• Lillafrökenfräken

Vad ska studiebidraget räcka till enligt dig?

Vad anser du att studiebidraget till en 17-årig tjej ska räcka till? Är det upp till tonåringen att själv spara ihop till vettiga vinterskor/jacka eller är det något som ni kan tänka er att hjälpa till att betala?

• Svar på tråden Vad ska studiebidraget räcka till enligt dig?
  • Cicek

Jag skulle stått för kläder hon behöver.. dvs vill hon köpa en vinterjacka för 5000 kr så kanske jag bidrar med 1000, vilket är det jag skulle lägga på en jacka. Eller om hon vill ha ytterligare ett par jeans och hon redan har 16 st hemma, så får hon köpa dem själv. Men du som förälder är ju fortfarande försörjningsskyldig..

• Lillafrökenfräken

Själv anser jag att det räcka till mobil, nöje/käka ute, diverse klädinköp men när det behövs större saker så kan jag hjälpa till att betala, smink, eget schampo om inte det familjen har duger (nu har jag ingen tonåring själv men vill det ska vara som mina föräldrar gjorde mot mig).

• lövet2

Allt utom mat, husrum och de förbrukningsvaror som ändå finns i hemmet.

• Lillafrökenfräken
    Cicek skrev 2011-11-30 15:57:17 följande:
    Jag skulle stått för kläder hon behöver.. dvs vill hon köpa en vinterjacka för 5000 kr så kanske jag bidrar med 1000, vilket är det jag skulle lägga på en jacka. Eller om hon vill ha ytterligare ett par jeans och hon redan har 16 st hemma, så får hon köpa dem själv. Men du som förälder är ju fortfarande försörjningsskyldig..
    Självklart ska det vara rim och reson i det som inköps men bara så där generellt Glad
  • Eva 081

Mina barn betalar det mesta med sin månadspeng/studiebidrag. Vi har lagt till 100-200 kr beroende på hur mycket det hjälper till hemma. Men de köper alla kläder, presenter/julklappar, betalar mobilräkningen, fika, smink osv, osv. De får ibland ihop lite extrapengar genom att passa lillebror längre stunder. Vill de ha något dyrare kläder så önskar de sig det i julklapp/födelsedagspresent

• Telly

Det beror ju lite på vilken ekonomi man har för övrigt. Men ytterkläder tycker jag inte det behöver räcka till. Men mobil (även om jag skulle kunna stå för själva mobilen), lite kläder, godis, fika, smink etc.

• Anna Paulita

Nu har jag inga tonåringar ännu, men jag tänker att det ska täcka nöje, mobil till viss mån, och "onödiga" prylar. Som någon skrev, har hon 16 par jeans och vill ha ett 17e får hon köpa det själv, eller om hon vill ha en dyr märkeströja för 2000 som jag anser helt onödigt är det också något hon får stå för själv.

"Baskläder", ytterkläder och ytterskor typ vinterskor ect kommer vi som föräldrar nog stå för. Jag kommer aldrig vara delaktig i att mitt barn inte går varmt klädd på vintern.

BB/Studiebidrag räcker ju ingenstanns och som förälder är man ju, som någon annan skrev ansvarig för sitt barns försörjning.      

• Cicek
    Lillafrökenfräken skrev 2011-11-30 15:59:12 följande:
    Självklart ska det vara rim och reson i det som inköps men bara så där generellt Glad
    Aha.. nu har jag tid på mig att ändra uppfattning hehe, men jag vet att min pappa skämde bort mig rejält när jag var tonåring, han betalade för nästan allt och det var inte bra alls, så jag vill inte göra mina barn den björntjänsten. Jag skulle nog tänka mig att de betalar för kläder (förutom sånt som verkligen behövs, och om de inte får för sig att köpa onödigt dyra saker, då får de också lära sig att sånt kostar), mobilräkning (men en mobil skulle jag kunna köpa till dem i julklapp eller födelsedagspresent t ex), nöjen (bio osv).. Sen känns det som att det beror på tonåringen. Om min tonåring haft samma mobil länge och den gått sönder av den anledningen, skulle jag kunna tänka mig att köpa en ny om jag haft råd. Men om mobilen varit 2 månader gammal och tonåringen varit slarvig, eller bara fått för sig att han/hon vill ha en ny, då hjälper jag inte till.

