Inlägg från: DarkLink |Visa alla inlägg
  • DarkLink

Internationella Engelska Skolan

Jag har barn i engelska skolan! Vad vill du veta?

• DarkLink

Ja alltså, min dotter går i fyran, första iesåret. Innan gick hon i kommunal.
    Disciplinen är mycket mycket strängare. Men det är en fördel. Det är tyst på lektionerna, helt tyst!
    Man får en helt annan feedback på elevens resultat, jag vet resultatet för vartenda prov och varenda inlämningsuppgift hela året!
    All närvaro och frånvaro rapporteras, lektion för lektion. Och föräldrarna kan följa det på internet
    Det finns surgury, alltså stödlektioner där man kan få extra hjälp flera dagar i veckan.
    I engelska skolan är man väldigt tydlig med vad man förväntar dig av barnen och vad man erbjuder för att nå dit. Man förväntar sig att varje barn ska göra sitt absolut bästa, oavsett hur långt eller kort de når.
    Lärarna är superengagerade, likaså rektor och övrig personal.
    Man hälsar hövligt, gäller både barn och vuxna... Good morning, good afternoon osv
    Man bygger mycket på stolthet, vi är engelska skolan elever och det är vi med den äran. Det finns en skolsång som hedrar skolan, men även eleverna.
    Mobbing som beskrivs ovan har jag hört av vänner med äldre barn, men det har varit lugnt i dotterns klass.
    Lektionerna börjar med att barnen står upp, läraren säger Good morning class. Barnen säger Thank you Mrs/ms/mr Svensson. Läraren: Please be seated. Barnen: thank you. Sen förklarar läraren vad lektionsplanen är, vad de ska göra, vad de förväntas lära sig. Man har undervisning på svenska med engelska inslag i fyran, tex keywords och en del konversation på engelska. Estetiska ämnen är helt på engelska redan från början. De lärarna kan oftast inte svenska.
    Alla värdesaker inkl mobil är inlåsta under skoldagen.
    Och barnen blir sedda, av alla, rektorn hälsar tex på alla barn hon möter.
    Toppenskola, jag ångrar inte en sekund att vi bytte!
    Med sig fick min dotter några "hopplösa fall" från sin gamla klass... Och de sköter skolan mycket bättre nu... De kunde visst sitta still och inte störa och jobba på lektionerna.... Fast det var omöjligt i kommunala skolan....

• DarkLink

Det beror ju lite på om man kommer till en fördig klass eller om man börjar i fyran med de andra. Men ring och fråga, gå på open house osv.

Svar på tråden Internationella Engelska Skolan