• Blue112

Sköta fyramånaders med en hand.

Jag har nu fått min tid för operation. Har tidigare gjort ingrepp på samma skada i denna högerhand med 3-5 mån rehab. Någon som har erfarenhet av att vara tillfälligt enarmad och helamma en fyramånadersbebis? Jag står inför ett dilemma ekonomiskt och arbetsmässigt också eftersom operationen kommer medföra att min sambo måste vabba och båda snart står utan jobb (samma arbetsgivare som skär ner). Så jag kan inte bestämma mig för vad som är värst - att sköta min son med en arm och båda föräldrarna har lägre ersättning eller att skjuta fram operationen i 1-1,5 år och gå miste om ev anställningsmöjligheter. Jag tänkte söka till SMO (brandmansutbildning) så snart jag har möjlighet att träna men allt blir framskjutet hela tiden pga fysiska begränsningar. Jag behöver bolla frågan med någon som har liknande erfarenhet.

• Svar på tråden Sköta fyramånaders med en hand.
  • Alexi

Ja som ovan skriver, du kommer ha sjukpenning och han vanlig föräldrapenning, så att ni räknar på rätt ekonomiska förutsättningar menar jag.

• Blue112

Ok. Jag visste inte utan antog bara fel. Men ersättningen borde ju vara densamma?

• Regnig måndag

Men för fan, ska du bli brandman måste det va lite tåga i dig!
    Det går ju bara  inte att överväga att skjuta på det 1 år eller mer!

Det går att fixa det mesta med en arm men det tar lite tid och man måste vara uppfinningsrik!
    Kom igeeeen nu!
    Cool

Grattis till guldet NZ!
  • Alexi
    Blue112 skrev 2011-11-15 14:31:23 följande:
    Ok. Jag visste inte utan antog bara fel. Men ersättningen borde ju vara densamma?
    Nej, det kan vara stor skillnad eftersom maxtaket är olika. TFP-taket är mycket lägre (ca 25 000 per månad istället för fp-taket som ligger på runt 32 000 kr per månad, exakta siffrorna finns på FK:s hemsida) så om din sambo tjänar bra så gör det stor skillnad. FP kan ni ju också ta ut 7 dagar per vecka eller färre, dvs ni kan själva styra lite grann hur mycket eller lite ni får in.
  • Blue112

*S* Ja, det är klart att jag måste kämpa! Tack för peppningen! Men jag har svårt att föreställa mig hur det ska gå. Hur jag än tänker så står jag inför ett dilemma. Därför vill jag även höra från andra med liknande erfarenhet. Klarar jag detta själv??!

• Regnig måndag
    Blue112 skrev 2011-11-15 14:47:24 följande:
    *S* Ja, det är klart att jag måste kämpa! Tack för peppningen! Men jag har svårt att föreställa mig hur det ska gå. Hur jag än tänker så står jag inför ett dilemma. Därför vill jag även höra från andra med liknande erfarenhet. Klarar jag detta själv??!
    Ja du klarar det, tro på det själv så är hälften vunnet!

Allt tar längre tid, tex att skära ost är inte sådär självklart, ibland måste man tänka alternativt, man kan byta blöjor och ta hjälp av knäna, men det går!

Och du tränar automatiskt så din rehab kommer att gå som på räls! Sen blir du skitsmart för du kommer att träna hjärnan och hitta en massa alternativ att lösa "självklara" saker på. Och det kommer du ha nytta av som brandman.
    Grattis till guldet NZ!
  • Blue112

Sant. Visst hänger det på inställning ;) Jag får väl ta det för vad det är *ler*

• Little Ms Chatterbox

Jag vet inte vad det är för operation du ska göra men råder dig inte att skjuta på det. Jag gick för länge med carpaltunnelsyndrom och nerven blev skadad för alltid. Det har bildats en midja på nerven och jag har alltid problem med handen, värk, känselbortfall, tappar saker osv. Nu är jag arbetsökande och det ser inte ljust ut. Jag kommer aldrig kunna klara av en heltidstjänst. Inte ens med ett yrke där man knappt använder handen. 

Jag har "tur" att det är min västerhand, och jag är högerhänt men man använder den handen mycket mer än man tror.  
    Det är inte lätt att använda bara en hand när man har små barn heller men att göra det med och ha värk och problem med handen är ingen fördel. 

Om du undrar över något är det bara att fråga, jag svarar om jag kan. 

• Gabriella89

Hejsan. Jag hade samma problem. Jag blev op när mina killar var runt 6 månader och jag måste säga.. Vänta inte. Jag blev op senare när barnen var över året och det var mycket svårare.

Har tvillingar, visst fick jag hjälp av min sambo, han fick vara hemma första taget. Jag hade helgips upp tillaxlen och ner över handleden. Direkt efter op kan man inte ha hand om dom, men man kan ha hand om dom snabbare då dom är mindre , och väger mindre. När dom väger mer så kommer du få mer ont och läkningstiden ta längre tid.

Hoppas att du kommer fram till något bra beslut och lycka till!

• Gabriella89
    Gabriella89 skrev 2011-11-15 17:08:57 följande:
    Hejsan. Jag hade samma problem. Jag blev op när mina killar var runt 6 månader och jag måste säga.. Vänta inte. Jag blev op senare när barnen var över året och det var mycket svårare.

Har tvillingar, visst fick jag hjälp av min sambo, han fick vara hemma första taget. Jag hade helgips upp tillaxlen och ner över handleden. Direkt efter op kan man inte ha hand om dom, men man kan ha hand om dom snabbare då dom är mindre , och väger mindre. När dom väger mer så kommer du få mer ont och läkningstiden ta längre tid.

