• ekke

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

hej JaMA08 :)

hänger på i tråden. Vi ska sätta tillbaka vårt lilla eskimå i januari, men efter två misslyckade ET  inser vi att adoption sannolikt blir vår väg att gå. Vi vill bli en familj - oavsett hur vi blir det.

nästa vecka ska vi till kommunen för samtal. vi står på väntelistan på föräldrautbildningen - förhoppningsvis blir den i januari-februari. och sen kan hemutredningen börja senare i vår.

Vi ska ställa oss i kö till BFA och AC -ska fylla i papperna och skicka in!  

• ekke

Jama08: ja, det kändes fantastiskt när man beslutat sig för att adoption är ett alternativ. Jag blev lycklig eftersom det innebar att vi skulle bli föräldrar (om nu inte socialen skulle finna oss olämpliga - vi har ett stabilt liv och stabila uppväxter bakom oss, så det borde ju inte vara något problem, men man blir ju ändå lite nervös av tanken att bli utredd)

• ekke

Idag har vi varit hos kommunen och pratat, det gick bra! Fast det är mycket tankar som snurrar nu

Skrev ett inlägg i min blogg
    Enfamilj.blogg.se

• ekke

Förväntansfull, det är olika från kommun till
    Kommun. För oss blir det så här:

Anmälan till kö föräldrautbildning: oktober 2011
    Samtal med familjerätten: november 2011
    Föräldrautbildning: januari-februari 2012 (börjar nästa vecka)
    Begäran hemutredning: mars 2012
    Ingen kö, kommunen har som mål att hemutredningarna ska ta max 4 månader.
    Med tanke på semestrar och dyl. Räknar vi med att ha medgivande i sep 2012.

• ekke

Lägger till: om jag vore er hade jag gift mig så fort som möjligt. Jag tror att många länder ser positivt på att man varit gift längre än deras krav.

(vissa länder tillgodoräknar samboår, men ni måste ändå vara gifta)

• ekke
    FruLind skrev 2012-01-15 15:47:19 följande:
    Nu har vi fått besked om när föräldrautbildningen börjar! Den startar redan den 23/1 och därefter ett antal måndagar framöver. Nu är jag jättenervös, vad brukar de gå igenom på utbildningen? Handlar det om föräldraskap och barnpsykologi eller är det mer praktiskt innehåll kring adoptionsprocessen? 

Hur går det för er andra? 
    härligt, vi började i tisdags! Då var det genomgång över vägen till en adoption, alla steg som man går igenom. 
    De utgår från boken "att bli förälder till ett barn som redan finns" se länken nedan.

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9096/2007-114-62_200711462_rev.pdf

• ekke

Vi betalar nästan 2400/person. Konstigt att det skiljer så mycket.

• ekke
    JaMA08 skrev 2012-02-10 19:34:50 följande:
    Idag började vi Föräldrautbildning inför Adoption, man fick många nya tankar och känslor! Men på ett positivt sätt förståsSolig
    Härligt JaMA08 :) Det är superkul med FIA utbildningen!!
Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?