Blue112 skrev 2011-11-15 17:43:53 följande:
Jag slet isär några ledband som fick sys ihop. Innan operation gick jag i tre år med skadan. Jag tränar mycket hårt och har ett tungt arbete som är ovanligt slitsamt på bl a handleder så de facto att jag drog ut på tiden gjorde inte saken bättre. Nu ska de prova plocka bort en menisk som kan ha blivit påverkad och orsakar nötning/smärta.
Skönt att få dessa konkreta tips och erfarenheter. Jag vill ju ta operationen så fort som möjligt.
Gabriella89 - ammade du efter operationen och isf hur fungerade det?
Jag ammade inte och tar mig friheten att svar med tips på de där sakerna man tar förgivet men som blir ett stort hinder.
Se till att ha matlådor som är enkla (inga krångliga snäpplock) så det bara är att värma mat. Det är krångligare än man tror att steka köttfärs, hacka lök, skära gurka hälla av makaroner eller potatisvatten med bara en arm.
Ha något tungt framme i köket typ marmormortel. Med den kan man klämma fast det mesta(utom ost) som man behöver karva i.
Fixa till så att du kan göra mycket på golvet med barnet så att det blir så lite lyft som möjligt. Att lyfta en gång är ingenting men när det händer sjuttioelva gånger märks det att man bara har en fungerande arm.
Om du inte får dusha: skaffa kraftiga sopsäckar av den mindre modellen och silvertejp. Det finns speciella arm-påsar på apoteket som man ska kunna ha i duschen. De är helt värdelösa, går sönder och tejpen drar med sig halva huden. Skaffa det innan du behöver det!
Och viktigaste av allt - försök inte hyla ost. Att klämma fast osten mellan låren och hyvla med fel hand är... en blodig historia.