Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Moa85 skrev 2011-12-15 07:23:23 följande:
    Hej! Jag och min sambo (båda 26) börjar föräldrautbildning i januari/februari 2012 :D äntligen! Vi har vetat länge att det inte blir några biobarn, jag föddes utan livmoder. Så nu kör vi! Ska bli så underbart! Vi har varit på familjerätten i Sthlm och det var ingen kö för att börja hemutredning efter Fia. Så vi börjar nog med den i maj :) åh vi längtar så mycket! Kram på er
    Vad roligt med fler unga i "adoptionsvärlden"! Vi vet också att det inte kommer bli några biobarn för vår del. Vi är 25 och fick vårt medgivande förra veckan! Vi samlar papper för fullt nu till Taiwan! Lycka till genom er process!!
  • Hjärtat längtar
    SysterMåne skrev 2012-01-02 15:03:56 följande:
    Tack, det var just organisationerna jag funderade över... om det finns fler än Bfa och Ac de har jag redan kikat på. Man vill juh välja rätt.
    http://www.mia.eu/
    Här hittar du alla adoptionsorganisationer!
    Den största behöver ju inte vara den bästa. Kolla igenom alla organisationer.
    Även om AC har flest länder och många automatiskt blir medlemmar där först, så är det nog en stor anledning till att köerna är så långa hos AC.
    Lycka till med valet! 
  • Hjärtat längtar
    SysterMåne skrev 2012-01-03 11:39:10 följande:
    Hej, nu har vi anmält off på Ffia... funderar på Sri Lanka. Verkar som det passar bäst in på oss. Har skrivit ut alla papper och ska kontakta socialstyrelsen nästa vecka... vet ingenting just nu... hur man gör alltså. Men jag försöker att orka sätta mig in i allt----

Har ni andra fler barn sen tidigare?
    Är det ingen kö för att få skicka till Sri Lanka? Det verkade inte så på hemsidan. Det verkar ju bra isf! =)
  • Hjärtat längtar
    FruLind skrev 2012-01-05 18:18:34 följande:
    Idag blev vi medlammar i BFA också, så nu är vi medlemmar i både BV och BFA. 

Vi fastnade för Kenya direkt när vi började titta på länder och har därför valt att bli medlemmar hos de organisationer som har bra info om just Kenya. Kanske kommer vi att ändra oss under processen, i och med att vi får mer info på utbildningar osv, men som det känns just nu är Kenya det bästa valet för oss.  

Det som är mest lockande är den långa vistelsetiden, mellan 8 till 10 månader är inte ovanligt, och allt som det innebär. Att vi båda två kan åka iväg och ägna så mycket tid tillsammans med vår familjemedlem känns som en otrolig lyx som få familjer, adoptiv- eller bioföräldrar, får uppleva.

Hur funderar ni andra kring länder? 
    Vad roligt att ni funderar på Kenya! Det verkar ju finnas stort behov där med tanke på den korta kötiden! Jag tycker det låter som ett fantastiskt alternativ om man har möjlighet att vara borta så länge.
    Men det där med landval är verkligen svårt. Många aspekter att väga mellan. Det var så skönt när vi hade bestämt oss. Vi ska adoptera från Taiwan via BV! BV är en jättebraorganisation! ;) 
  • Hjärtat längtar
    Fialotta82 skrev 2012-01-05 20:55:51 följande:
    Östeuropa lockar oss dels för att det är Europa, sen att det är nära för vår och barnets del e ju ett plus. Sen vill vi inte vänta 3-5år innan vi kan få adoptera bara för att vi inte har varit gifta såpass länge som de flesta länder önskar. Nej jag hoppas att vi kan få börja föräldrautb. nu innan vi gifter oss...vet nån om man får det? och hur länge e utbildningen i genomsnitt?

Hade Kenya varit längre vistelsetid å väntan så hade vi inte blinkat å söka dit..eller till Kina eller till ja alla underbara länder
    Ja, det är inget som hindrar att ni börjar föräldrautbildning innan ni gifter er. Vi hade två par på vår utb som inte hade gift sig än. Vår utb varade sammanlagt 3 mån (6 träffar varannan vecka), men det där är ju olika. 
    Vi har fördelen att varit gifta 5,5 år, det vi behövde invänta var "mogen" ålder! Flört
  • Hjärtat längtar
    Fialotta82 skrev 2012-01-06 14:16:26 följande:
    Ja men det lät ju lovande...men hur länge tar det innan man har hela medgivandet färdigt för att få adoptera? Vet du eller nån annan här inne det? För enligt BFA så måste vi vara gifta innan vi är godkända...å hade varit bra å få ett tidsperspektiv.

Alltså det är inte så många länder som tar hänsyn till att man har varit sambo under flera år...hellre tittar dem på  att man är gift å varit det i 3år för att adoptera.. som ett krav.. hmmm ja fattar men ändå inte.. vi är inte gifta än men varit sambo 7-8år.
    Ja, ni måste ju vara gifta innan hemutredningen går upp i nämnden. När ska ni gifta er?
    Vårt tidsperspektiv såg ut så här:
    1 mars 2010 - Infosamtal hos familjerätten
    14 sept 2010 - Vår föräldrautbildning startar
    23 nov 2010 - Vår föräldrautbildning avslutas
    9 mån väntan på hemutredning
    23 Aug 2011 - Hemutredning startar
    5 Dec 2011 - Medgivande!
  • Hjärtat längtar
    FruLind skrev 2012-01-22 09:25:26 följande:
    Vi är inställda på att adoptera genom BV, men är också medlemmar i BFA. 

Hur som helst, vi har fått hem en pärm som "adoptionshandbok" från BV och i den läser jag att efter att medgivandet är klart ska vi först skicka in den och ett gäng andra papper till BV för ett "förmedlningsbeslut" och först efter att vi fått det kan vi skicka iväg ansökan till Kenya.

