• ascona

Fader okänd?

Hej hej,

Jag funderar på hur det fungerar med privat insemination. Åker man till Danmark eller gör det här hemma i svarige får man ju ett papper på att fadern är okänd. Men om man väljer att göra det privat med en man som inte vill vara delaktig under barnets uppväxt och således inte heller betala underhåll, hur gör man då?
    Kan jag bara skriva fader okänd?
    Det är ju trots allt en överenskommelse mellan mig, min partner och mannen som vill donera sperman till oss. Vi vill inte att han ska vara delaktig och han vill inte heller det. Sen har vi kommit överens om att barnet vid 18 års ålder ska få tillgång till "pappans" uppgifter, precis som det fungerar i Danmark.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Fader okänd?
  • Anonym

Bäst för dig att knåpa ihop en story om en för blöt kväll som slutade med ett engångsligg med nån från en annan stad som du bara vet förnamnet på.
    Moralisterna skriker högt för att man inte tänker på barnets bästa, men vill du inte ha nån pappa till barnet så fungerar den lösningen.

• Anonym

Jag har länge funderat på att åka till Danmark för att göra en insemination, nu hör jag om privata donatorer och blir nyfiken. Kommer verkligen FK betala ut ersättning till mig fast jag har blivit gravid med privat donator och vägrar säga vem donatorn är?
    Jag har hört skräck historier om hur FK "jagar"  och frågar ut mamman för att få reda på vem som är bio pappa.

• Anonym (ja)

ja de "jagar" pappan... tyvärr i vissa fall.. vet om en där de "spårade" honom ända till colombia!? fast han var i europa.. men fader okänd fick det stå iaf.

men jo fk betalar ut ändå, trots fader okänd på pappret... men det gäller ju att du ljuger duktigt..

annars kan ju donatorn (om han vill?) stå som pappa till barnet men inte behöva betala underhåll?

• Anonym

Jag vet inte om jag skulle orka ljuga om hur jag knullade runt på en findlandsfärja och inte har en aning om vem pappan är, eller något annat lika förnedrande. Om man berättar hur det är, en privat, hemlig donator, finns det en chans att FK respekterar det?

Hur kan han stå som pappa utan att betala underhåll?

• plastkotte

Underhållet är väl något som du måste "kräva". Är man tex ett par som får barn så betalar ju inte pappan ett underhåll. Om man däremot går isär så kan man komma överens tillsammans att pappan eller mamman (beroende på vem barnet bor hos) ska betala si och så mycket. Det är när tex pappan vägrar betala underhåll som man då kan begära underhåll via försäkringskassan, då betalar dom ut en summa till dig på 1273:- per månad som sen blir en skuld för pappan till försäkringskassan. Så jag tror du måste ansöka om underhåll från fk för att få det. Så du kan nog ange vem han är och sen säga att du inte vill ha underhåll. Problemet är väl isf för den mannen ifall du skulle ändra dig sen och försöka kräva pengar av honom för underhåll. Men om han litar på dig så är det inga problem. Tror iallafall att det är så det fungerar.

• Anonym

Okay, tack så mycket för hjälpen Anonym och Plastkotte :)

• Anonym (ja)

ja underhåll måste man söka om hos fk

• Anonym

Man ska söka men det finns ingen garanti att man kommer bli beviljad?

• Rani

Men om du väljer att inte ha en far till ditt barn har du ju valt bort att få ekonomiskt stöd från en sådan=inget underhåll. Vill inte din partner stå som andra vårdnadshavare?

• Anonym

Jag har ingen partner och jag vill inte välja bort ekonomiskt stöd eftersom jag är ensam.

Svar på tråden Fader okänd?