Hoppas att du kommer fram till något bra beslut och lycka till!
    Tillägger att det är en stor skada jag hade och multibla. Det var en stor op men klarade ändå av saker
    +relativt  fort
  • Blue112

Jag slet isär några ledband som fick sys ihop. Innan operation gick jag i tre år med skadan. Jag tränar mycket hårt och har ett tungt arbete som är ovanligt slitsamt på bl a handleder så de facto att jag drog ut på tiden gjorde inte saken bättre. Nu ska de prova plocka bort en menisk som kan ha blivit påverkad och orsakar nötning/smärta.

Skönt att få dessa konkreta tips och erfarenheter. Jag vill ju ta operationen så fort som möjligt.

Gabriella89 - ammade du efter operationen och isf hur fungerade det?

• Regnig måndag
    Blue112 skrev 2011-11-15 17:43:53 följande:
    Jag slet isär några ledband som fick sys ihop. Innan operation gick jag i tre år med skadan. Jag tränar mycket hårt och har ett tungt arbete som är ovanligt slitsamt på bl a handleder så de facto att jag drog ut på tiden gjorde inte saken bättre. Nu ska de prova plocka bort en menisk som kan ha blivit påverkad och orsakar nötning/smärta.

Skönt att få dessa konkreta tips och erfarenheter. Jag vill ju ta operationen så fort som möjligt.

Gabriella89 - ammade du efter operationen och isf hur fungerade det?
    Jag ammade inte och tar mig friheten att svar med tips på de där sakerna man tar förgivet men som blir ett stort hinder.

Se till att ha matlådor som är enkla (inga krångliga snäpplock) så det bara är att värma mat. Det är krångligare än man tror att steka köttfärs, hacka lök, skära gurka hälla av makaroner eller potatisvatten med bara en arm.

Ha något tungt framme i köket typ marmormortel. Med den kan man klämma fast det mesta(utom ost) som man behöver karva i.

Fixa till så att du kan göra mycket på golvet med barnet så att det blir så lite lyft som möjligt. Att lyfta en gång är ingenting men när det händer sjuttioelva gånger märks det att man bara har en fungerande arm.

Om du inte får dusha: skaffa kraftiga sopsäckar av den mindre modellen och silvertejp. Det finns speciella arm-påsar på apoteket som man ska kunna ha i duschen. De är helt värdelösa, går sönder och tejpen drar med sig halva huden. Skaffa det innan du behöver det!

Och viktigaste av allt - försök inte hyla ost. Att klämma fast osten mellan låren och hyvla med fel hand är... en blodig historia.
    Grattis till guldet NZ!
  • Regnig måndag
    Blue112 skrev 2011-11-15 18:13:07 följande:
    Haha! Tack "regnig måndag" för konkreta tips! ;) Du verkar erfaren!
    Jag gick gipsad ett halvår...
    Efter det uppskattar man att man har två armar och det blir lite bläckfiskekänsla när man slipper gipset. "Titta så  många armar jag har"
    Grattis till guldet NZ!
  • Blue112

Det låter otroligt länge! Själv gick som längst åtta veckor tror jag. Sen var ju inte handen brukbar bara för att gipset försvann. När jag för första gången insåg det bröt jag ihop lite lätt på rehab... Men man lär sig att uppskatta att man har två. Det att använda vänstern är ju inte det svåra utan det är ju som du beskriver att just BARA kunna använda vänstern.

• Regnig måndag
    Blue112 skrev 2011-11-15 18:34:22 följande:
    Det låter otroligt länge! Själv gick som längst åtta veckor tror jag. Sen var ju inte handen brukbar bara för att gipset försvann. När jag för första gången insåg det bröt jag ihop lite lätt på rehab... Men man lär sig att uppskatta att man har två. Det att använda vänstern är ju inte det svåra utan det är ju som du beskriver att just BARA kunna använda vänstern.
    Ja, det var länge och läkarna var inte så optimistiska. Jag bröt armen på flera ställen och tråcklades ihop med skruvar, plåtar och ståltråd. Sen när jag nästan allt skulle vara läkt icj jag skulle slippa gipset gick ett av stagen av under sjukgymnastiken och de fick göra om allt från början.
    Tror det tog närmare ett år efter gipset innan armen funkade hyggligt igen, det blir en del komplikationer när leder är gipsade så länge om man säger så.

Det är precis så, att bara använda en arm som är det svåra och det som gör att man tvingas bli uppfinningsrik för man stöter hela tiden på saker som är anpassade för två armar som man inte tänker på innan.

Försök ha i bakhuvudet att spara på högerarmen, risken är stor att du annars överanstränger den och då står man där med två kaputta armar...
    Grattis till guldet NZ!
  • Blue112

Högerarmen blir gipsad så den spar jag på ;) Förstår vad du menar. Men det är lättare sagt. Har känt många gånger att risken för skador på den lite svagare men friska handen varit överhängande i vissa situationer, särskilt på jobbet.

• Regnig måndag
    Blue112 skrev 2011-11-15 19:03:43 följande:
    Högerarmen blir gipsad så den spar jag på ;) Förstår vad du menar. Men det är lättare sagt. Har känt många gånger att risken för skador på den lite svagare men friska handen varit överhängande i vissa situationer, särskilt på jobbet.
    Men äh, jag menade vänstern. högern var ju min jue.
    Grattis till guldet NZ!
Svar på tråden Sköta fyramånaders med en hand.