• Blue112

Sköta fyramånaders med en hand.

Jag har nu fått min tid för operation. Har tidigare gjort ingrepp på samma skada i denna högerhand med 3-5 mån rehab. Någon som har erfarenhet av att vara tillfälligt enarmad och helamma en fyramånadersbebis? Jag står inför ett dilemma ekonomiskt och arbetsmässigt också eftersom operationen kommer medföra att min sambo måste vabba och båda snart står utan jobb (samma arbetsgivare som skär ner). Så jag kan inte bestämma mig för vad som är värst - att sköta min son med en arm och båda föräldrarna har lägre ersättning eller att skjuta fram operationen i 1-1,5 år och gå miste om ev anställningsmöjligheter. Jag tänkte söka till SMO (brandmansutbildning) så snart jag har möjlighet att träna men allt blir framskjutet hela tiden pga fysiska begränsningar. Jag behöver bolla frågan med någon som har liknande erfarenhet.

• Svar på tråden Sköta fyramånaders med en hand.
  • Blue112

Ok. Jag visste inte utan antog bara fel. Men ersättningen borde ju vara densamma?

• Blue112

*S* Ja, det är klart att jag måste kämpa! Tack för peppningen! Men jag har svårt att föreställa mig hur det ska gå. Hur jag än tänker så står jag inför ett dilemma. Därför vill jag även höra från andra med liknande erfarenhet. Klarar jag detta själv??!

• Blue112

Sant. Visst hänger det på inställning ;) Jag får väl ta det för vad det är *ler*

• Blue112

Jag slet isär några ledband som fick sys ihop. Innan operation gick jag i tre år med skadan. Jag tränar mycket hårt och har ett tungt arbete som är ovanligt slitsamt på bl a handleder så de facto att jag drog ut på tiden gjorde inte saken bättre. Nu ska de prova plocka bort en menisk som kan ha blivit påverkad och orsakar nötning/smärta.

Skönt att få dessa konkreta tips och erfarenheter. Jag vill ju ta operationen så fort som möjligt.

Gabriella89 - ammade du efter operationen och isf hur fungerade det?

• Blue112

Det låter otroligt länge! Själv gick som längst åtta veckor tror jag. Sen var ju inte handen brukbar bara för att gipset försvann. När jag för första gången insåg det bröt jag ihop lite lätt på rehab... Men man lär sig att uppskatta att man har två. Det att använda vänstern är ju inte det svåra utan det är ju som du beskriver att just BARA kunna använda vänstern.

• Blue112

Högerarmen blir gipsad så den spar jag på ;) Förstår vad du menar. Men det är lättare sagt. Har känt många gånger att risken för skador på den lite svagare men friska handen varit överhängande i vissa situationer, särskilt på jobbet.

Svar på tråden Sköta fyramånaders med en hand.