Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Moomin--> Här kallar vi den för dangelflonken. Det spelar väl ingen roll att ingen annan förstår vad som avses?

You can't take the sky from me.
  • Lady Namárië

Yollis--> Det är ju lite lustigt och lite gulligt, men samtidigt är det en liten, liten aning tragiskt att barnen får lära sig att flickor "piper" och fnittrar när man tar på deras kön. Det rimmar väldigt, väldigt illa med tanken på att avdramatisera och normalisera flickors könsuppfattning.

• Lady Namárië

Yollis--> Jag tycker ändå att ordet "pipen" ger fel associationer. Men det tycker jag om kissen, hönan, smulan, pruppan och alla andra påhittade eller underliga ord också.

• Lady Namárië
    Yollis skrev 2006-03-11 13:42:33 följande:
    Lady Namárië, och vad ska man då kalla kvinnans kön för, för att det ska vara "passande"?Måste det vara passande, är det inte våra uppfattningar som borde ändras istället?bara lite funderingar....
    Ja, jag argumenterar ju fortfarande för "snippa", just för att det inte ger associationer till andra saker. Det är ett neutralt ord och om vi låter det bli en lika vedertagen och avdramatiserad benämning som snopp har vi kommit rätt långt i att ge våra bar en chans till en avspänd inställning till kvinnans kön. Jag tycker att det är så fel att det skall snuttifieras och mystifieras.
  • Lady Namárië

Jag gillar inte ordet stjärt heller, men jag använder det (om bakdelen, då) eftersom det är ett vedertaget begrepp som alla förstår.

• Lady Namárië
    stina77 skrev 2006-03-11 18:42:44 följande:
    I våran familj säger vi pullan och det tycker jag funkar bra. Ett neutrallt ord som inte har fått någon negativ klang över sig vad jag vet.
    Oj, här har verbet "att pulla" en ganska rå sexuell innebörd (att stoppa fingrarna i slidan). Jag skulle inte direkt kalla det ett neutralt ord utan negativ klang.
  • Lady Namárië
    Beatrize74 skrev 2006-03-12 11:47:31 följande:
    Och jag kan inte komma på NÅGON kroppsdel som har så många olika namn eller där varje familj "hittar på" sina egna namn för. "Ska du gå och tvätta bissanussarna nu?""Kamma hufsafjäset innan du går ut!"Gissa, vilken bässing? Höger eller vänster?"Det låter enbart larvigt, eller hur?
    *asg* Inte bara larvigt, det blir ju svårt att göra sig förstådd i andra sammanhang också.
    CeeJay skrev 2006-03-12 12:18:29 följande:
    Jag förstår helt klart vad ni och andra menar och skriver, men jag väljer ända att fokusera på andra saker som jag tycker är "viktigare" i livet än att alla använder samma namn på alla våra kroppsdelar. Det låter kanske flummigt men sån är jag
    Men ser du inte sambandet mellan att osynliggöra och mystifiera flickors kön språkligt och i verkligheten? Eller varför väljer du att inte bry dig om det?

Det spelar väl ingen roll hur många roliga, söta och fula smeknamn andra kroppsdelar har, poängen är att alla dessa kroppsdelar har ett korrekt, vedertaget namn som alla förstår också. Det kvinnliga könet har ju inte det. Det är därför det är så viktigt att vi låter snippa komma till allmän användning.
  • Lady Namárië
    CeeJay skrev 2006-03-12 14:39:58 följande:
    Lady Namáriê: Nu förstår jag inte vad du menar med att det kvinnliga könsorganet inte har något korrekt vedertaget namn som alla förstår: tex slida och vagina används ju väldigt ofta av många och jag är helt säker på att fler vet vad det betyder än vad snippa betyder.And I promise, I won´t take the sky from you....
    Ja, fast vagina, slida, blygdläppar, clitoris etc. är ju delar av könet. Det finns inget bra ord (förutom snippa) att använda om "hela paketet" när man talar med barn. På motsvarande sätt innefattar ju "snoppen" allt som ett barn behöver uttrycka om en pojkes kön. De har inget behov av att skilja ut förhud, penisrot, urinrörsmynning etc. när de behöver prata om könet.

