• Sarah83

Skriva över bonusen på mig?

Bonusbarnets mamma har inte funnits i bilden sedan en tid efter att han föddes.
    Han är 4 år nu och har just fått en lillasyster (Jag har fått barn med hans pappa). 
    Jag har också en son sedan tidigare som är lika gammal, Men jag har ensam vårdnad om honom.

Kan man skriva över bonusen så att jag står som målsman på honom?
    (Alla är överrens om att vi vill det) 

• Svar på tråden Skriva över bonusen på mig?
  • Sweetie 84
    Sarah83 skrev 2011-11-26 17:06:56 följande:
    Jag kommer nog inte kunna få ett riktigt svar från här men av det ni skrivit så borde det gå att genomföra =)
    Vi kommer kontakta dem som har hand om detta inom de närmsta dagarna.  

Det skulle underlätta väldigt mkt i vardagen. Det gör stor skillnad fast det kan vara svårt att tro

Tack alla som hjälpt till {#emotions_dlg.flower} 
    Kontakta en jurist så får du rätt svar om hur ni ska gå tillväga. Själv tror jag det är svårt utan mammans godkännande (varför nu öht en mamma skulle godkänna en sådan sakg?)
  • Thursday
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 16:05:32 följande:
    Eh jo, är ju precis vad det står...
    Läs hela texten, särskilt det som någon streckade under.

Det kan vara så att man förordnar en god man som ska vara istället för mamman i adoptionsärendet. Dessutom ska soc. säga sitt: På det hela taget så är det möjligt oavsett vart mamman tagit vägen, men det är en process som ska gås igenom, det är inte bara att "skriva över". (För övrigt gäller ju diverse formkrav för adoption, ni måste t.ex. vara gifta.)
    I reject your reality and substitute my own.
  • Sarah83
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 17:09:20 följande:
    Kontakta en jurist så får du rätt svar om hur ni ska gå tillväga. Själv tror jag det är svårt utan mammans godkännande (varför nu öht en mamma skulle godkänna en sådan sakg?)
    Mamman har inte funnits i bilden sedan sonen var 2-3 månader tror jag det var. 
    De kommer båda från ett krigsdrabbat område och jag vill inte gå in på detaljer men min sambo är 99% säker att mamman till barnet inte lever. 

Om hon nu under massa omständigheter skulle göra det så finns det ingen här i Sverige som vet vart hon befinner sig då hon inte har hört av sig på 4 år. Hon skulle knappast finnas kvar på platsen dom sågs senast pga kriget, Kanske inte ens i det landet. 

Men som sagt, Sambon är 99% säker att hon inte lever och det har han varit öppen om till sonen.
  • Tokstolla
    Sarah83 skrev 2011-11-26 17:33:38 följande:
    Mamman har inte funnits i bilden sedan sonen var 2-3 månader tror jag det var. 
    De kommer båda från ett krigsdrabbat område och jag vill inte gå in på detaljer men min sambo är 99% säker att mamman till barnet inte lever. 

Om hon nu under massa omständigheter skulle göra det så finns det ingen här i Sverige som vet vart hon befinner sig då hon inte har hört av sig på 4 år. Hon skulle knappast finnas kvar på platsen dom sågs senast pga kriget, Kanske inte ens i det landet. 

Men som sagt, Sambon är 99% säker att hon inte lever och det har han varit öppen om till sonen.
    Lycka till! 
    Det gör mig faktiskt glad över att du ser barnet som ditt eget - till den grad att du vill adoptera  
  • Sarah83
    Tokstolla skrev 2011-11-26 17:57:24 följande:
    Lycka till! 
    Det gör mig faktiskt glad över att du ser barnet som ditt eget - till den grad att du vill adoptera  
    Åh tack så mycket! Ja jag älskar faktiskt honom lika mycket som mina andra två barn.
    Han kom till Sverige som 2-3 månaders bebis och jag har känt honom sen han var ca ett halvår gammal. 
    Jag tycker det är en självklarhet att "adoptera" honom om möjligheten till det finns eftersom han vuxit upp med mig, min sambo och som "tvillingbror" till min son. Hans första ord var mamma och jag hoppas att han menade mig, då han har kallat mig mamma sen han lärde sig prata Jag var där när han tog sina första steg osv. 

Det är roligt att han ser mig som sin mamma trots att jag tycker det är väldigt tråkigt att han (förmodligen) aldrig kommer få träffa sin riktiga mamma Rynkar på näsan

Jag får höra med en jurist hur vi ska göra och så hoppas jag att vi blir lyckliga oavsett vad som händer! Skrattande
  • Tokstolla

Du må kanske aldrig bli hans "juridiska" mamma, och biologiska är nog svårt men du kommer ALLTID att vara hans mamma med din inställning.

• Ess

Juridisk hjälp är det enda jag tänker när jag läser vad du skrivit. Antar att det måste till efterforskningar ang vart hon håller hus om hon överhuvudtaget lever, det kommer troligen inte att gå speciellt snabbt med adoptionen. Men jag förstår att det hjälper mycket i vardagen om du blir vårdnadshavare, ni får trycka på att det är för barnets bästa.

• LivL

TS, jag antar att ni oroar er för vad som händer om din sambo dör..? Vad du har för rättigheter och så. Och det räcker ju med att sambon lämnar dig så kan du förlora ett av dina barn.
    Kolla upp det här med en jurist.

• Sarah83
    LivL skrev 2011-11-26 19:38:18 följande:
    TS, jag antar att ni oroar er för vad som händer om din sambo dör..? Vad du har för rättigheter och så. Och det räcker ju med att sambon lämnar dig så kan du förlora ett av dina barn.
    Kolla upp det här med en jurist.
    Jag tror inte att sambon skulle lämna mig med vilja! 
    Men som sagt, det skulle underlätta mycket i vardagen om jag stod som mamma på papperna bland annat om något skulle hända som du skrev.
Svar på tråden Skriva över bonusen på mig?