Inlägg från: Vadholmen |Visa alla inlägg
  • Vadholmen

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej!
    Om det är okej så hoppar jag gärna på den här tråden också.

Vi håller just nu på med vår hemutredning. Utredningen ska skrivas ihop nu mellan jul och  nyår och sen ska vi träffa våra utredare i början av januari för en sista koll av alla papper. Vi hoppas att vi får vårt medgivande i slutet av januari.

• Vadholmen

Gott nytt år!
    Vi gjorde vår föräldrautbildning i september och i maj gick vi med i FFIA, så vi har inte stått i kö så jättelänge. Det finns fler föreningar som vi skulle kunna gå med i för vi kan tänka oss många olika länder, men just nu går tankarna mot Indien. 

• Vadholmen
    SysterMåne skrev 2012-01-04 16:54:31 följande:
    Hej Vadholmen

Vi valde också Ffia... ska börja på medgivandeprocesen nu. Så vi är precis i startgroparna med alling. Får jag fråga vart i landet ni bor? åg att vi är nästa lika gamla och har gjort ivf båda också
    Hej!
    Vi bor utanför Uddevalla. Vart bor ni? Glad
  • Vadholmen

Om vårt medgivande blir klart under januari, som vi tror, så har det tagit 3 månader sen första mötet med våra utredare.

Det hade varit jättespännande att adoptera från Kenya, men det känns inte så lätt att vara borta så länge när man bor i hus. Men som tur är finns det ju andra länder som passar, men det hade känts ännu bättre om vi varit gifta längre än 1,5 år för då ökar verkligen alternativen.

• Vadholmen

Jag har inte skrivit så mycket hittills, men det känns verkligen bra att läsa alla inläggen. Det känns fint att vi är så många i liknade situation.

Vi hade hoppats att få läsa vår utredning för två veckor sedan, men en av utredarna som skulle ha kommit blev sjuk och än har de inte hört av sig om en ny tid. Mycket frustrerande!! Imorgon måste jag ringa och se om de har glömt bort oss eller vad som har hänt. Vi vill ju bara få in medgivandet till nämnden så att vi äntligen kan få den delen avklarad!

• Vadholmen

Vi betalade 2500kr/pers i Göteborg i höstas. Det är verkligen dåligt att det ska kosta så olika på olika ställen!

• Vadholmen

Vet inte om det är klart än, de har tyvärr svåra problem med att höra av sig. Det har varit en massa problem hittills med sjukskrivningar och annat med våra utredare. Jag har försökt att få tag i dem idag utan att lyckas. Får väl tro att jag får prata med någon imorgon och då få ett positivt besked.

• Vadholmen

Jag fick bara tag i deras chef i torsdags. Det var inga bra besked han hade. De hade tagit bort utredningen från nämnden för de hade glömt att ta med utdraget från polisregistret om jag förstod det hela rätt. Ska ringa utredarna imorgon för att få bättre klarhet i vad de har klantat till det med. Skit i alla fall!

• Vadholmen

Jag vet inte när nästa möte är, men jag får ta och ringa och kolla upp det i veckan. Men jag skulle tro att det är i början av maj.

fabbeman: Tack för tipset! Det kan kanske komma till användning.

rajsiin333: Vad roligt för er!

• Vadholmen

Har ju varit hur många galna turer som helst runt vår medgivandeutredning pga av utredarnas sjukskrivningar och semestar och så, så jag har känt mig helt utmattad och nere. Men nu känns det i alla fall som att vi har fått ordning på allt och att alla är på banan.

På onsdag, 3 maj, så ska vi upp i nämnden! Och nu känns det verkligen som att det också blir så. Jag längtar verkligen efter att kunna gå vidare till nästa steg i processen!

• Vadholmen

Vi har stått i kö hos FFIA i 1 år nu, om ett par veckor.
    Vi är inne på Indien eller Sri Lanka i första hand för min man är själv adopterad från Indien. Men vi har inte pratat med adoptionsbyrån på länge för vi har inväntat medgivandet, så vi vet inte riktigt hur det ser ut med att skicka ansökan dit. Det ser ju ut att vara kort kötid i Sverige om man tittar på hemsidan i alla fall. Vi behöver bara vara gifta ett par månader till för att fylla kravet för Indien.

• Vadholmen

Nu har vi äntligen fått vårt medgivande!!!Glad
    Nu ska det bara skickas in till adoptionsbyrån så får vi se vad de har för något att komma med.

• Vadholmen

Grattis Pippi Långstrump. Vad skönt!

Cina 72: Vad skönt att ha fått i väg en ansökan!

• Vadholmen

Vi har fått vår utredning översatt till engelska så nu ska vi få skicka den till Indien den 2 juli för att registrera oss i deras system. Äntligen händer det något även om vi inte vet något om väntetiden!  Glad

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?