Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
Delgada: Jag hade skrattat åt hans patetiska försök att förnedra mig.
Delgada: Jag hade skrattat åt hans patetiska försök att förnedra mig.
Anonym: Japp för att jag vet vem jag är i slutändan. Så det så.
Anonym: Jag kan inte svara på det då jag lär veta varför hon tar åt sig i första taget. En som faktiskt är säker på och i sig själv borde väl inte ta illa upp?
Ord är vad du personligen gör dem till. Om du tar illa upp av ett ord som neger eller hota finns det oftast nån personlig bakomliggande anledning.
Jag har nog EN sak som gör mig ledsen när folk använder och det är för att en idrottslärare som sa så inte fattade när jag sa ifrån. Aldrig gillat idrott och han var riktigt på alla som inte var bra på idrott så felet låg inte hos mig utan hos honom. För man kan inte rå för att man inte är bäst på idrott.
Men det är nått jag säger till om sen så hoppas jag att det helt enkelt är nått som går in.
Anonym: Men det är just det jag menar. Jag tycker det är bra att folk säger till.. Men man måste också förstå att detta är ett vedertaget ord i svenskan och det kommer alltid finnas med.
Anonym:
Jag använder massa ord som kanske har fasats ut.
Men jag tycker inte att ord ska fasas ut bara för att. Just negerboll är ett ord som jag vill ha kvar då det ÄR ett eget bakverk medans chokladboll är med kokos istället för pärlsocker.
Ordet neger i sig kommer nog dock inte fasas ut på ett bra tag oavsett hur gärna folk vill det.
Jag hörde det knappt alls fram tills jag började typ... 8an då jag träffade min pojkvän som är mycket för rasistiska skämt, men drar dem aldrig i närheten av såna som han vet tar illa upp av dem.
Chokladboll associerar jag med för mycket kokos och kräkkänsla.
Har alltid hatat kokos och vill inte att nått jag tycker gott om ska associeras med nått som får mig att vilja kräkas.
Använder annars bara negerboll om jag nämner neger. För jag känner....EN som anser att det är ett dåligt ord. En av flera hundra, nej jag skämtar inte.
Alla andra använder det hejvilt även runt henne. Fast hon stör sig på allt och allt ska vara pk till den grad att det bara blir för mycket. Jag anser inte att pk är dåligt förutom när det kommer till henne. Säger man NÅTT även om det inte ens har snackats om kränkande saker så kan hon nämna att det är kränkande... Skit samma! Det jag skulle säga var att jag inte känner nån som inte har negerboll(ibland neger) som ett helt okej ord.
Anonym: Ja men chokladboll är en "negerboll" med kokos istället för pärlsocker.
Anonym;
Det kan ju helt enkelt vara så att jag inte har nån i min omgivning, eller ens på denna ort verkar det som ibland, som tar illa upp av den. Förutom just den personen.
Så då har det bara blivit så att ordet har följt med.
Sådana ja, i mina ögon är det chokladboll då det står i alla bak- och kokböcker vi har här hemma.
Anonym: Jag tror nyaste som det står i är ifrån 96 eller nått sånt. Ingen aning på utgivningsåren då det är mammas i böcker.