Äldre prematur barn. Hur har det gått för dem?
Jag har en son som föddes i v 28+3, 2008. Hans resa på Neo gick bra. Han fick de normala behandlingarna och kunde till slut släppa syrgasen ett par dagar innan vi skrevs hem. Vid ett års kontrollen på Neo skrevs han ut. Han följs på lung och ögon, men har ingen diagnos.
Varje kontroll på BVC har vi fått göra om. Han har kommit helt i kapp i växt och vikt kurvan. Men det är i utvecklingen han har kämpat i uppförsbacke. Kryp, sitt, gång, tal, ja allt sånt har kommit senare. I dag skulle jag säga att han till en del är en tvååring i en treårings kropp.
Att han är sen i utvecklingen är ju något som han alltid varit i, så det känns "normalt", men nu börjar det märkas mer mot de jämnåriga barnen på dagis. Det uppstår kontroverser när han ser ut för dem att vara tre år, men uppträder som en tvååring. Ex. förstör, puttas, inte förstår leken, inte gör sig förstådd.
Jag undrar hur det gått för era barn. Har de kommit igen. Kämpar de också i uppförsbacke?
Jag är så oändligt tacksam över att jag har min son i livet i dag. Det var ju inte helt självklart i starten. Det känns orättvist att han ska få fortsätta kämpa.