Dagens irritation är svärföräldrarnas ovilja till att tänka lite på miljön.
Nu har vi fått de gråna soppåsarna som ska sorteras matavfall i som senare ska sorteras ut och bli till biogas. De orkar inte ens bemöda sig med att ta in den lilla korgen och rullen med påsarna och informationsbladet utan det ligger utspritt runt deras soptunna.
FAST jag sa till svärfar att det ligger där.
- Ja, jag såg att det låg något på tunnan ,men jag trodde det var något som inte fick plats i den...
Nu har de även kastat sopor i tunnan, men inte orkat ta med de gröna påsarna.
Och detta är bara en sak de inte gör. De källsorterar inte, köper inte svenskt utan långa transporter för maten är helt okej bara det är billigt - de har gott om pengar!, De samordnar inga ärenden och älskar att kallstarta bilen. Först kör man ut den ifrån garaget och ställer den framför huset - garaget är bakom huset så de måste åka runt gården för att komma till nedfarten till husets framsida.
Sedan går de in och byter om och sedan åker de väg. När de kommer hem är det samma visa. Även om de inte handlat utan varit och besökt någon ska man köra ned till ytterdörren, gå in och byta kläder, greja m.m så bilen är kall. Sedan ut och starta den och köra in den i garaget.
Och så där håller de på!
Svärfar kan även åka några "ärevarv" helt i onödan inne på innergården bara för att han är så j-kla nyfiken på vad som ev. händer.
Han kan åka 4 mil enbart för att köpa en elkabel istället för att ta det nästa dag när han ändå ska till "stan".
Svärmor har aldrig varit vid återvinningsstationen utan allt kastas i den vanliga tunnan. Hon har aldrig ens handlat i byhålans affär utan åker till stormarknaden 2 mil bort. även om det gäller lite mjölk...