• Sarah83

Skriva över bonusen på mig?

Bonusbarnets mamma har inte funnits i bilden sedan en tid efter att han föddes.
    Han är 4 år nu och har just fått en lillasyster (Jag har fått barn med hans pappa). 
    Jag har också en son sedan tidigare som är lika gammal, Men jag har ensam vårdnad om honom.

Kan man skriva över bonusen så att jag står som målsman på honom?
    (Alla är överrens om att vi vill det) 

• Svar på tråden Skriva över bonusen på mig?
  • Thursday

Attans, alltså 4 kap 5 a § föräldrabalken:

5 a § Den som inte har fyllt arton år får ej adopteras utan föräldrarnas samtycke. Moderns samtycke skall ha lämnats sedan hon har återhämtat sig tillräckligt efter nedkomsten. Vid adoption av någon annans adoptivbarn skall i stället samtycke inhämtas från barnets adoptivföräldrar eller, om en adoptivförälder är gift med någon av barnets föräldrar, från båda dessa makar.

Samtycke enligt första stycket behövs inte av den som lider av en allvarlig psykisk störning, är utan del i vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. Är detta fallet i fråga om var och en av dem som enligt första stycket skall samtycka till adoptionen, skall i stället samtycke inhämtas från särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet.

Lagstiftaren har liksom ofta tänkt på saker och ting
    I reject your reality and substitute my own.
  • Thursday

Oj, vad konstigt det blev? Spammar järnet här, så ska jag se om jag kan få in texten så att den går att läsa:

5 a § Den som inte har fyllt arton år får ej adopteras utan föräldrarnas samtycke. Moderns samtycke skall ha lämnats sedan hon har återhämtat sig tillräckligt efter nedkomsten. Vid adoption av någon annans adoptivbarn skall i stället samtycke inhämtas från barnets adoptivföräldrar eller, om en adoptivförälder är gift med någon av barnets föräldrar, från båda dessa makar.

Samtycke enligt första stycket behövs inte av den som lider av en allvarlig psykisk störning, är utan del i vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. Är detta fallet i fråga om var och en av dem som enligt första stycket skall samtycka till adoptionen, skall i stället samtycke inhämtas från särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet.

• Sweetie 84
    Sarah83 skrev 2011-11-26 15:47:58 följande:
    Och vad gäller om hon är vid liv, men vi vet inte vart. T.ex att hon flytt utomlands på hemlig adress

Är hon vid liv måste ni/du ha ett goskännande.
  • Thursday
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 15:53:55 följande:
    Är hon vid liv måste ni/du ha ett goskännande.
    Eh nej, se ovan.
  • Sweetie 84
    Thursday skrev 2011-11-26 15:57:30 följande:
    Eh nej, se ovan.

Eh jo, är ju precis vad det står...
  • Tokstolla
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 16:05:32 följande:
    Fast om nu mamman försvunnit och finns på obestämd ort så kan den andre vårdnadshavaren ge samtycke. Det är DET som står.
  • Sweet life
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 16:05:32 följande:
  • Tokstolla
    Tokstolla skrev 2011-11-26 16:09:43 följande:
    Fast om nu mamman försvunnit och finns på obestämd ort så kan den andre vårdnadshavaren ge samtycke. Det är DET som står.
    Eller jag tolkar det så iaf. 
  • Sweet life
    Tokstolla skrev 2011-11-26 16:11:57 följande:
    Eller jag tolkar det så iaf. 
    Samma här...
  • Sarah83

Jag kommer nog inte kunna få ett riktigt svar från här men av det ni skrivit så borde det gå att genomföra =)
    Vi kommer kontakta dem som har hand om detta inom de närmsta dagarna.  

Det skulle underlätta väldigt mkt i vardagen. Det gör stor skillnad fast det kan vara svårt att tro

Tack alla som hjälpt till {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Skriva över bonusen på mig?