• plastkotte

Fader okänd?

Underhållet är väl något som du måste "kräva". Är man tex ett par som får barn så betalar ju inte pappan ett underhåll. Om man däremot går isär så kan man komma överens tillsammans att pappan eller mamman (beroende på vem barnet bor hos) ska betala si och så mycket. Det är när tex pappan vägrar betala underhåll som man då kan begära underhåll via försäkringskassan, då betalar dom ut en summa till dig på 1273:- per månad som sen blir en skuld för pappan till försäkringskassan. Så jag tror du måste ansöka om underhåll från fk för att få det. Så du kan nog ange vem han är och sen säga att du inte vill ha underhåll. Problemet är väl isf för den mannen ifall du skulle ändra dig sen och försöka kräva pengar av honom för underhåll. Men om han litar på dig så är det inga problem. Tror iallafall att det är så det fungerar.

• plastkotte

Ts om du vill ha underhåll så måste du isåfall ljuga, men dom kommer inte bara ta ett "vet inte" som svar utan kommer göra allt i deras makt för att ta reda på vem pappan är. Det är ju trots allt skattebetalare som betalar det underhållet i 18 år.. Om du tänker bli gravid så som du beskriver så tycker jag inte du ska söka underhåll från varken pappan eller försäkringskassan. Om du inte klarar dig utan 1273kr så bör du inte skaffa barn ensamstående.. Men det är bara min åsikt. Har man däremot gott ställt, så ser jag inga fel med göra som du tänker göra för att bli gravid. Då kan man försörja barnet utan problem och behöver inte 1273 för att klara sig eller kunna spara inför framtiden.

Svar på tråden Fader okänd?