(OT: "You can't take the sky from me" är min sidfot. Det är gamla fl som får det att se ut som en del av inlägget. I Beta-versionen av nya fl är texten tydligt skild från resten av inlägget.)
  • Lady Namárië
    Pyris skrev 2006-03-12 19:29:38 följande:
    Så det innebär att jag också ska kalla mitt kön för snippa eller??? När jag går till en läkare för att jag ont i mitt underliv, ska jag då säga att jag har ont i min snippa??? Eftersom det ÄR ett samlingsnamn för hela paketet. Eller...vart går gränsen???JAG tänker inte använda ordet snippa...
    Nej, det är det väl ingen som har påstått att du behöver göra. Vuxna människor är ju fullt kapabla att berätta för doktorn om det är blygdläpparna eller slidväggen som man upplever obehag i. Det viktiga i snippa-debatten är att ge barn ett ord för hela könet.

(Som en parentes tror jag inte att så väldigt många vuxna män ringer till urologen och säger att de har ont i pillesnoppen. Då använder de nog mer vuxna ord.)
  • Lady Namárië
    Pyris skrev 2006-03-12 21:20:39 följande:
    Jasså...det var bara för barn ordet snippa skulle användas. Men vad heter samlingsnamnet för vuxna kvinnor då???
    Ja, du, därom tviste de lärde! Och det är ju också en del av problemet. Jag använder snippa om min egen också, om jag nu till äventyrs skulle behöva prata om den i annat sammanhang än medicinskt/sexuellt. Men som vuxen kan man ju göra sig förstådd på annat sätt, även om de man talar med inte vet vad "fnuspluppan" är.  
  • Lady Namárië

Jag vet inte om jag räknas som "expert", men tar väl på mig epitetet "stark förespråkare". Det är RFSU som lanserat ordet:

http://www.rfsu.se/ordet_snippa_en_succe.asp
    http://susning.nu/Snippa
    http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,264075,00.html
    http://archive.corren.se/archive/2006/1/9/iifr35wnmdxbcdi.xml?category1=1100270897-0&

"Mutta" låter som taget direkt ur en gladporrfilm från 70-talet i mina öron.

Yollis skrev 2006-03-13 13:09:29 följande:
    Sara, det hoppas jag verkligen inte att dagis personalen säger, istället kanske dom kan upplysa barnet om att "muttan" oxå kallas "snippa"... så dom förstår varandra...
    Sååå bra skrivet! Tack!
  • Lady Namárië
    Weiring skrev 2006-03-13 16:39:37 följande:
    Det var ett väldigt motstånd mot ordet framstjärt ... förstår inte riktigt vad som är så hemskt med det. Antar att det beror på vad man är uppvuxen med.Jag kallar det kvinnliga könsorganet för stjärt - rätt och slätt. Det andra är rumpan för mig ... har aldrig kallat rumpan för stjärt .... med andra ord pojkar har ingen stjärt och flickor har bara en. Blev lite vimsigt det här ... men jag tror alla förstår vad jag menar.
    Jag upprepar det jag skrivit tidigare:

"Stjärten och rumpan är samma sak. Den sitter baktill på alla människor och det kommer bajs ur den. Att kalla flickors kön för endera namnet är att göra det till ett "icke-kön", något onämnbart. Det är dessutom lika tokigt som att kalla snoppen för näsan eller knäet för armbåge."

http://susning.nu/Stj%e4rt
    http://susning.nu/Rumpa

och en av de bästa rtiklarna på susning.nu:
    http://susning.nu/Framstj%e4rt 
  • Lady Namárië

Weiring--> Det är ju suveränbra om du väljer att föra ordet snippa vidare till dina barn trots att du fick lära dig att det hette stjärt. Tummen upp för dig!

Men jag kan ändå inte låta bli att gå i taket när jag hör orden stjärt och rumpa användas om snippan, för jag tycker att det är så extremt konstigt att någon kan komma på att byta namn på en kroppsdel på det viset.

Weiring skrev 2006-03-13 17:32:29 följande:
    Men nog är det så att det alltid finns folk som har egna namn på allt möjligt här i livet ... oavsett vad det står i böckerna.
    Jo visst, men stjärt är ju ett namn som redan är upptaget av en annan kroppsdel. Då kan man ju lika gärna kalla snippan lillfinger, pektå eller bröstvårta. Förstår du hur jag menar?
Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?