Jag tror egentligen att om mina söner blir ansvarsfulla och mogna killar, så kommer de få mer hjälp. Men om de (som vissa tonåringar jag känner) tror att pengar växer på träd, att man SKA ha råd att bara köpa märkeskläder, gå ut och festa och spendera en massa pengar på alkohol varje helg, köpa dyra saker, osv. så skulle jag vara mycket hårdare. Och en sak jag ALDRIG kommer hjälpa till med, är cigaretter. Kommer göra allt jag kan för att mina pojkar inte ska röka, men gör de det så finns det inte en chans att jag bidrar till det. Kondomer o sånt däremot ska de inte behöva tänka på att ha pengar till.. fick själv första barnet väldigt tidigt och sambon och jag gör gärna det vi kan för att undvika att det händer våra barn också.
  • Majsan70

Här skall studiemedlet täcka det som dottern behöver  minus det som ingår i hushållet så att säga. Hon hjälper till lite extra hemma o täcker på så vis in sitt telefonabb förutom studiemedlet.
    Vinterskor o vinterjackor hjälper jag till med. Gör hon extra mycket hemma brukar jag köpa lite roliga saker till henne som tack för hjälpen.

• Anonym (17)

Hos oss ska 17-åringens studiebidrag räcka till smink, nöjen, bensin, utemat, snask och kläder. I kläder ingår inte ytterkläder eller skor enligt normalt pris. Förra vintern när hon ville ha en fjällrävenjacka för 6000 fick hon 1500:- vilket är typ vad en "vanlig" jacka kan landa på och ta resten av sina pengar från det hon sparat från sommarjobbet. Ska hon köpa dyrare kläder typ jeans brukar jag gå in med hälften. 

Eftersom jag är gammal frisör tycker jag att hon ska ha bra schampo så det brukar jag köpa till henne och mobilabonnemanget, gymkort, medlemsavgifter i aktiviteter, försäkring på mopeden och linser/glasögon betalar jag också. Hon brukar få en liten extraslant innan jul och sommar om hon sköter sig i övrigt och inte bett om massor med pengar under resten av tiden.

• Mrs Moneybags

Gammal tråd, men jag roade mig med att googla på studiebidragets storlek. 2006 var det 1050 kronor och ökade till 1250 kronor år 2018.

Med tanke på inflationen så räcker det inte på långa vägar så långt som det en gång gjorde. 

• Anonym (Annat)

Mrs Moneybags, jag var tonåring första halvan av 90-talet och då var det på 950 kr. Så nej, dagens bidrag är sannerligen inte högt i jämförelse.

• Anonym (P)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-17 10:20:34 följande:

Gammal tråd, men jag roade mig med att googla på studiebidragets storlek. 2006 var det 1050 kronor och ökade till 1250 kronor år 2018.

Med tanke på inflationen så räcker det inte på långa vägar så långt som det en gång gjorde. 

På den tiden räckte studiebidraget till en dunjacka från Stadiums eget märke. Idag kostar deras billigaste dunjacka 2500 kronor från samma märke. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Annat) skrev 2024-12-17 10:31:47 följande:

Mrs Moneybags, jag var tonåring första halvan av 90-talet och då var det på 950 kr. Så nej, dagens bidrag är sannerligen inte högt i jämförelse.

Wow! Verkligen inte! 
    Anonym (P) skrev 2024-12-17 10:47:13 följande:
    På den tiden räckte studiebidraget till en dunjacka från Stadiums eget märke. Idag kostar deras billigaste dunjacka 2500 kronor från samma märke. 
    Stor skillnad. 

Och inte är det lättare idag för ungdomar att få extrajobb. 
Svar på tråden Vad ska studiebidraget räcka till enligt dig?