Regnig måndag skrev 2011-12-12 20:44:55 följande:
Fast jag avser inte raster som samspel eftersom det faktiskt är paus från inlärningen.
Skolan på 40-talet präglades av det du beskriver med genomgångar och flit i böckerna men dagens skola ser inte ut så, man jobbar tillsammans snarare än bredvid varandra.
Med engagemang kommer man långt men det räcker inte på långa vägar. Man kan säkert lära sina barn valda delar men inte allt som de ska kunna.
Ok, nu är inte jag lärare, jag har bara varit och hälsat på i min sons klass ibland. Grupparbete är inget de har varje dag, då och då har de det, och det är viktigt, mende har det itne dagligen.... det kan nog variera hur ofta man har det, och jag håller med om att det är viktigt och att man missar detta vid hemskolning.
Likaså är det viktigt att stå inför klassen och redovisa, lära sig att det inte är pinsamt och att kunna vara avslappnad när man pratar inför en grupp. Detta missar man ju också om man är hemskolad.
Å andra sidan lyckas ju inte svenska skolan lära ut barnen allt de ska kunna heller.... i skolan missar man väldigt mycket, ofta för att klasserna är stökiga och att det ställs alldeles för låga krav för att kunna konkurrera internationellt....