• kort kjol

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Att säga neger gör en inte till rasist, det är bara ett jäkla ord! Jag ser inte ner på svarta. Eller tycker de är mindre värda än vita. 

• kort kjol
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-19 22:07:18 följande:
    Du har fel! Du ÄR rasist om du vägrar att sluta använda dig av ordet även om du vet med dig att det finns oerhört många som tar illa upp, blir ledsna, arga och ser det som att du ser ner på och kränker andra.
    Hur svårt kan det vara att ändra dig? Säg svart istället. Men nej, du vägrar! Du vill framhäva dig och protesterar, rivs och bits för att DU har minsann RÄTT att säga ordet! Är det din rätt? Nej! Är du rasist om du vägrar att sluta använda ordet trots att du vet om allt detta? Ja!
    Jag håller inte med dig. Du överdriver. Gör en stor sak av något litet. Du vet inget om mig. Om jag är rasist eller inte! Så lägg ner.. 
  • kort kjol

Folk kommer fortsätta använda ordet vad ni än säger. Ni kan fortsätta debattera detta i mina ögon banala ämne. Men folk bryr sig inte, inse det! 

• kort kjol
    Jamo skrev 2011-11-19 22:31:21 följande:
    Den enda som inte bryr sig om andra här är du, du är totalt empatilös och kan inte sätta dig in i hur andra människor tänker och mår.
    men vill du tro det så är det helt ok.. 
  • kort kjol
    Lilla My21 skrev 2011-11-19 22:23:22 följande:
    Varför använder du ett ord om svarta som väldigt många svarta tar illa vid sig av och absolut inte vill bli kallade? Eller kallar du svenska tjejer för "svennehoror" också utan att se ner på dem?
    Om någon skulle kalla mig svennehora så skulle jag bara skratta och gå därifrån. Jag är inte lika känslig som vissa i den här tråden. 
  • kort kjol
    Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:00:34 följande:
    Jag har vänner i alla färger och former, ingen av dem tar illa upp av att bli kallad neger, bög, kines, guling osv.
    Det är väldigt få svarta människor som tar illa upp av just ordet "neger". Det är vi vita människor som blir så jäkla skitnödiga och nej nej nej man får inte säga så för de kan ta illa upp.
    Men det är helt okej när man vänder på det, när vi svenskar blir kallade "vitingar" eller "svennar", då är det lugnt, för det är inget rasistiskt. Rasistisk är man bara om man hoppar på någon som anses vara lite svagare och mer utsatt. Att kalla kungen för en "jävla svenne" är inte rasistiskt. Drömmer 
    Så rätt! 
  • kort kjol
    Lyall skrev 2011-11-20 01:44:41 följande:
    Som någon annan nämnde så är det typiskt svenskar idag som säger nej nej man får inte säga neger! Det är ett fult ord... Folk kommer tro jag är rasist och röstar på SD!
    Är faktiskt rätt förvånad att detta är ett problem då svenskar är så enormt rädda för att bli kallade rasister.

Om folk säger neger är det för att dom kan, och för dom inte anser att det är något diskriminerande, men det är väl upp till dem. Sen är vi svennar det ena och det andra, varenda tjej är väl en svennehora?

Man får ju ha lite självdistans, svarta kallar ju till och med sig själva neger ibland för dom kan skoja om det och tar inte illa upp. Om folk skämtar man får man faktiskt ta med och skratta åt det och sen skämta tillbaka i samma stil.
    Jag kan hålla med att det är en väldigt ful sak att skrika efter någon, men då får man väl säga ifrån istället för att gå och lipa. För riktiga människor som är socialt kompetenta och är överhuvudtaget något smarta skulle ju aldrig få för sig att kalla någon "neger", i vilket fall inte till någon person som skulle ta illa upp.
    Skällsord är något som vi aldrig kommer slippa undan, spelar ingen roll hur mycket ni än anmäler till DO.

Jag har blivit kallad det ena och det andra men jag kan ärligt talat inte ta åt mig sånt som jag inte vet att jag inte är. Om folk kallar en saker dom inte har en jävla aning om är det för att dom är dumma, så varför ska man ta illa upp?
    Du kan aldrig stoppa att folk använder ordet neger, men om du tycker det är obehagligt att dina vänner säger det så får du ta det med dem.

Det får ju bli lite skärpning på svenska befolkningen som går och lipar så fort dom anser saker är "diskriminerande". Typ kvinnan som klaga på att jarlsbergs osten är sexistisk eller vad det nu var, gud vad jag skäms över alla gnälliga lättpåverkade människor i Sverige.

Ni kan väl ta en titt på Alexander Bards yttring angående detta:
    " target="_blank">

MYCKET BRA SKRIVET 
  • kort kjol
    Anonym (neger) skrev 2011-11-20 10:48:15 följande:
    Jag är en neger och det är jag stolt över.
  • kort kjol
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-20 12:07:27 följande:
    Men jag tror fortfarande att du är ett troll.. Visa vem du är då genom att ta bort din anonymitet!
    Det är sjukt att sitta och låtsas vara någon annan än vad man egentligen är för att man vill ha medhåll.
    Varför är du själv anonym då? 
  • kort kjol
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-20 20:52:47 följande:
    Vadå då? Det har väl inget med den saken att göra eller?
    Du skrev: Men jag tror fortfarande att du är ett troll.. Visa vem du är då genom att ta bort din anonymitet!
    Det är sjukt att sitta och låtsas vara någon annan än vad man egentligen är för att man vill ha medhåll.

Du klagar på att han är anonym när du är det själv. Snacka om att kasta sten i glashus.. 
  • kort kjol
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-20 21:15:16 följande:
    Men vadå?? Jag har aldrig påstått att jag är svart och tycker det är heeeelt ok att folk säger neger och att jag säger neger till mig själv..
    Så du skrev inte inlägg #527? 
  • kort kjol
    Anonym skrev 2011-11-20 21:20:03 följande:
    nej, såhär ser 527 ut.
    tänkte du på nåt annat kort kjol?
    Du är alltså inte personen som skrev det? För ni använde ju samma signatur,, svårt att veta vem som är vem då
  • kort kjol
    Anonym skrev 2011-11-20 21:26:29 följande:
    jag är inte (mamma) nej, men det var hennes inlägg -som du hänvisade till -som jag citerade.
    vad hade det med din fråga att göra?
    Trodde det var hon som skrev det. Då var det inget. 
  • kort kjol
    John D skrev 2011-11-29 14:54:21 följande:
    Tror man att fördomar visar sig i vilket ord man väljer, så behöver man nog läsa på från början.

Dom som absolut inte har några fördomar är dom som utan att blinka skulle kunna använda ordet 'neger', just eftersom det aldrig faller dom in att ens tänka på att det skulle kunna tolkas som något negativt. Dom har inga fördomar eller förutfattade meningar att ladda ordet med, så för dom är det bara ett ord.
    Dom som har flest fördomar är oftast dom som uttrycker sig väldigt korrekt och använder icke-laddade ord och uttryck, just för att deras fördomar gör att dom ser orden som laddade och med dolda meningar.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?