Inlägg från: gammelsmurf2 |Visa alla inlägg
  • gammelsmurf2

Varför skaffade ni barn tidigt?

Hejsan.
    Jag har aldrig förstått varför man skaffar barn ung ( ~24 och neråt).
    Att fråga någon ung förälder rakt ut känns inte riktigt aktuellt, eftersom denne lätt skulle kunna ta det på fel sätt. Jag kritiserar inte, jag undrar bara hur ni resonerade?

Jag tänker främst på två saker. För det första tror jag personligen inte att man blir en så bra förälder man skulle kunna varit om man samlat på sig mer livserfarenhet innan sitt första barn. Dessutom förstår jag inte varför man inte tar till vara på den tiden man har som ung, den frihet man har att kunna resa runt, skaffa sig en utbildning osv. Visst, många unga föräldrar pluggar, men jag kan inte förstå hur det är möjligt. Att ta hand om ett barn verkar ju vara ett heltidsjobb, och då känns det sjukt svårt att samtidigt klara av en utbildning.

Men som sagt, jag kritiserar inte. Undrar bara hur ni resonerade, eftersom jag har svårt att förstå det. Vad missar jag? 

MVH 

• Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?
  • gammelsmurf2
    Jenniesmamma skrev 2011-11-24 18:22:17 följande:
    För mig var det massa saker som spelade in, men en av dom starkaste anledningarna var nog att jag alltid drömt om att få ha en familj. Kände mig alltid utanför min egen och blev väldigt illa behandlad, även om jag själv inte betede mig speciellt bra heller. Så när jag träffade mina barns pappa, han var äldre och hade jobb, så såg jag min chans att få det jag alltid velat ha. Nu var det några saker till som spelade in, men inget jag vill skriva om när man inte kan vara anonym. Vet att jag skaffade barn av helt fel anledning, men det var det som styrde iallafall om man ska vara helt ärlig. Jag fick mitt första barn strax efter att jag fyllt 20.
    Okej, jo jag förstår av det du skriver hur du resonerade. Antar att man måste ha varit i den situationen innan man egentligen helt ska uttala sig =) Du skriver att du vet att du skaffade barn av fel anledning, och du har väl rätt där. Det känns som att många unga skaffar barn för att ge deras liv en mening de tycker att de saknar. Det blir nog inte alltid helt bra.
  • gammelsmurf2
    Luullis skrev 2011-11-24 18:42:03 följande:
    Jag blev gravid när jag var 16.
    Innan dess hade jag väl gjort det mesta. Rest en del, supit skallen av mig för många gånger, testat det ena och det andra, festat som en galning, haft lite olika jobb och hoppat av skolan. Sen hittade jag en underbar man(äldre än mig, med jobb, bostad, bil osv) och jag råkade bli gravid. Det var ingen panik och det kändes helt rätt. Jag har/håller på under mina mammaledigheter(är 21 år och har nu tre barn) studerat upp min gymnasiekompetens och ska söka in på högskolan när min minsta är 3 år. Vad hade blivit annorlunda om jag inte fått barn? Troligtvis hade jag fortsatt ta olika skitjobb här och där, supit lite mer,  umgåtts med lika mycket fel folk som innan jag träffade min sambo och troligtvis inte blivit någonting. När jag blev gravid mognade jag till ordentligt och har nu hittat mig själv och den jag vill vara. Det hade jag säkert gjort ändå, men med betydligt fler misstag i bagaget än vad jag har nu.
    Hehe, du hade gjort det mesta innan du fyllde sexton? Du är clueless
  • gammelsmurf2

Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

• gammelsmurf2
    Kaneldoft skrev 2011-11-24 19:26:20 följande:
    Ts vad anser du att du upplevt som vi andra missat då?
    Ingen aning vad ni missat, men jag vet vad jag hade missat om jag själv skaffat barn när jag var nitton. Du förstår väl att jag inte kan skriva ner allt?
  • gammelsmurf2
    jniee skrev 2011-11-24 19:12:05 följande:
    Jag hade fast jobb sedan ett par år, egen lägenhet, påbörjad universitets utb, var gift och bonusmamma när jag fick min son vid 22. Vi ville dels väldigt gärna skaffa barn men också att åldersskillnaden mellan barnen skulle bli för stor. (Nu är det knappt 3 och 1/2) år. Jag tror livserfarenheten skiljer sig enormt mellan människor och att åldern inte alla gånger har så mycket med den att göra. Det beror helt enkelt på vad vi hunnit uppleva i livet! Mognad behöver ju heller inte ha med åldern att göra.. Det viktigaste när man skaffar barn tycker jag nödvändigtvis inte är åldern utan att man har arbete, boende och en partner som man verkligen vill dela sitt liv med- om man nu inte vill skaffa barn på egen han vill säga. Jag tycker dock inte att folk ska vara varken "för unga" eller "för gamla" när de väljer att bli föräldrar. Men framför allt, att man är beredd att ta det ansvar som ett barn kräver.
    Jo, du har rätt. Åldern spelar antagligen inte så stor roll. Jag tar tillbaka det jag skrev om att unga föräldrar borde bli sämre föräldrar ( förutom ni som verkligen var barn, under 18). 
  • gammelsmurf2
    Pallas skrev 2011-11-24 20:41:13 följande:
    Måste bara ställa frågan om du är på riktigt?
    hur menar du?
  • gammelsmurf2
    Pallas skrev 2011-11-24 20:58:04 följande:
    Innan jag engagerar mig vill jag gärna veta att själva påståendet är ärligt menat, annars har jag bättre saker för mig, som att sy mössor till kaninen.
    Varför skulle jag fråga efter ett svar om jag inte undrade? Och om det var så, hur vet du att jag inte trollar nu också? Sy 
Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?