• gastronomer

Hur gör man vid tandborstningen av en 1,5-åring?

Min tjej - 16 mån - har bestämt sig för att hon numera kan allt själv. Även tandborstning. Hon är hur nöjd som helst med att få tandborsten (med lite tandkräm på) i handen, skölja den själv under vattenkranen, och tugga på den ett tag för att sedan skopa upp vatten med handen och skölja munnen. Men när mamma försöker styra tandborsten så att borstningen blir lite mer "ordentligt" utförd, så blir resultatet ALLTID gallskrik och protesttårar!

Hur får jag tandsebissingarna ordentligt skrubbade utan att dottern ska känna sig ... ja... tvingad?

• Svar på tråden Hur gör man vid tandborstningen av en 1,5-åring?
  • Alvi

Man tvingar. Det sade vår tandsköterska, för det MÅSTE bli gjort.

Stoppa in ett finger längst bak vid tandköttet som "spärr", in och rota runt med borsten - klart. Så får hon vänja sig vid tvingandet liksom...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • gastronomer
    Alvi skrev 2011-11-19 23:23:08 följande:
    Man tvingar. Det sade vår tandsköterska, för det MÅSTE bli gjort.

Stoppa in ett finger längst bak vid tandköttet som "spärr", in och rota runt med borsten - klart. Så får hon vänja sig vid tvingandet liksom...
    Ok, det går ju emot precis allt man har läst om att "bejaka barnets självkänsla" bla bla bla...

Jag är inte rädd för hårda tag och tycker inte att det är obehagligt att hon skriker, men vill ju inte göra något som kan skada henne psykiskt i framtiden. Det är därför jag ber om råd.

Vi ska till tandläkaren för första gången på tisdag. Ska bli spännande!
  • Sixxty

Vi gör det till en lek och sjunger ahhh, ahhh, ahhh. det funkar fint oftast. Eltandborste tror jag också kan funka, Sonen är jätteintresserad av våra. Men att tvinga tror jag inte är någon bra idé. Tror det gör mer skada än nytta. Sinom tid går det att prata med henne och förklara varför man måste borsta tänderna.

• marla333

kör också eltanborste ibland. annars får dottern ha en tandborste själv i handen och borsta på mig eller sambon samtidigt som vi borstar på henne. då hinner man borsta ordentlig på henne medans hon vevar runt med tandborsten i våra munnar =P

• Kakmonster

Jag har problem med detta jag med... Har en snart 21-månaders flicka som vägrar låta mig röra hennes mun! Har alltid varit så. Hon tar mer än gärna tandborsten själv och suger på den och suger bort tandkrämen men inget mer. Varje gång jag skall visa henne blir hon fly förbannad och ålar iväg. Hon har bara två tänder i underkäken och fyra i överkäken. Oavsett om det har varit nya tänder på g eller ej så får jag inte göra nåt. Vad skall jag göra?

• matilda77

Min dotter älskar att borsta tänderna och har alltid gjort. Hon blir ursinnig om hon ser tandborstar på affären och inte får en!
    Vi sjunger en sång och hon har två borstar,en som hon suger på och en som jag borstar med, men vill inte alltid gapa stort utan vill helst suga på den också. Så det blir inte alltid super rent....Tror vi använder mycket mer kräm än vad som står anvisat på grund av detta.

Tandläkaren sa att så länge man får tandkräm på tanden och inte dricker välling efter tandborstning kvällstid och borstar efter fruktost så ska det räcka....Men så klart att man vill få så rent som möjligt. Jag har alltid oroat mig lite då hon fick tänder tidigt och hade 16 tänder vid 10 månader och nu har fått alla tänder vid 20 månader.

• Tokstolla

Min son får hålla i en tandborste själv och jag håller i en annan och så säger jag gapa och han gapar och ibland får jag borsta lite och ibland så får han borsta lite med sin tandborste. Vi turas om och han tycker det är jätteroligt sedan vi körde på så. Han har en barntandborste medan jag borstar hans tänder med en vuxentandborste med extra mjuka "hår" vilket gör att jag kommer åt mycket bättre och snabbare. 

Sedan är det dock extra svårt att borsta vissa delar av munnen om det är tandsprickning på g men det brukar som tur är vara max en vecka och då får han mecka själv med tandborsten länge.  

• Tokstolla

Ja just det! När han var riktigt liten stod min man och gjorde grimasher så att han gapskrattade och när han öppnade munnen passade jag på  

Vi skulle ALDRIG ALDRIG pressa oss in.  

• Oförglömlig

Jag försökte leka fram med sonen å daltade slutade med blödande tandkött blev att tvinga. Nu är det bra å nu kan jag leka igen. Jag ger han en egen tandborste lägger han på soffan så han får armstödt som kudde borstar å pratar med han ger han ibland tandkrämstuben med krokodil på å går mycket bättre nu:)

• gastronomer
    marla333 skrev 2011-11-20 01:14:21 följande:
    kör också eltanborste ibland. annars får dottern ha en tandborste själv i handen och borsta på mig eller sambon samtidigt som vi borstar på henne. då hinner man borsta ordentlig på henne medans hon vevar runt med tandborsten i våra munnar =P
    Haha, den gillar jag Skrattande

Ska försöka börja sjunga och öppna min egen mun och kolla om man kan leka sig fram mer, det låter ju härligt kul för både lilltjejen och mig!
Svar på tråden Hur gör man vid tandborstningen av en 1,5-åring?