För att få adoptera från Kenya ska vi ha varit gifta i tre år, vilket vi har varit i juli 2013. Om vi har ett färdigt medgivande i säg februari eller mars 2013, är det någon som vet om vi kan få skicka in alla papper till BV för att få ett förmedlingsbeslut även om om vi inte uppfyller kraven om tre års äktenskap än då? Min tanke är vi isf skulle ha ALLT klart och vara redo att skicka iväg ansökan till Kenya i princip dagen efter att vi firat vår tredje bröllopsdag.  

Jag har skickat ett mail till BV också, men jag tänkte att om någon här har svaret så går det kanske lite fortare =) 
    Jag tror absolut att ni kan skicka alla papper till BV innan. Det är väl bra att vara ute i god tid så att ni kan få iväg allt till Kenya till er bröllopsdag! =)
  • Hjärtat längtar
    Van01 skrev 2012-02-04 20:15:35 följande:
    Hej! Hoppar in här. Vi har bestämt att ställa oss i kön hos BV. Vi har gjort 3 misslyckade ivf och just nu ruvar jag, men har inte så stora förhoppningar. Vi vill bli föräldrar, that is it, då började vi fundera på adoption. Finns det några från Stockholm som vet om det är kö för förälutbildning och hemutredning?
    Hej! Vad roligt! Vi ska adoptera genom BV! 
    Ossi skrev 2012-02-04 20:44:38 följande:
    Hej.
    Har tröttnat på att försöka efter 6 IVF och mängder av frysåterföringar. Vi har varit på vårt första möte för att bli godkända för adoption. De rekomenderade dock att vi skulle ställa oss i kö hos aoptionsbyråerna innan och gå kursen senare - detta för att inte medgivandet skulle gå ut. Är nu meddl i BFA och AC. Fattar inte riktigt hur det funkar. Står vi bara i kö nu och väntar?
    Ossi:
    Till många länder är det kö innan man får skicka sin ansökan till landet. Då står ni alltså i den allmänna kön nu. Ni har fått ett "könummer". Men det finns också länder som inte har någon kö för att få skicka till landet. Så därför är det ändå bra att gå föräldrautb och hemutredning så fort ni kan. 
    Lycka till! 

• Hjärtat längtar

Grattis till giftermålet!!!
    Tråkigt att en del reagerar negativt, det kommer nog ändras med tiden. :)
    När vi gifte oss, var det många som tyckte vi var konstiga som gifte oss så tidigt. (jag var 19), men det är jag väldigt glad för nu annars hade vi ju inte fått adoptera från Taiwan!

• Hjärtat längtar
    FruLindell skrev 2012-03-05 15:53:30 följande:
    Grattis till giftermålet Moa85!!!

Jag drar mig ur denna tråd nu, vi blev gravida på vårt sista IVF-fösök och är nu i vecka 7. Jag kommer tillbaka om det skulle visa sig att det inte går hela vägen (hoppas jag slipper det).

Lycka till allihop! Jag hoppas att processen blir så enkel och snabb som möjligt för er!
    Stort grattis till graviditeten! Stort lycka till! Skrattande
  • Hjärtat längtar

JAmA08: om ni i höst beslutar er för adoption hoppas jag ni kommer så långt i er tankeprocess att det är det adopterade barnet ni vill ha och inte det biologiska!
    Jag känner åtminstone så nu att det skulle vara katastrof om jag blev gravid, för det är ju vårt barn från taiwan som vi vill ha!!

• Hjärtat längtar

Jag håller med om att det är bäst att vänta med utredning till ni är klara med ivf. Men gällande adoptionsorganisationerna så är det viktigaste att inte bli gravid efter att man har skickat papprena till ett land. För då väntar man ju redan barn genom adoption och det skulle inte vara så lyckat om de i det landet har matchat ett barn er med ett barn och ni blir gravida, för då avbryts hela adoptionen. Har ni däremot inte skickat några papper till landet så behåller ni ju er köplats i "sverigekön" även om ni blir gravida.

• Hjärtat längtar
    Nahoj23 skrev 2012-03-15 10:58:58 följande:
    Vi har akten klar och den har legat på BFA i 3.5 vecka men vare sig Bolivia eller Sri Lanka kan man skicka några akter till just nu....typiskt....vänta igenGråter
    Vad jobbigt! Är det just Sri Lanka och Bolivia ni är inriktade på? Hur länge till tror ni att ni får vänta innan ni får skicka?
  • Hjärtat längtar
    Nahoj23 skrev 2012-03-16 11:39:38 följande:
    Vi har för kort äktenskapstid även om vi har bra kötid sedan 2008 (utreddes först som ensamstående) så det är de länder som tar emot oss med tanke på det.
    Jag vet att vissa östländer också räknar med sambotiden men hjärtat vurmar inte för dessa länder just nu i alla fall.
    Ok! Hur länge måste ni har varit gifta då?
  • Hjärtat längtar
    Pippi Långstrump skrev 2012-05-24 18:49:31 följande:
    I går blev vi godkända i nämden. Förhoppningsvis har vi beslutet i vår hand imorgon :)
    Nu har processen börjat :)
    GRATTIS! 
  • Hjärtat längtar
    Cina72 skrev 2012-09-27 10:12:31 följande:
    Vi väntar ännu på BFA`s "skrivbord" med våra handlingar... men det är en familj före oss i Taiwan som skall få BB (så snart som möjligt hoppas vi) och sedan är det vår tur att få vänta "på riktigt" i Taiwan. :)
    Hoppas ni snart får skicka era papper! Vi väntar RB från Taiwan!
Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?