Inlägg från: gastronomer |Visa alla inlägg
  • gastronomer

Hur gör man vid tandborstningen av en 1,5-åring?

Min tjej - 16 mån - har bestämt sig för att hon numera kan allt själv. Även tandborstning. Hon är hur nöjd som helst med att få tandborsten (med lite tandkräm på) i handen, skölja den själv under vattenkranen, och tugga på den ett tag för att sedan skopa upp vatten med handen och skölja munnen. Men när mamma försöker styra tandborsten så att borstningen blir lite mer "ordentligt" utförd, så blir resultatet ALLTID gallskrik och protesttårar!

Hur får jag tandsebissingarna ordentligt skrubbade utan att dottern ska känna sig ... ja... tvingad?

• Svar på tråden Hur gör man vid tandborstningen av en 1,5-åring?
  • gastronomer
    Alvi skrev 2011-11-19 23:23:08 följande:
    Man tvingar. Det sade vår tandsköterska, för det MÅSTE bli gjort.

Stoppa in ett finger längst bak vid tandköttet som "spärr", in och rota runt med borsten - klart. Så får hon vänja sig vid tvingandet liksom...
    Ok, det går ju emot precis allt man har läst om att "bejaka barnets självkänsla" bla bla bla...

Jag är inte rädd för hårda tag och tycker inte att det är obehagligt att hon skriker, men vill ju inte göra något som kan skada henne psykiskt i framtiden. Det är därför jag ber om råd.

Vi ska till tandläkaren för första gången på tisdag. Ska bli spännande!
  • gastronomer
    marla333 skrev 2011-11-20 01:14:21 följande:
    kör också eltanborste ibland. annars får dottern ha en tandborste själv i handen och borsta på mig eller sambon samtidigt som vi borstar på henne. då hinner man borsta ordentlig på henne medans hon vevar runt med tandborsten i våra munnar =P
    Haha, den gillar jag Skrattande

Ska försöka börja sjunga och öppna min egen mun och kolla om man kan leka sig fram mer, det låter ju härligt kul för både lilltjejen och mig!
Svar på tråden Hur gör man vid tandborstningen av en 1,5-åring?