• Sousou

Europaportens skola, ngn som har erfarenhet?

Hej, min son är snart 3 och redan nu funderar jag över vilken skola han ska gå i. Vi bor i centrala Malmö, o jag tycker inte om de flesta kommunala skolor som finns i närheten. Har själv gått i i ett par av de och har en äldre son på en annan nu.
    Har hört om Europaportens skola, och undrar om ngn har erfarenhet av den eller kanske ngn annan friskola i malmö? Kostar denna skola pengar?

• Svar på tråden Europaportens skola, ngn som har erfarenhet?
  • Sousou

Jag har hittat en till friskola i Malmö, den är kristen Mariaskolan. Jag var inte alls för friskolor innan men nu när jag vet hur det är på kommunala skolor så blir jag skräckslagen. Grova svordomar,sexuella kränkningar,våld, kaos i vissa klasser etc,undervisningen blir lidande. Vet för jag har en äldre son på en liten skola i Malmö. Ovannämnda saker sker redan i 1:an! Jag är djupt besviken på min sons skola och hur han beter sig där.

Jag har begränsad med inflytande för han bor mest hos pappa och jag kan inte sitta med han i skolan, har hälsat på dock. Detta för mig har varit varnanade exempel så jag vill INTE att min yngsta son ska bli en liten gangster  på skolan redan i lågstadiet.

www.mariaskolan.net

• älskarlivet81
    Sousou skrev 2011-11-17 21:44:48 följande:

Jag har hittat en till friskola i Malmö, den är kristen Mariaskolan. Jag var inte alls för friskolor innan men nu när jag vet hur det är på kommunala skolor så blir jag skräckslagen. Grova svordomar,sexuella kränkningar,våld, kaos i vissa klasser etc,undervisningen blir lidande. Vet för jag har en äldre son på en liten skola i Malmö. Ovannämnda saker sker redan i 1:an! Jag är djupt besviken på min sons skola och hur han beter sig där.

Jag har begränsad med inflytande för han bor mest hos pappa och jag kan inte sitta med han i skolan, har hälsat på dock. Detta för mig har varit varnanade exempel så jag vill INTE att min yngsta son ska bli en liten gangster  på skolan redan i lågstadiet.

www.mariaskolan.net

Jag jobbar som lärare på en skola i Malmö och du kan ju inte dra alla skolor över en kam! 
  • Sousou

Du har rätt, men alla kommunala skolor i vårt närområde är sådana,vet det också för har själv gått på ett par o mina syskon har gått där med. Har massa kusiner i Malmö..ända ner i 3:an.
    Orkar inte släpa sonen för långt heller(höstVinter). Mariaskolan och Europaporten ligger på gång/cykelavstånd.

• älskarlivet81
    Sousou skrev 2011-11-17 21:50:19 följande:

Du har rätt, men alla kommunala skolor i vårt närområde är sådana,vet det också för har själv gått på ett par o mina syskon har gått där med. Har massa kusiner i Malmö..ända ner i 3:an.
    Orkar inte släpa sonen för långt heller(höstVinter). Mariaskolan och Europaporten ligger på gång/cykelavstånd.

Var bor du då? Antar att du bor typ på Lorensborg? Och ja då kan jag förstå det.. Men jag skulle aldrig sätta mitt barn i en kristen friskola ändå, framför allt inte när det är Pingstkyrkan som håller i den.
  • Sousou

Bor på Dalaplan i Malmö, du skrämmer mig nästan gällande pingstkyrkan..varför är du så emot den?
    Är det för ni har olika trosuppfattningar. Vilken skola jobbar du på? är den bra?

• älskarlivet81
    Sousou skrev 2011-11-17 21:53:50 följande:
    Bor på Dalaplan i Malmö, du skrämmer mig nästan gällande pingstkyrkan..varför är du så emot den?
    Är det för ni har olika trosuppfattningar. Vilken skola jobbar du på? är den bra?
    Jag är emot Pingstkyrkan för att det är en frikyrka med väldigt märkliga (enligt mig) värderingar. Jag skulle aldrig utsätta mitt barn för det.. 

Jag vill inte berätta vilken skola jag jobbar på, men ja, den är bra men ligger inte i ditt område. 
  • Sousou

Ok jag förstår och respekterar din åsikt. Ja det är ju det att isåfall får man välja en skola som ligger längre bort..jaja får se. Ingen panik än iaf.

• älskarlivet81
    Sousou skrev 2011-11-17 21:58:30 följande:
    Ok jag förstår och respekterar din åsikt. Ja det är ju det att isåfall får man välja en skola som ligger längre bort..jaja får se. Ingen panik än iaf.
    Sen är det inte säkert du får plats i en annan stadsdel än där du bor, beror på om det finns plats på annan skola. Närhet går före intressen från andra stadsdelar
  • ninaninanina

Jag går på eps. Jag går i årskurs 8.  Jag vill bara säga det att min skola inte har något med pingstkyrkan att göra. Vi hyr bara lokaler från dem. Vi är en skola med musikprofil. Vår skola är bäst i skåne och 3a i sverige. Vi lär oss så mycket och alla som gått på eps har varit bäst i sin klass på gymnasiet. Ni som inte vet något alls om eps borde inte blanda er över huvud taget. Ska man berätta något ska det vara med rätt fakta och information. 
    Dessutom så var vi i tidningen för ca 1 månad sedan. Min klass var med på en stor bild under rubriken : Sveriges bästa skolor.. jag tycker absolut att du ska ställa dina barn i kö redan nu. För kön är lång.  Mvh. Nina  

• hej97

håller med nina! Har gått på skolan i 13 år o om skolan hade varit kristen hade jag nog också varit det, o ja e bara en vanlig svenne som inte vet va ja tror. O som nina sa skaffa gärna fakta innan ni skriver något. Vi har jätte roliga musikaler till jul o till sommaren o man lär sig verkligen mycket på skolan! Alla nya som börjar på skolan har bara sagt positiva saker om den, så om du vill sätta dina barn i en bra skola så ställ barnen i kön direkt! 

• hej97

Och en sak till, Europaporten är tusen gånger bättre än mariaskolan! råder dig att inte sätta dina barn där

• Thomas71

Är förälder till tre barn som går/har gått på skolan och är väldigt glad och nöjd över åren på skolan.

Älskarlivet81 verkar inte känna till att det enda skolan delar med Pingskyrkan är lokalerna.

Det är en vanlig missuppfattning att det är Pingstkyrkan som driver skolan.

Svar på tråden Europaportens skola, ngn som har erfarenhet?