Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
Anonym;
Japp. För jag känner inte nån bög som tar illa upp av det.
Anonym;
Japp. För jag känner inte nån bög som tar illa upp av det.
Delgada: För mig är det inte samma sak och kommer nog aldrig vara det.
Anonym: jag tror det är den nyaste det står i. Jag minns inte åren dem är utgivna.
Fiona: "följ receptet för negerbollar bara att du använder pärlsocker istället för kokos" - citat min bok.
Anonym: Den får väl säga till mig dådå. Jag kan inte göra nått förrän jag vet att personen faktiskt tar illa upp av det.
Helt ärligt var detta första gången jag hörde att nån tog illa upp av bög när jag tänker efter.
Fiona: Jag har Bonniers kokbok från förra året. Det ändrar väl inte min syn på det hela? Eller måste det göra det bara för att det ska vara värdeneutralt?
Anonym där uppe har en poäng.
Dem i min åsikt som drar flest invandrarskämt, "negerskämt", rasistskämt och alla liknande är dem som är invandrare, mörka och allt vad nu alla rasistskämt handlar om.
Men det snackar ingen om för att då verkar det som om det är kränkande mot deras yttrandefrihet..
Fiona: Men du fattar ju inte. Jag använder inte ordet runt såna som blir sårade av den. Det är en jag känner som bryr sig bara för att bry sig. Så då blir det av ren reflex.
Jag anser inte att det ska vara en sådan skillnad. Jag tycker det är lågt och fel.
Anonym: pojkvännens favorit när jag är nere. Garvar jämt så mycket åt den när jag mår dåligt. Ja, när jag är nere får jag 10x sämre humor xD
Fiona;
Jag vet inte varför man vill det, för mig blir de bara på reflex att jag använder det bland vissa och inte alls bland vissa. Så enkelt är det med det.
Jag anser att det ska inte vara nån skillnad beroende på vad man själv "tillhör" gällande vilka skämt man får dra och inte.
Anonym: Jag är 18(fyller 19 denna månad), min empati är det inget fel på, har inte haft några inlärningsproblem.
Men det ni inte fattar är att jag kan anpassa mig socialt och använder inte neger i samband med såna som jag vet tar illa upp av ordet. Nått jag fått säga flera gånger för att ni ska förstå det.
Fiona: Det ger mig ingenting. Det ger mig ingenting att använda nått ord så varför skulle jag göra skillnad på ett ord som heller inte alltid är negativt laddat i många umgängen.
Jag har som sagt bara vart med om att en tyckt att ordet vart negativt laddat men den personen kan tycka att ett vanligt ord som kvinna är kränkande med.
Vad ger det er att använda ett ord som svensk eller finne? Svensk är ett vanligt ord gör en svensk person och finne har tre meningar varav en kan ses som kränkande. Ger ni blanka fan i att använda det ordet då?(ursäkta ordvalet men fann inget bättre)
Fiona; Eller så gör jag men du förstår inte mitt resonemang?