• Grazzy

Ni unga föräldrar utan utbildning, se hit!

Söker andra unga föräldrar utan utbildning eller arbete, att utbyta lite tankar och frågor med.
    Ingen åldersgräns dras här!
    Skriv gärna varför och hur ni kom fram till beslutet att behålla era älskade barn. 

• Svar på tråden Ni unga föräldrar utan utbildning, se hit!
  • Vixx

När vi fick reda på att jag var gravid med dottern så var det ingen tvekan om att behålla. Jag skulle aldrig kunna göra abort och vi båda kände att det var rätt. Jag har alltid velat ha barn tidigt i livet då de kändes bara så rätt :) andra barnet som ännu ligger i magen är planerad så där var det ju heller någon tvekan om att behålla :)

• Grazzy
    Vixx skrev 2011-12-01 00:49:56 följande:
    När vi fick reda på att jag var gravid med dottern så var det ingen tvekan om att behålla. Jag skulle aldrig kunna göra abort och vi båda kände att det var rätt. Jag har alltid velat ha barn tidigt i livet då de kändes bara så rätt :) andra barnet som ännu ligger i magen är planerad så där var det ju heller någon tvekan om att behålla :)
    Då är vi i samma sits kan man säga
    Men du pluggar inte eller så just nu eller fick du avbryta dina studier i och med du blev gravid med första?  
  • Melie

Vi har en dotter på 6 månader. Jag hoppade av gymnasiet pga att jag var så skoltrött, när jag var på anställningsintervju var jag gravid men sa ingenting. Men sen när jag var tvungen och säga det så blev dom glada för min skull och nu jobbar jag lite extra på helgdagar när pappan är hemma :) Men pga att jag inte har utbildning kan jag aldrig få fastjobb (habiliteringsboende för barn med autism) så det är lite tråkigt. Vet inte när jag ska hinna plugga och framför allt om jag vill :O. Så lär ju behöva byta jobb sen, för fastjobb vill man ju ha som trygghet, men inte så lätt att få nuförtiden. En till bebis vill jag ha snart! :)

• Melie

Läste på din profil att du pluggar omvårdnad, hur går det när du är mammaledig?

• Vixx

Jag hann precis gå klart ettan när dottern kom och då hade jag uppehåll i lite mer än ett år. Nu har jag pluggat i 3 månader, läser en gymnasiekurs i taget i den takten som passar bäst. Ska fortsätta plugga när nästa bebis kommer så jag är klar med alla kärnämnen och kan hoppa på omvårdnadsprogrammet på komvux utan att behöva läsa något annat än omvårdnadskurser :)

• EngladMathilda

När vi fick reda på att jag var gravid så var jag längre gången än vad vi trodde. Barnmorskan sa att jag var i v.7 men egentligen var jag i inne i månad sex. Så även om vi egentligen inte hade kunnat göra abort så trodde vi att vi hade möjligheten. Var inget prat om saken. Både jag och min man tyckte vi skulle behålla henne utan att tveka :) 

Dels för att jag alltid tyckt om barn (uppvuxen med att passa syskon barn mycket) men också för att vi hade ett stadigt förhållande och en okej ekonomi så att vi skulle klara oss. Jag är dessutom lite halvt emot abort. Tycker inte man bör göra abort om man inte har vettiga skäl. Där delar jag och min man åsikt :)

Jag studerade fortfarande, hade en termin kvar utav trean på gymnasiet när jag var tvungen att avbryta för att strax föda bebis. Nu sitter jag med funderingar på att börja läsa omvårdnad men har även nyligen fått extra jobb :D Kommer jobba helger och kvällar, deltid. Alldeles utmärkt då vår Felicia inte går på dagis ännu :)

Är förresten nyfyllda 20år om det är intressant å veta, haha.

• Melie

Jag pluggade omvårdnad på distans innan jag fick barn och hade praktik i heltid på 4 veckor (vilket rörde till det eftersom jag jobbade heltid), så om jag nu skulle fortsätta så vet jag ju att det är 3 praktikperioder till som är 4 veckor gånger 3 då. Vet inte hur det ska gå, känns omöjligt!

• Grazzy
    Melie skrev 2011-12-01 14:17:33 följande:
    Läste på din profil att du pluggar omvårdnad, hur går det när du är mammaledig?
    Jo det går bra. Min son går på dagis och jag pluggar på komvux under tiden han är där så det går jätte bra. Sen nu när sambon är arbetslös över vintern då han är säsongs jobbare, så är han hemma med William 2 dagar i veckan och William går 15 timmar på dagis 3 dagar i veckan
  • Grazzy

Oj vad kul många läser Omvårdnad precis osm jag här!

• Melie

Åh jag kanske ska göra likadant då, Ebba börjar dagis i Maj eller Augusti. Hur mycket är det man får i studiebidrag nuförtiden? Haha ja det var ju typ alla? :D men jag gillar att jobba inom vården, speciellt med barn :)

Vart bor ni alla?

• lycklig90

Jag hör väl egentligen inte hemma här, men eftersom jag själv har sökt in på en utbildning och inte vill fortsätta med det arbete jag har nu så är jag gärna med här.

Jag är 21 år och sonen är 8 månader.  Jag gick Barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet, gick ut med OK betyg, men jag vill inte alls arbeta på förskola och dessutom har det kommit någon ny lag att man ska vara utbildad förskollärare och inte barnskötare (som jag är) för att få arbeta på förskolor.

Under tiden jag gick skola började jag jobba på Mcdonald's då jag flyttade ihop med sambon när jag var 16 år. Men jag är inte alls sugen på att fortsätta jobba på Mcdonald's så jag har sökt in på en Restaurang- och storhushållsutbildning på Lernia/vuxenutbildningen. Men tyvärr tror jag inte att jag kommer komma in, eftersom jag redan har slutbetyg så kommer jag i andrahand :(

• Grazzy
    Melie skrev 2011-12-02 12:39:02 följande:
    Åh jag kanske ska göra likadant då, Ebba börjar dagis i Maj eller Augusti. Hur mycket är det man får i studiebidrag nuförtiden? Haha ja det var ju typ alla? :D men jag gillar att jobba inom vården, speciellt med barn :)

Vart bor ni alla?
    I Eskilstuna bor vi, eller Torshälla :)
    Jag fick ut runt 4600 för 3 ämnen, beror på hur mycket ämnen du läser, poäng i veckan osv.
    Men värt att satsa på absolut!

Svar på tråden Ni unga föräldrar utan utbildning, se hit!