• mamma6903

    Stökig klass

    Min son går i klass 2. Klassen är ojämt fördelad med övervägande pojkar.  Föräldrar och barn som återkommande klagar över stökigt och rörligt i klassrummet utan att få läsro.
    Saken är den, att läraren har fullt shå med att hålla klassen i någorlunda schack, hon ägnar all energi till att hålla 3 av eleverna under uppsikt så att en någorluna undervisning kan ske.
    Just dessa 3 barn har fåTT diagnoser såsom tex adhd.
    Övriga klassen får 
    helt enkelt lida för dessa 3 som naturligtvis tar mycket plats.

    Min son klagar över huvudvärk (stress?) och han ligger efter kunskapsmässigt.

    Men nu till saken,
    Vet någon här vilka resurser som kan sättas in i skolmiljö för barn med adhd?
     De har redan en kille som är någon slags resurs, men han är till för hela klassen och är inte erfaren inom detta område. Det behövs någonting mer.
    Nån här som har son/dotter i stökig klass som på något sätt lyckats få förändringar?          

  • Svar på tråden Stökig klass
  • Sousou

    Låter precis som min sons klass, han går i åk 3.Där finns ca 3 killar som förstör för alla andra...min son är tyvärr en av dessa killarna:( har kontakt med bup han ska utredas för adhd. Klassen ska få en extrapedagog snart.
    Lärarna välkomnar föräldrar att hälsa på när de kan för detta har en lugnande effekt på klassen.

  • caliningrad

    Vilken katastrof.
    Jag lider med dig.
    Kan inte forestalla mig sana skolor riktigt.

    Var hard mot din kille. Forbjud honom att umgas med adhd pojkarna.
    Ingen tv, inga datorer.

    Lycka till. 

  • Sousou

    Nu förstår jag callingrad varför alla tycker illa om dig på fl,riktigt elak är du. Ska hon förbjuda han att umgås med adhd? Men då kan hon ju förbjuda han från barn som har alla möjliga funktionshinder,eller kanske de som svär eller inte kan franska?  Ett barn ska umgås med vem de vill! Det är aldrig barnets fel! Stackars din dotter som har dig som mamma.


    caliningrad skrev 2011-11-24 10:12:27 följande:
    Vilken katastrof.
    Jag lider med dig.
    Kan inte forestalla mig sana skolor riktigt.

    Var hard mot din kille. Forbjud honom att umgas med adhd pojkarna.
    Ingen tv, inga datorer.

    Lycka till. 
    Nej du TS lyssna verkligen inte på callningrad.
  • mamma till 2 frön

    Hej.
    Mycket handlar om hur man strukturerar resurser och insatser. Skolan måste kartlägga vad det är som är kärnan i oron. Att säga att det är ADHD-barnen så gör man lätt för sig samt att det inte löser något. Diagnosen är inte lösningen bara en orsak. Skolan måste komma på hur man kan hjälpa dessa barn att hantera sin ADHD så de får struktur och lugn. Finns inget utomstående team i kommunen, bup, spsm kanske som kan komma och hjälpa till att kartlägga och strukturera om med bättre metoder. I min sons klass/skola har man fortfarande inte fattat detta utan man har tryckt in en vuxen extra i gruppen men inte gjort klart vars och ens uppdrag. Vi kan tillföra en vuxen per barn utan att få lugn om vi inte hittar metoder för att använda resurserna på bästa sätt. Precis som vi ger ett barn med syn nedsättning glasögon måste vi ge de barn med NPF "glasögon" fast av annan art. Mitt råd är således att be om hjälp av utomstående med mer kunskap som kan hjälpa att kartlägga, strukturera och finna bra metoder
     

  • Gurkan
    caliningrad skrev 2011-11-24 10:12:27 följande:
    Vilken katastrof.
    Jag lider med dig.
    Kan inte forestalla mig sana skolor riktigt.

    Var hard mot din kille. Forbjud honom att umgas med adhd pojkarna.
    Ingen tv, inga datorer.

