kolhydrater bara den så den sabbade nog min dag. Jag försöker äta omkring 50 kolhydrater/dag.

Hur gör ni andra med D-vitamin under graviditeten? Tar ni D-vitamin och isof. hur mycket?

Svar på tråden LCHF för gravida!