Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

SNIPPA! Vedertaget och neutralt utan obehagliga, snuttiga eller felaktiga konnotationer.

Ni som kallar snippan stjärt eller rumpa - kallar ni armbågarna för knäskålar och tårna för skulderblad också?

Ni som kallar snippan för pluttiga djurnamn - har ni funderat över vilka signaler det sänder ut till barnen?

Ni som kallar det hemmagjorda ord som bara familjen förstår - hur har ni tänkt at era döttrar skall kunna göra sig förstådda på t. ex förskolan om de behöver prata om sitt kön? "Fröken, jag har ont i fnupplan!" "Fröken, Pelle nöp mig i stjärtlappen!"

• Lady Namárië

Men _varför_ tycker man att det är positivt att ens barn har ett "annorlunda" ord för sitt kön? Skulle det vara lika positivt om hon hade ett "annorlunda" ord för sitt huvud?

Visst kan barnen göra sig förstådda genom att komma med utförligare förklaringar - men varför skall de behöva det? Varför skall en liten flicka behöva känna att hennes kön är något så konstigt och onämnbart att det inte ens förtjänar ett riktigt namn, och att folk inte automatiskt förstår vad det är hom pratar om?

• Lady Namárië

Annagail--> Förlåt, det bar inte meningen att retas. Jag förstod att du skrivit fel, men det såg så roligt ut när du argumenterade så kanonbra för ordet snippa och sedan vände på alltihopa. Förlåt!

• Lady Namárië
    SmashNo3 skrev 2006-02-24 13:09:30 följande:
    Ok att Snippa är ett NYTT ord i skaran "köns-namn för tjejer" men det behövs betydligt fler,så att man kan välja lite!
    Jag tycker nog tvärtom - det stora problemet ligger ju i att det finns så enormt många hemsnickrade benämningar att småflickor inte blir förstådda när de behöver tala om könet. Jag tycker att det sänder ut helt fel signaler till en liten tjej att hon skall behöva förklara vad hon menar för oförstående vuxna när hon kommer och säger att det svider i mjufset, puppefnurran eller vad hon nu fått lära sig hemma. Därför är det viktigt med ett vedertaget ord som alla förstår.
  • Lady Namárië

Tack, Beatrize74! Älskar din dikt, och satt just och funderade på om jag till skams kunde upprepa det där inlägget.

You can't take the sky from me.
  • Lady Namárië

Skulle personalen använda "lill-stjärten" när min son börjar på förskolan kommer jag at bli riktigt upprörd. Fy!

• Lady Namárië
    hedeskoga skrev 2006-02-24 16:23:15 följande:
    Jag hörde från en bekant som är mycket kunnig i det svenska språket att snippa inte alls är ett nytt ord, utan ett mycket gammalt sådant som försvann och som hade betydelsen typ springa (inte jogging ). Och om detta stämmer så är det ju inte alls taget från snopp, även om det är mycket likt.
    Voilà! Inte alls bildat av ett manligt ord! (Måste bara leta reda på en ordentlig källhänvisning )
  • Lady Namárië

LadyTess--> Förlåt, men jag tycker att det var ett riktigt gräsligt ord. För mig är "pippa" ett mindre rumsrent verb (precis som "pulla"), och ingenting jag skulle vilja prata om med ett barn.

• Lady Namárië

"Smulpaj"!

"Vagina" är samma sak som "slida" - "elastisk slemhinnekanal som sträcker sig från vulvan till livmodern och utgör en del av kvinnans könsorgan" (definition från www.susning.nu, noter särskilt orden "en del av kvinnans könsorgan) - och är i mitt tycke lite väl kliniskt att använda till barn. Det är ju inte anatomiskt korrekt, heller. Små barn har sällan behov av att tala om just slidan.

Liten uppfräschning i anatomikunskaperna:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Klitoris#Klarg.C3.B6rande_anatomi

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?