    Lycka till. 
    Jisses vad är det för fel på dig!

    Ts, lyssna inte på caliningrad överhuvudtaget.
    Självklart kan man inte skylla på diagnosen den är bara en orsak och självklart måste skolan agera och se till att det händer något. Troligen behövs åtminstone en resurs som har metoderna för att hjälpa till att strukturera upp vardagen för de barn som behöver det. 
    Kräv ett föräldramöte där frågor som arbetsmiljön i klassrummet ventileras, utan att förstås göra de tre pojkarna till syndabockar och försökt inte heller göra läraren till det, den stackarna kämpar nog med näbbar och klor. Skolan ska komma upp med en handlingsplan om miljön i klassrummet blir ohållbar och tyvärr har det blivit så att föräldrarna måste trycka på med för att något ska hända. 
  • Tuffen

    Jag tycker nog att man kan kräva att de utåtagerande pojkarna ibland får vara i ett annat klassrum med en lärare. Det blir lugnare för alla under något pass per dag. Det gynnar alla. 
     

  • mamma till 2 frön
    Tuffen skrev 2011-11-25 11:21:06 följande:
    Jag tycker nog att man kan kräva att de utåtagerande pojkarna ibland får vara i ett annat klassrum med en lärare. Det blir lugnare för alla under något pass per dag. Det gynnar alla. 
    Fast inte de tre tillsammans hoppas jag du menar Kan tala av egen erfarenhet när det gäller min egen son. Om man särskiljer dessa barn tillsammans skapar man en negativ självbild och de identifierar sig som problem. Skapa en miljö där det är bonus att få gå och arbeta i liten grupp genom att blanda barnen och se till att det inte blir steriotypa fasta grupper så tjänar alla på det, Vygotsky helt enkelt .
  • Tuffen

    Hur man gör det hela får väl stå för lärarna, men jag menar bara att man måste skapa pauser och lugna stunder under dagen, så att alla orkar med. Om det innebär att de 'stökiga' barnen får gå iväg så att de andra får andas lite, då får det väl vara så. 

  • mamma6903

    Tack för alla tänkvärda tips. Jag kommer att ta med dessa till rektorn om jag väljer att gå vidare med detta.
    Jag har, till att börja med tänkt att själv närvara under en halv dag i klassen.
    Och tipset jag fick, att föräldrar kan närvara under lektion för lugnare tillvaro, jättebra. Kommer att föreslå detta för andra oxå.Kanske även kontakta bup eller annat för proffisonell kartläggning av klassen.
    Något måste i allafall göras! I förlängningen blir alla drabbade. Nu är det ju oturligt att så många med liknande problematik hamnat i samma klass...       

  • mamma till 2 frön
    Tuffen skrev 2011-11-25 18:12:26 följande:
    Hur man gör det hela får väl stå för lärarna, men jag menar bara att man måste skapa pauser och lugna stunder under dagen, så att alla orkar med. Om det innebär att de 'stökiga' barnen får gå iväg så att de andra får andas lite, då får det väl vara så. 
    Ja tänk så olika vi kan tycka. Jag är i alla fall glad att min son inte går i en klass där lärarna resonerar som du. Kallas dubbelbestraffning, funktionshinder+särskiljning och rimmar väldigt illa med ledande forskning samt personlig utveckling på lång sikt. När ska de "stökiga" barnen få andas är min spontana tanke? Kanske är det de som behöver det mest och då ska man verkligen inte sätta de i samma grupp. Men det är ju min åsikt grundad på Bo Hejlskov forskning, nordens ledande psykolog, när det gäller barn med problemskapande beteenden.

    Mamma6903: Jag tycker du resonerar bra. Kommer nog bli toppen om ni går samman alla och försöker hitta en gemensam lösning som alla kan trivas med. Min erfarenhet är också att om föräldrarna kommer till skolan och är med skapar man en känsla bland eleverna att skolan är viktig och mamma/pappa bryr sig. Lycka till!
Svar på tråden Stökig klass