Inlägg från: Glimma76 |Visa alla inlägg
  • Glimma76

    Hemundervisning

    Jag tycker det ska vara tillåtet, men det måste vara med väldigt god insyn så att barnen lär sig vad de ska. I för sig tror jag att en engagerad förälder kan lära dem mer än i skolan, så att nivån blir mycket högre, men det kräver mycket av föräldern.


    Barnen missar ju det mesta av det sociala så därför skulle jag aldrig valt det själv, men hade det varit vanligt så mitt barn träffade andra barn i samma sits och fick kompisar så hade jag gärna gjort det, men som det ser ut idag, så anser jag att barnen missar alltför mycket socialt.

  • Glimma76
    Bonanza skrev 2011-11-25 23:14:48 följande:
    Jag är emot. Inte bara för att jag inte tror att föräldrar någonsin kan erbjuda det skolan kan, eller för att skolan handlar om så mycket mer än bara inlärning.

    Jag är emot för att jag tycker att alla barn ska ha chansen till respit från sina föräldrar, de barn som växer upp i missförhållanden ska ha förskola/skola som andningshål och där få chansen att lära känna andra vuxna som de kan lita på.

    Det är dessutom, enligt mig, troligast att de som vill hemskola är just de som kanske är skadligast för sina barn.

     
    jag håller med, men inte om din sista teori. För mig är de som är skadligast för sina barn de som struntar i sina barn, lämnar dem vind för våg av olika anledningar, missbruk eller karriär, vad det nu kan vara. Eller de som misshandlar sina barn.

    De flesta som vill hemskola tror jag tvärt om är väldigt engagerade i sina barn. Det som är bekymmer är om barnen isoleras vilket jag tror det är stor risk för. Men att ha färre kompisar tror jag inte gör att man har sämst föräldrar, utan jag tror det är väldigt mycket värre att ha föräldrar som inte bryr sig eller misshandlar, än föräldrar som bryr sig för mycket.

    När det gäller svår mobbning mm så vet jag inte hur jag ställer mig. Jag vet inte vad samhället skulle klara av och vilja betala för att erbjuda istället.....
  • Glimma76
    skånegås skrev 2011-12-12 08:07:20 följande:
    Och barn som tvingas gå till skolan trots mobbing och får men för livet. Polisen hämtar och man kan som förälder inte göra något då det är skolplikt i detta land...
    Det är hemskt, man tvingar och erbjuder inte hjälp...
  • Glimma76
    Regnig måndag skrev 2011-12-12 16:55:39 följande:
    Då missar du att det bara är en liten del som handlar om att lära sig från böcker minst lika mycket om inte mer lär man sig i samspel med andra.
    Jag vet inte om jag tycker att det bara är en liten del som lärs från böcker, lärarledda lektioner och att det mesta lärs av samspel med andra. Det är mer på dagis det är så.... den största delen av skoldagen används till att lära sig saker från böcker eller från lärarledda lektioner och sedan öva på dessa kunskaper. Raster där man samspelar med andra är bara en mycket liten del av dagen.

    Men jag håller med om att knappast alla kan lära sina barn samma saker som en utbildad lärare. Å andra sidan är många klasser så stökiga att en duktig och engagerad förälder säkerligen kan lära sitt barn mycket mer än vad det kan lära sig skolan.

    Insyn måste dock vara väldigt viktig. Och som sagt, även om raster bara är en mindre del av dagen, så ÄR det dock en viktig del av dagen, och detta missar man ju helt.
  • Glimma76
    Regnig måndag skrev 2011-12-12 20:44:55 följande:
    Fast jag avser inte raster som samspel eftersom det faktiskt är paus från inlärningen.
    Skolan på 40-talet präglades av det du beskriver med genomgångar och flit i böckerna men dagens skola ser inte ut så, man jobbar tillsammans snarare än bredvid varandra.

    Med engagemang kommer man långt men det räcker inte på långa vägar. Man kan säkert lära sina barn valda delar men inte allt som de ska kunna.
    Ok, nu är inte jag lärare, jag har bara varit och hälsat på i min sons klass ibland. Grupparbete är inget de har varje dag, då och då har de det, och det är viktigt, mende har det  itne dagligen.... det kan nog variera hur ofta man har det, och jag håller med om att det är viktigt och att man missar detta vid hemskolning.

    Likaså är det viktigt att stå inför klassen och redovisa, lära sig att det inte är pinsamt och att kunna vara avslappnad när man pratar inför en grupp. Detta missar man ju också om man är hemskolad.

