Inlägg från: FruLindell |Visa alla inlägg
  • FruLindell

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej! Får jag hoppa in i denna tråd?

Vi har blivit sökandemedlemmar hos BV och anmält oss till föräldrautbildning som förhoppningsvis ska starta nu så fort som möjligt (när vi anmälde oss sa hon att vi nu blev "tillräckligt många" och att hon skulle höra av sig igen efter nyår om datum).

Vi har gjort två IVF, varav det första inte gick alls och det andra slutade i missfall. Vi ska påbörja vårt tredje och sista nu om två-tre veckor nu, men mentalt är både jag och min man långt gångna i adoptionstankarna.

Vi kommer att vänta med att ställa oss i kö för utredning tills hösten, dels för att vi vill vara helt klara med IVF och dels för att vi kommer att flytta någon gång under våren/försommaren och då byta kommun. 

Jag ska ägna kvällen åt att läsa igenom tråden nu så att jag får koll på var ni andra befinner er i processen =) 

• FruLindell

Jag har kollat upp det där med kommunbyte  med tanke på att vi kommer att flytta nu om ett par månader. Vad jag har fått höra är att ni måste bo i den kommun som gett er ert medgivande när ni får barnbeskedet eftersom att medgivandet bland annat innefattar den boendesituation som barnet förväntas komma hem till. 

Det innebär att om man redan har ett medgivande klart från en kommun och flyttar så räcker det oftast att kontakta den nya kommunen för att få en enkel komplettering och ett nytt medgivande, men det är den nya kommunen som avgör hur noga de vill gå igenom och komplettera den ursprungliga  utredningen. Är de petiga eller om processerna skiljer sig mycket isär kan de välja att genomföra en i princip helt ny utredning, men det är ovanligt. Oftast gör de kanske ett hembesök för att se hur man bor och sen skriver de bara till de nya uppgifterna i medgivandet och så är det klart. 

Som jag förstod det ska man kontakta kommunen igen för komplettering även för flytt inom samma kommun, för att de ska ändra på uppgifterna i medgivandet. 

Eftersom att jag vet att vi ska flytta rekommenderade min nuvarande kommun mig att vänta med utredningen tills vi kommit till den nya kommunen när jag ringde dem. 

• FruLindell

Idag blev vi medlammar i BFA också, så nu är vi medlemmar i både BV och BFA. 

Vi fastnade för Kenya direkt när vi började titta på länder och har därför valt att bli medlemmar hos de organisationer som har bra info om just Kenya. Kanske kommer vi att ändra oss under processen, i och med att vi får mer info på utbildningar osv, men som det känns just nu är Kenya det bästa valet för oss.  

Det som är mest lockande är den långa vistelsetiden, mellan 8 till 10 månader är inte ovanligt, och allt som det innebär. Att vi båda två kan åka iväg och ägna så mycket tid tillsammans med vår familjemedlem känns som en otrolig lyx som få familjer, adoptiv- eller bioföräldrar, får uppleva.

Hur funderar ni andra kring länder? 

• FruLindell

Ja, det är ju långt i från alla som har möjlighet att vara borta så länge! Vi är båda unga, 26 och 28 år, och har egentligen inget som hindrar oss från att vara borta så länge. Den ena får vara föräldraledig och den andra tjänstledig - och vi har inget hus eller annat som ska betalas här hemma under tiden. Vi kommer att bo kvar i hyresrätt som vi kan hyra ut när vi åker och sen är tanken att vi börjar leta efter hus när vi kommer hem. 

Trots att det är kort väntetid måste vi vänta med att skicka iväg vår ansökan tills juli 2013 då vi varit gifta i tre år (ett av Kenyas krav), så fram tills dess toksparar vi pengar för att ha råd med adoption och allt runt omkring.

Östeuropa verkar ju  jättebra, precis som ni skriver så är det ju nära att hälsa på sen... lite skillnad för vår del om vi väljer Kenya där tyvärr! 

• FruLindell
    lilllove skrev 2012-01-06 15:51:45 följande:

Vårt medgivande har inte tagit så lång tid (visserligen inte färdigt än ) vi har träffat socialsekreterarna 3 gånger nu skall träffa dem nästa vecka för att läsa våra papper.. efter det skall det upp i nämden ca 2 veckor om det inte hade varit sjukdom inblandat så hade allt varit färdigt på 2 månader från första kontakt..

MEN jag vet att det ser olika ut beroende på vart man bor vi har nog haft tur verkar som om det tar längre tid för det flesta..

En liten fråga Hur kommer ni att finansiera adoptionen..?

Vad bra att det verkar ta såpass kort tid för medgivande ändå, det känns lugnande =)

Vi kommer att spara som galningar nu fram tills vi kan skicka iväg vår ansökan i juli 2013 (då vi varit gifta i tre år). Vi har sparat till (kontantinsats till ett) hus nu ett tag, men efter att vi bestämt oss för adoption har vi lagt det helt på hyllan för ett tag och väljer istället att bo i en billig hyresrätt, successivt göra oss av med alla andra onödiga löpande kostnader (som t.ex. postkodlotteriet, extra tv-kanaler, prenumerationer) efter hand som bindningstid och uppsägningstider löper ut och försöker leva så snålt som bara möjligt. Enligt våra beräkningar kommer vi kunna spara ihop runt 150 000 kr tills juli 2013. 

Det som fattas efter det hoppas vi få hjälp med från familj och släktingar, antingen genom gåvor eller lån. Räcker det ändå inte så kommer vi låna det sista från banken.  
  • FruLindell

Nu har vi fått besked om när föräldrautbildningen börjar! Den startar redan den 23/1 och därefter ett antal måndagar framöver. Nu är jag jättenervös, vad brukar de gå igenom på utbildningen? Handlar det om föräldraskap och barnpsykologi eller är det mer praktiskt innehåll kring adoptionsprocessen? 

Hur går det för er andra? 

• FruLindell

Vi är inställda på att adoptera genom BV, men är också medlemmar i BFA. 

Hur som helst, vi har fått hem en pärm som "adoptionshandbok" från BV och i den läser jag att efter att medgivandet är klart ska vi först skicka in den och ett gäng andra papper till BV för ett "förmedlningsbeslut" och först efter att vi fått det kan vi skicka iväg ansökan till Kenya.

För att få adoptera från Kenya ska vi ha varit gifta i tre år, vilket vi har varit i juli 2013. Om vi har ett färdigt medgivande i säg februari eller mars 2013, är det någon som vet om vi kan få skicka in alla papper till BV för att få ett förmedlingsbeslut även om om vi inte uppfyller kraven om tre års äktenskap än då? Min tanke är vi isf skulle ha ALLT klart och vara redo att skicka iväg ansökan till Kenya i princip dagen efter att vi firat vår tredje bröllopsdag.  

Jag har skickat ett mail till BV också, men jag tänkte att om någon här har svaret så går det kanske lite fortare =) 

• FruLindell

Vi betalade 2200 kr för kursen i Halland. Tiden går nog fort till hösten! Hoppas att det inte är något allvarligt du ska opereras för?

• FruLindell

Ja, precis! Vi fick två fakturor på 1100 kr/person.

Usch vad jobbigt med endo, hoppas att operationen går bra!

• FruLindell

Grattis till giftermålet Moa85!!!

Jag drar mig ur denna tråd nu, vi blev gravida på vårt sista IVF-fösök och är nu i vecka 7. Jag kommer tillbaka om det skulle visa sig att det inte går hela vägen (hoppas jag slipper det).

Lycka till allihop! Jag hoppas att processen blir så enkel och snabb som möjligt för er!

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?