Amaterasu skrev 2012-11-25 17:28:12 följande:
Hej!
Först av allt blir jag lite undrande....tvätta en fågel med tvål och placera i ett fönster..på riktigt?
Ifall att det var på riktigt så vill jag lägga till lite.
Jag är fågelentusiast och har haft fåglar i hela mitt liv.
Fåglar ska inte tvättas med tvål, tvål är gjort för människor och inte för fåglar.
Tvål förstör fågelns naturliga skydd som dom själva hämtar från sin "fettkörtel" bak på stjärten, det är därför man ser fåglar sitta och gnugga huvudet mot bakdelen av kroppen eller pilla där och sen i fjädrarna.
Sen lägger dom alla små "krokar" som finns i fjädrarna till rätta och fettet hjälper till att hålla dom på plats. Jag kallar dom krokar för dom ser så ut, men du kan inte se dom med blotta ögat, det är en oehört sinnrik funktion det här med fjädrar, men också väldigt känsligt!!!
Absolut ingen tvål, utan duscha fågeln eller låte den bada, men bara när den själv vill.
Parasiter och annat är det inte så väldigt vanligt att dom får då dom inte vistas ute med andra fåglar, och misstänkter du parasiter kan inte tvål tvätta bort dom, utan då behövs medicin!
Sen då fönsterplacering. Det drar alltid från och runt fönster, och drag är väldigt dödligt för många arter.
Jag har själv räddat en papegoja med näbb-mot-mun metoden jajamän, den hade hamnat i en toastol och blivit nedkyld och slutade precis andas när jag hittade den. Han levde 18 år till!
För sakens skull kan jag nämna att den vanligaste dödssorsaken av burfåglar i sverige idag är fel kost.
Men bra att du frågar här på nätet iallafall! Det är bra!