    Å andra sidan lyckas ju inte svenska skolan lära ut barnen allt de ska kunna heller.... i skolan missar man väldigt mycket, ofta för att klasserna är stökiga och att det ställs alldeles för låga krav för att kunna konkurrera internationellt....
  • Glimma76
    caliningrad skrev 2011-12-13 05:08:49 följande:
    Precis. Den svenska skolan kan inte konkurrera internationellt. Kunskapsniva ar alldeles for lag.
    Och aven samspelsmassigt kan inte den svenska skolan konkurrera internationellt.
    Alldeles for manga diagnosbarn som forstor for andra och stokar till.
    Jag ser ingen fordel att bra uppfostrade barn ska lara sig "samspela" med stokiga barn som bara forstor for andra. Vill hellre att min dotter aldrig kommer i kontakt med brakiga/stokiga/diagnosbarn.

    Alla vet val att de flesta diagnoserna ar pahittade. Bara ett satt att fa in extra resurser i klassen nar lararna inte lyckas halla ordningen langre eftersom de inte far bestraffa barnen nar de uppfor sig daligt (=krankning ju).

     
    jag håller med men ställer mig frågande till att de flesta diagnoser skulle vara påhittade. Vad baserar du det på?

    Vilket land går dina barn i skola och hur ser det ut där med de barn som får diagnoser i klasserna?
  • Glimma76
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:02:21 följande:
    Min dotter gar pa en forskola i Asien dar alla barn ar asiatiska.
    De valjer inte barnen, dock finns inget barn med "diagnos".
    Darfor tror jag absolut att det ar mest en pahitt, aven om det finns sakert hopplosa fall.

    Alla barn maste visa respekt for sina larare, och gor det i de allra flesta fallen. Gor de inte det sa far de nan form av bestraffning. Alla barn forstar detta mycket val och kanner sig inte ett dugg krankta.

    Nar jag laser FLs psykolog som svarar till en mamma som har en 6-aring som har enorma vredesutbrott pa dagis att det ar helt normalt ramlar jag fran min stol.

    Vada normalt??

    Och gentemot alla andra valuppfostrade barn som behover sta ut med ett sant barn, ar detta verkligen ok?

    Saklart gor varken "pedagogerna" eller mamman nat at det, eftersom det anses som "normalt".
     
    Ok, det tål att tänkas på... i Sverige skulle jag vilja säga att det i snitt finns 1 barn med diagnos i varje klass. Det barnet kan då itne bete sig...

    menar du att det INTE ser ut så i Asien där du bor? hade verklgien varit intressant att läsa en studie om diagnoser i olika delar av världen och bland naturfolk. Det kan ju vara så att det är uppfostran, men det kan ju också vara levnadssättet och i så fall är det ju också allvarligt....
  • Glimma76
    Regnig måndag skrev 2011-12-13 10:51:24 följande:
    I Afrika finns inte cancer?
    Fullt ekvivalent med ditt resonemang kan man också påstå att det knappast finns tex cancer i slumkvarter i vilket land som helst...
    Det stämmer att olika former av cancer är mer vanliga eller ovanliga beroende på var i världen man befinner sig, det gäller även andra sjukdomar, ex depression. Ibland vet man varför och ibland har forskningen inte kommit fram till det än.

    Vart vill du komma med detta resonemang?

    Om det är så att diagnoser är mycket mindre förekommande i Asien än i Europa så är det väl väldigt intressant att ta reda på varför. Kosten, levnadssättet, samhällsstruktur, uppfostran, eller vad som.

    Som sagt, hade varit intressant att se en undersökning på om detta stämmer eller ej, och i så fall varför.
  • Glimma76
    Regnig måndag skrev 2011-12-13 15:33:59 följande:
    Du blandar ihop saker och ting.
    Lärare sätter inte diagnoser och diagnoser sätter inte läkarna bara för att lärarna vill.
    Barnens diagnos har inget värde som bevisning hur lärarna klarar av sitt jobb.

    Att du inte sett något i Asien säger absolut ingenting, för som sagt, existerar cancer även där det inte finns läkare? Existerar npf fastän det saknas metoder och resurser?

    Fö kan du inte bara dra ut en sak ur en hel kultur på det sättet du gör. Hur ser barnuppfostran ut tex, ekonomiska resurser, bildning hos lärare, föräldrar.

    Om du anser att svenska skolan bygger på falska ideer är du en tvättäkta rättshaverist eftersom den bygger på väl underbyggd och seriös forskning. Men eftersom den asiatiska är bättre enligt dig, ge oss vetenskapliga länkar att du har rätt. Även vetenskapliga länkar att den svenska skolan är en bluff som famlar i blindo.
    de finns ju vetenskapliga länkar på att svenska skolan inte ligger bra till i världen. Längre.
Svar på tråden Hemundervisning