Regnig måndag skrev 2011-12-13 12:59:05 följande:
Poängen var att calinigrad hävdade att det som man inte är medveten om inte finns.
Att adha mfl är påhittade eftersom dessa diagnoser inte finns hos barn i Asien eftersom skolan där inte har de problem som finns här.
Därav min fråga om cancer inte finns i Afrika där vården är mycket bristfällig och möjligheter till diagnoser och behandling i mångt och mycket är en omöjlighet.
Det du pratar om är en helt annan sak och en helt annan diskussion.
Jag bara tycker att det är extremt underligt att väldigt många föräldrar klagar på att det stökigt i klassrummen. Att dessa stökiga barn har diagnos eller inte är bara ett tecken på att lärarna inte klarar hålla ordningen och behöver hitta ett sätt att få in extra hjälp för att hantera ohållbara situationer - samtidigt som att det ger en chans till föräldrarna att inte ifrågasätta sig...
Jag har ALDRIG träffat liknande situationer i Asien, det är bara det.
Bara en sån sak som att sitta still. Hur många ggr jag har hört svenskar påstå att ett barn som är 6 år kan bara inte sitta still och därför bör skolan börja när barnet fyller 7 och inte innan. Svenska barn kan inte heller börja spela piano innan de är 9, de kan inte koncentrera sig, och då är det 30 minuter i veckan.
Min dotter är 4 och har 3 ggr * 60 minuter pianolektioner i veckan och hon kan absolut sitta still. Likaså många japanska / koreanska barn som går i hennes skola.
Det asiatiska skolsystemet har INGENTING att göra med det svenska som bygger på falska ideer kring vad barnen klarar och inte klarar.
I Asien har man förstått att man det går att öva koncentrationen, och att man inte behöver ha fyllt 7 för det.
Jag tror också att barnen som inte kan läsa har en tendens att bråka, ungefär som att barnen som inte kan prata slåss oftare för att uttrycka sig. Analfabetism är ett problem, inte bara hos vuxna. Barn som kan läsa tidigt är ofta mycket mer reflekterande och lugnare. De kan komma in längre i sina resonemang.
Allt detta påverkar självklart hur klassrummen ser ut i olika delar av världen.