• Cicek

Vad ska studiebidraget räcka till enligt dig?

Jag skulle stått för kläder hon behöver.. dvs vill hon köpa en vinterjacka för 5000 kr så kanske jag bidrar med 1000, vilket är det jag skulle lägga på en jacka. Eller om hon vill ha ytterligare ett par jeans och hon redan har 16 st hemma, så får hon köpa dem själv. Men du som förälder är ju fortfarande försörjningsskyldig..

• Cicek
    Lillafrökenfräken skrev 2011-11-30 15:59:12 följande:
    Självklart ska det vara rim och reson i det som inköps men bara så där generellt Glad
    Aha.. nu har jag tid på mig att ändra uppfattning hehe, men jag vet att min pappa skämde bort mig rejält när jag var tonåring, han betalade för nästan allt och det var inte bra alls, så jag vill inte göra mina barn den björntjänsten. Jag skulle nog tänka mig att de betalar för kläder (förutom sånt som verkligen behövs, och om de inte får för sig att köpa onödigt dyra saker, då får de också lära sig att sånt kostar), mobilräkning (men en mobil skulle jag kunna köpa till dem i julklapp eller födelsedagspresent t ex), nöjen (bio osv).. Sen känns det som att det beror på tonåringen. Om min tonåring haft samma mobil länge och den gått sönder av den anledningen, skulle jag kunna tänka mig att köpa en ny om jag haft råd. Men om mobilen varit 2 månader gammal och tonåringen varit slarvig, eller bara fått för sig att han/hon vill ha en ny, då hjälper jag inte till.

Jag tror egentligen att om mina söner blir ansvarsfulla och mogna killar, så kommer de få mer hjälp. Men om de (som vissa tonåringar jag känner) tror att pengar växer på träd, att man SKA ha råd att bara köpa märkeskläder, gå ut och festa och spendera en massa pengar på alkohol varje helg, köpa dyra saker, osv. så skulle jag vara mycket hårdare. Och en sak jag ALDRIG kommer hjälpa till med, är cigaretter. Kommer göra allt jag kan för att mina pojkar inte ska röka, men gör de det så finns det inte en chans att jag bidrar till det. Kondomer o sånt däremot ska de inte behöva tänka på att ha pengar till.. fick själv första barnet väldigt tidigt och sambon och jag gör gärna det vi kan för att undvika att det händer våra barn också.
Svar på tråden Vad ska studiebidraget räcka till enligt dig?