• An0nym0us

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Jag har fortfarande inte fått svar på det här inlägget:

Tycker du man ska få säga "Mongo" till ett barn med DS?
    Typ" Där går en Mongo unge" eller "Hej Mongo".
    Om svaret är ja, skulle du vilja att man kallade ditt barn (om du fick en unge med DS) för Mongo?
    Jag är nyfiken för jag tror nämligen många människor har mer empati för barn med DS än mörkhyade, jag tror även Bard inte skulle säga Mongo till ett barn med DS.
    Som någon sa ovanför, "Neger" betyder lat, ointelligent,lägre stående varelse (inte ens människa).

• An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-30 15:18:11 följande:
    Men majoriteten anser inte att det är ett rasistiskt uttryck. Så varför ska rasister definiera orden åt oss.
    Och hur vet du att majoriteten inte anser det? Har du gjort en undersökning och frågat mörkhyade människor om de tycker att det är rasistiskt eller ej? För du förstår väl själv att endast de har rätt att avgöra det...
  • An0nym0us
    ica skrev 2011-12-30 17:23:26 följande:
    Det finns såna undersökningar. Med ditt resonemang är alla kineser rasister mot oss europeer. Då deras ord för oss är "vita djävlar". Men jag har aldrig haft nåt problem med kineser.

Kan du länka mig till dem undersökningarna? Jag tror nämligen aldrig det har gjorts en sån undersökning.

En sån undersökning ska föresten bara göras för mörkhyade för deras åsikt om ordet är det som betyder något.

Jag känner en del Kineser och jag tycker du ska komma in i år 2011, finns inte många Kineser som kallar vita människor för vita djävul, kom igen.

• An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-31 12:49:38 följande:
    finns en omröstningtråd här på FL.
    Jag vill se en omröstning där mörkhyade endast får svara, det är trots allt dem som har rätt att avgöra om "neger" är kränkande eller ej. Inte vita medel Svenssons som aldrig kommer bli kallade för "neger".
  • An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-31 15:33:28 följande:
    Kul poäng!

Eller inte.

Jag förstår faktiskt inte ens anonym 1 poäng?

Infödingarnas ord? Förklara anonym 1

• An0nym0us
    Anonym skrev 2012-01-04 13:17:39 följande:
    Hoppsan!! "Mulatt" säger jag helt öppet! Jag får börja säga "inte svart men nästan".

Alla har ett tilltalsnamn, kanske bör fråga vad de heter nästa gång?
  • An0nym0us
    ica skrev 2012-01-04 07:37:39 följande:
    Eller så är de trötta på att bli påhoppade. Smygrasister skulle nog inte använda ordet neger. För de vet att då blir man påhoppad.

Blir man automatiskt påhoppad för att man använder ordet "neger"? Eller kanske för att ordet är rasistiskt och kränkande idag och den mörkhyade/svarta individen tar illa upp? Man kan bli påhoppad,ja. Man kan också bli påhoppad om man använder ordet "Hora" till fel person....Dessa är konsekvenser av att använda ord som är kränkande. Vuxna brukar förstå det.
  • An0nym0us
    Anonym skrev 2012-01-04 12:40:31 följande:
    Håll i er nu......när jag ser en riktigt kolsvart människa så kan jag säga att det är en riktig "blåneger"!! Jag bor i norrland så det är väl ett norrländskt uttryck kanske? Men "blåneger" säger jag självklart bara till min partner som också använder uttrycket och vet vad jag menar. En person som är brun i olika nyanser benämner jag "mulatt".

En "Mulatt" är en blandning mellan en åsna och en häst....inget man använder för att beskriva människor.

Du får använda dessa ord, även "blåneger" men tänk på att vissa kan ta illa upp och polisanmäla dig eller slå ner dig, beroende på vem du kallar det för.

• An0nym0us
    Anonym skrev 2012-01-04 15:27:09 följande:
    Jag säger "blåneger" om kolsvarta men bara ytterst internt. Utåt säger jag färgad. Mulatt känns som ett ord som används ganska frekvent ändå och inte bara mellan skål och vägg?

