• Aimie

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Tror jag tar steget å går med i denna trevliga tråd...

Vi har gjort färdigt våra tre IVF, gör ev. ett/två FET men försöker hålla fokusen på operation å adoption. Ska sätta upp oss i kö hos BFA å ev. AC. Då vi ännu inte är gifta så får vi se hur långt vi får gå i föräldrautb. innan vi har gift oss men kö ställer vi oss i alla fall. Har kikat på en del länder å "väntetiden"tiden varierar ganska så rejält men inom Europa så e tiden kortare... frågan när ja läser på många andra forum som ja ställer mig e varför är det inte så många som e intresserade av te.x Litauen, Tjeckien och Slovakien osv.? Vet att många av länderna i östeuropa adopterar bort barn med funktionshinder eller sjukdom..kan detta va en av anledningarna till varför många inte söker sig hit? Jag vet inte utan bara slänger ut mig tankar å frågor..så inget påhopp tack.

• Aimie

Östeuropa lockar oss dels för att det är Europa, sen att det är nära för vår och barnets del e ju ett plus. Sen vill vi inte vänta 3-5år innan vi kan få adoptera bara för att vi inte har varit gifta såpass länge som de flesta länder önskar. Nej jag hoppas att vi kan få börja föräldrautb. nu innan vi gifter oss...vet nån om man får det? och hur länge e utbildningen i genomsnitt?

Hade Kenya varit längre vistelsetid å väntan så hade vi inte blinkat å söka dit..eller till Kina eller till ja alla underbara länder

• Aimie
    Hjärtat längtar skrev 2012-01-05 21:15:49 följande:
    Ja, det är inget som hindrar att ni börjar föräldrautbildning innan ni gifter er. Vi hade två par på vår utb som inte hade gift sig än. Vår utb varade sammanlagt 3 mån (6 träffar varannan vecka), men det där är ju olika. 
    Vi har fördelen att varit gifta 5,5 år, det vi behövde invänta var "mogen" ålder! Flört
    Ja men det lät ju lovande...men hur länge tar det innan man har hela medgivandet färdigt för att få adoptera? Vet du eller nån annan här inne det? För enligt BFA så måste vi vara gifta innan vi är godkända...å hade varit bra å få ett tidsperspektiv.

Alltså det är inte så många länder som tar hänsyn till att man har varit sambo under flera år...hellre tittar dem på  att man är gift å varit det i 3år för att adoptera.. som ett krav.. hmmm ja fattar men ändå inte.. vi är inte gifta än men varit sambo 7-8år.

JAMA; Tack min vänHjärta Kraaam!
  • Aimie

Tack tjejer för att ni delade med er...får nog ta å ringa till vår kommun å se om de har nån koll på hur lång tid allt kan ta  hos oss.

Grace O; Jag har varit inne på ACs hemsida men jag hittar knappt något land som de har som godtar kort giftemål  på mindre än 2år och accepterar sambotid..därför vi börjar vända oss mer till BFA som har detta på fler av deras länder. Men Nigeria har ju väntetid på 3år totalt vad jag kan se...men hade gärna satt upp oss där om de hade varit kortare väntan.

• Aimie
    Chimamanda skrev 2012-01-08 21:53:49 följande:
    Apropå väntetid, så är det oerhört svårt att säga på förhand hur den blir, oavsett vilket land man väljer. Under förra året hade BFA många länder dit man fick skicka direkt, men det är ju inte säkert att det kommer att fortsätta vara så framöver.

Totalt 3 år i adoptionssammanhang är nog något man får räkna med. När jag själv gick in i adoptionsprocessen fick jag veta att det är vanligt att det tar 3-5 år. Jag känner par som har väntat längre än så, men även de som har lyckats på något kortare tid.
    Ja det är väldigt ovisst vad jag har förstått... det e ju det som är så oerhört jobbigt.. alla vill ju ha sina barn helst imorgon om de hade kunnat.
  • Aimie

Tjena tjejer! Är det vanligt att det är kö för utredningen? Ska ringa till familjerättsenheten imorgon å kolla läget gällande föräldrautbildningen men även utredning.

Känns riktigt bra att vi nu står i kö hos både AC och BFA.

• Aimie

Ja hopp då va vi uppsatta för föräldrautb. men de va tveksamma om det kommer komma igång nån mer än den som är igång mer än för våren så vi kanske får vänta till hösten vilket suger men jag måste in och opereras och blir då sjukskriven. Utredningen sa dem kommer att ta ca. 4 månader så de e ju ändå bra..man har ju hört flera där det har tagit upp mot 1 år ju.

Nu min fråga till er; Hur mkt kostar era föräldrautbildningar? Har förstått att det e ganska skiftande mellan kommunerna.

• Aimie
    FruLind skrev 2012-01-31 18:41:09 följande:
    Vi betalade 2200 kr för kursen i Halland. Tiden går nog fort till hösten! Hoppas att det inte är något allvarligt du ska opereras för?
    Min endometrios.. Men ja ha det e då 2200kr/par vi i halland betalar totalt för utbildningen då eller?
  • Aimie
    FruLind skrev 2012-01-31 19:44:13 följande:
    Ja, precis! Vi fick två fakturor på 1100 kr/person.

Usch vad jobbigt med endo, hoppas att operationen går bra!
    Bra å veta!  Å ja det hoppas jag med, tack! Förresten hur många träffar är det, hur ofta å hur länge är varje träff? Nyfiken som ja e
  • Aimie
    FruLind skrev 2012-01-31 20:03:20 följande:
    Vi går sju måndagar i rad, kl.18-21 varje pass. I vilken stad ska du gå kursen?
    Det får vi se...hänger på från vilken stad de kommer flest anm. Förstod att de nyligen påbörjades en utb. å det e väl den som ni går på va i Hstad? Hade varit kul å fått hänga på den men med min op. och sjukskrivning så hade de aldrig gått. Hoppas de kommer in fler par så en utb. kan bli av innan sommaren.
Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?