Stökig klass
Hej.
Mycket handlar om hur man strukturerar resurser och insatser. Skolan måste kartlägga vad det är som är kärnan i oron. Att säga att det är ADHD-barnen så gör man lätt för sig samt att det inte löser något. Diagnosen är inte lösningen bara en orsak. Skolan måste komma på hur man kan hjälpa dessa barn att hantera sin ADHD så de får struktur och lugn. Finns inget utomstående team i kommunen, bup, spsm kanske som kan komma och hjälpa till att kartlägga och strukturera om med bättre metoder. I min sons klass/skola har man fortfarande inte fattat detta utan man har tryckt in en vuxen extra i gruppen men inte gjort klart vars och ens uppdrag. Vi kan tillföra en vuxen per barn utan att få lugn om vi inte hittar metoder för att använda resurserna på bästa sätt. Precis som vi ger ett barn med syn nedsättning glasögon måste vi ge de barn med NPF "glasögon" fast av annan art. Mitt råd är således att be om hjälp av utomstående med mer kunskap som kan hjälpa att kartlägga, strukturera och finna bra metoder