"Färgad" är också något man inte använder idag, det brukade man använda på 40-50 talet...

Vad är problemet med att använda tilltalsnamn?

• An0nym0us
    jesus666 skrev 2012-01-04 15:38:34 följande:
    sällan man använder tilltalsnamn på folk.. jag har smeknamn på nästan alla.. blåneger är rätt vanligt tror jag, hör många som säger det..

Jag menade förutom att använda sig av Mörkhyad/svart som är okej att säga.

Jag vet inte vad för folk du umgås med men de människor jag har runt mig har rest världen över, är intelligenta och allmänbildade....de använder inte ord som "neger" eller "blåneger".

• An0nym0us
    Anonym (Besservisser?) skrev 2012-01-05 12:35:32 följande:
    FEL! DU blandar ihop mula och mulatt. Titta i SAOL:
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...
    Om du tittar i SAOB ser du att det finns släktskap mellan orden mula och mulatt, men i svenskt språkbruk hänför ordet mulatt till en människa.
    Anonym skrev 2012-01-05 13:45:58 följande:
    Blandning mellan åsna och häst heter väl "mula"?? Och jag säger inte blåneger öppet för jag vill inte bli nedslagen av en sådan.

Nope. Ni har fel båda två! Mulatt kommer från Spanska ordet Mulato som betyder "en korsning mellan en åsna och en häst".

Och till sista anonym: Är du rädd för "blånegrer". Stackaren. Inte lätt att vara feg.

• An0nym0us
    Savant skrev 2012-01-05 20:43:16 följande:
    Nej, du har fel.
    Om du är spanjor så ska du också skriva på spanska så att det inte blir några missförstånd. När använder ett språk så får du också rätta dig i leden efter vad ordet betyder på det språket.
    Dessutom: låneord från ett språk till ett annan tar aldrig med sig det ordets historia, om det inte är specifikt därav som man adopterar ordet.
    Mulatt betyder: manlig avkomling av en svart och vit person.
    ...eller trollar du bara nu?

Så "neger" kommer inte från spanska "Negro" heller då?

*suck*

Återigen, du har fel.

Precis som "neger"  fick en annan betydelse (dum,ointelligent, lägrestående etc) så har vi i Sverige tagit ordet Mulato=Mulatt och använt det för att beskriva människor, en blandning mellan svart och vit vilket är fel betydelse från början.

Mulatt betyder en blandning mellan en häst och en åsna. Punkt.

Sen får du tycka vad Du vill.

• An0nym0us
    Savant skrev 2012-01-05 20:43:16 följande:
    ...eller trollar du bara nu?
    Och "Neger" betyder "bara svart". Tillåt mig skratta.
  • An0nym0us
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-06 02:26:25 följande:
    Mula betyder blandning mellan häst och åsna, det spanska ordet är mulato. Mulatt betyder enligt NE: mulatt, ursprungligen en nedsättande benämning på första generationen avkomlingar av ett blandäktenskap mellan en vit man och en svart kvinna

Bevisa att din tolkning är mer rätt är du snäll!

Men hej! TS! Har inte sett dig här förut.

Jag har redan bevisat att Mulatt kommer från Spanska Mulato men då har det visst 2 betydelser , precis om i USA. Googla själv får du se!

Nedsättande är det iallfall att kalla en människa för.

• An0nym0us
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-06 02:32:28 följande:
    Länka om du påstår det eller så tror jag dej inte.

Är det nedsättande att kallas mulatt men inte neger eller vad menas?

mulatt mulatt (spanska eller portugisiska mulato , av latinets mu´lus 'mula', ' mulåsna')

www.ne.se/lang/mulatt

Både "neger" och "mulatt" är nedsättande såklart.

• An0nym0us

Intressant att när man googlar får man det här från NE

"mulatt | Nationalencyklopedin
    www.ne.se/lang/mulatt
    mulatt mulatt (spanska eller portugisiska mulato , av latinets mu´lus 'mula', ' mulåsna'), ... Numera avser mulatt mer generellt personer av blandat afrikanskt och ..."

Men inte när man är på sidan...hmm...Det är därför jag säger att det måste ha två betydelser som i USA.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?