Inlägg från: mamma till 2 frön |Visa alla inlägg
  • mamma till 2 frön

    Stökig klass

    Hej.
    Mycket handlar om hur man strukturerar resurser och insatser. Skolan måste kartlägga vad det är som är kärnan i oron. Att säga att det är ADHD-barnen så gör man lätt för sig samt att det inte löser något. Diagnosen är inte lösningen bara en orsak. Skolan måste komma på hur man kan hjälpa dessa barn att hantera sin ADHD så de får struktur och lugn. Finns inget utomstående team i kommunen, bup, spsm kanske som kan komma och hjälpa till att kartlägga och strukturera om med bättre metoder. I min sons klass/skola har man fortfarande inte fattat detta utan man har tryckt in en vuxen extra i gruppen men inte gjort klart vars och ens uppdrag. Vi kan tillföra en vuxen per barn utan att få lugn om vi inte hittar metoder för att använda resurserna på bästa sätt. Precis som vi ger ett barn med syn nedsättning glasögon måste vi ge de barn med NPF "glasögon" fast av annan art. Mitt råd är således att be om hjälp av utomstående med mer kunskap som kan hjälpa att kartlägga, strukturera och finna bra metoder
     

  • mamma till 2 frön
    Tuffen skrev 2011-11-25 11:21:06 följande:
    Jag tycker nog att man kan kräva att de utåtagerande pojkarna ibland får vara i ett annat klassrum med en lärare. Det blir lugnare för alla under något pass per dag. Det gynnar alla. 
    Fast inte de tre tillsammans hoppas jag du menar Kan tala av egen erfarenhet när det gäller min egen son. Om man särskiljer dessa barn tillsammans skapar man en negativ självbild och de identifierar sig som problem. Skapa en miljö där det är bonus att få gå och arbeta i liten grupp genom att blanda barnen och se till att det inte blir steriotypa fasta grupper så tjänar alla på det, Vygotsky helt enkelt .
  • mamma till 2 frön
    Tuffen skrev 2011-11-25 18:12:26 följande:
    Hur man gör det hela får väl stå för lärarna, men jag menar bara att man måste skapa pauser och lugna stunder under dagen, så att alla orkar med. Om det innebär att de 'stökiga' barnen får gå iväg så att de andra får andas lite, då får det väl vara så. 
    Ja tänk så olika vi kan tycka. Jag är i alla fall glad att min son inte går i en klass där lärarna resonerar som du. Kallas dubbelbestraffning, funktionshinder+särskiljning och rimmar väldigt illa med ledande forskning samt personlig utveckling på lång sikt. När ska de "stökiga" barnen få andas är min spontana tanke? Kanske är det de som behöver det mest och då ska man verkligen inte sätta de i samma grupp. Men det är ju min åsikt grundad på Bo Hejlskov forskning, nordens ledande psykolog, när det gäller barn med problemskapande beteenden.

    Mamma6903: Jag tycker du resonerar bra. Kommer nog bli toppen om ni går samman alla och försöker hitta en gemensam lösning som alla kan trivas med. Min erfarenhet är också att om föräldrarna kommer till skolan och är med skapar man en känsla bland eleverna att skolan är viktig och mamma/pappa bryr sig. Lycka till!
Svar på tråden Stökig klass