Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?

FamilyGay skrev 2011-11-30 20:03:20 följande:
    Har inget tips då mina barn är mindre men vill kommentera påståendet att alla barn vill sitta framåt. Vi åkte på semester till annat land och fick låna barnstol åt 3,5-åringen. Det var såklart en framåtvänd då de ej har bakåt till stora barn där. Jag tänkte att det skulle vara ok under denna vistelse. Dottern blev dock jätteledsen först när hon såg det och grät och sa att hon inte ville åka framåt, hon accepterade det dock tillslut. Åkte så i två veckor och jag var rädd att hon sen skulle vilja åka framåt även hemma men hon blev istället superglad när vi kom hem och hon fick sitta som vanligt. Tycker inte det är så konstigt, hon har ju alltid åkt baklänges och trivs med det. Vi kommer fortsätta så länge som det funkar.
    Det är inte ovanligt alls. Glad Många barn trivs bättre bakåtvända bl.a. för att de får så bra stöd för fötterna i en sån stol. De tycker att det inte är lika bekvämt att sitta och dingla med benen i luften. Därför är det inte ovanligt att man ser större barn som åker i framåtvända bältesstolar som drar upp fötterna i stolen. Båda våra äldre barn har gjort så när de just har vänts framåt.
  • thecarseatlady

TS: Jag är förvånad över att din son har kunnat sitta i en BeSafe izi kid x1 så länge! Kanske han har ganska kort överkropp och lite längre ben? I så fall borde han kunna använda en two-way länge till. Vår pojke fyller 5 om några veckor och han har lång överkropp och skulle aldrig rymmas i en Besafe (har vuxit ur många stolar redan), men han ryms bra i two-wayn!  Glad

Här är nyaste bilderna. Han är 22 kg och 117 cm.

• thecarseatlady
    MiniEm skrev 2011-12-01 18:53:41 följande:
    Thecarseatlady: hur länge till skulle du tippa på att din son får plats på längden? Frän grej du har till huvudet, antar att det är för att huvudet inte ska fara omkring?
    Two-way är ganska svår att växa ur på längden, ofta kommer vikten eller bälteslängden emot först. Vår pojke kan nog växa ganska många cm till innan stolen är urväxt, men bältena börjar bli tighta om han har lite mer kläder på sig. Vinteroverall i stolen är inte att drömma om, då går bältena absolut inte att knäppa (fast det är ju inte säkert heller så det gör inget). Det går bra om han bara har vinterjacka som jag öppnar och drar bältet under, men det kan ju vara lite frustrerande ibland när man har bråttom och bältena känns för korta... Jag är glad om han kan åka bakåt hela denna vinter. Våren och sommaren borde inte bli några problem, så hoppas vi får det som bonus. Glad

Sökte fram en bild på äldre sonen i two-wayn också så du får se hur långa barn som faktiskt kan rymmas.
    Pojken på bilden är 6,5 år och strax under 130 cm lång. Han var på gränsen till urväxt här då hans ögon nådde upp till stolkanten och 1/3 av huvudet var över kanten (han har tydligen öronen lite ovanligt lågt ner så det gick inte att gå efter dem...Flört)

• thecarseatlady

Tänkte glömma. Grejen som stöder huvudet är en hemtillverkad head snuggler ; www.melrosekids.com/head-snuggler.php . Det enda dåliga med two-wayn är att den inte har så djupa sidor att barnets huvud stöds när det sover om stolen är monterad ganska upprätt. Denna grej kan man dra ner lite över pannan när barnet somnat, så slipper det att hänga med huvudet.

Svar på tråden 4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?