Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Varför skaffade ni barn tidigt?

oavsett ålder har man INGEN som helst susning om vad man ger sig in på när man väljer att skaffa barn. Punkt.

Livserfarenhet osv är nog bra att ha i ryggen men alla utgår  från samma utgångspunkt när man får sitt första barn - för alla oavsett ålder är detta en helt okänd värld och där spelar inte högskolepoäng eller arbetslivserfarenhet någon roll. Alla är vi lika handfallna inför blöjbyten och vaknätter.  Kanske är man som 27-åring mer mentalt förberedd måhända - men det säger inget om att man är bättre rustad att vara förälder.

Jag fick barn som 21-åring och jag kan ärligt säga att livet tar inte slut bara för att man får barn tidigt, man kan göra allt man vill ändå - man får kanske bara finna sig i att vissa saker får planeras och göras annorlunda.  Då lär man sig att prioritera annorlunda helt enkelt.

Jag är idag 34 år och har alltid gjort precis vad jag velat i mitt liv fast jag har barn, jag har rest, pluggat, haft massa olika jobb, upplevt saker osv och jag har inget problem med att mina barn också är med på den resan - varför skulle dom inte vara det?  Varför ska en sån livsresa endast vara förunnat en vuxen singel utan barn?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:04:22 följande:
    Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

Alla är olika ja - jag hade inte mött alla människor jag mött om jag inte fått barn tidigt, jag hade inte sett dessa platser jag varit på om jag inte fått barn,  som mamma har oerhört många möjligheter öppnat sig för mig och vissa chanser har jag fått FÖR ATT jag har barn.

jag har inte stått mitt i det liv jag har om jag inte fått barn tidigt.

Alla är vi olika

Allt är relativt
  • Nyfiken gul
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:28:30 följande:
    Ingen aning vad ni missat, men jag vet vad jag hade missat om jag själv skaffat barn när jag var nitton. Du förstår väl att jag inte kan skriva ner allt?
    om man anser att man missar något så skaffar man väl helt enkelt inte barn som ung?

Du har uppenbart valt att göra allt sånt där "man ska" göra och det är ditt val. Vi andra hade inte det behovet eller hade kanske andra slags behov och då valde VI att skaffa barn tidigt.

Enkel logik.
  • Nyfiken gul
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:28:30 följande:
    Ingen aning vad ni missat, men jag vet vad jag hade missat om jag själv skaffat barn när jag var nitton. Du förstår väl att jag inte kan skriva ner allt?
    Som jag ser det har DU ts missat en ganska viktig poäng i det hela som ju är en klar fördel med att skaffa barn som ung.

När våra barn är stora och självständiga har vi fortfarande många år kvar , vi anses fortfarande ganska unga. och vi kan då satsa på våra vuxna liv på ett helt annat sätt med tex utveckla våra karriärer, vi har fortfarande gott om tid på oss att vidareutbilda oss, vi orkar fortfarande planera för och kanske ta tag i att bygga hus osv osv.

När min älsta son är 18 år och tar studenten, då är jag bara 39 år. Mitt liv har fortfarande knappt börjat då.  - En ålder då kanske många sitter med småbarn , är gravida eller kanske inte ens fått sitt första barn än.

Så lite perspektiv kanske inte skadar när man diskuterar vilken ålder man väljer att få sin familj.
Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?