EllanEriksson skrev 2011-11-30 13:51:05 följande:
Lilithmoon: Herregud... Trodde inte ens folk kommenterade mitt längre.
Jag använder endast ordet bland dem vänner jag vet använder det/är okej med det. Va är felet med det?
Dem har inget emot ordet, dem ser det inte som negativt laddat. Det är bara ett ord, alla som vart mobbade VET att ord är vad man gör dem till.
Det är det enda jag har sagt gällande det, om nu inte du, liksom många andra i denna tråd, läst det du vill läsa...
Sedan så betyder neger "svart" då det är ett lånord ifrån spanskan.
Hur många gånger måste man rätta dig för att du ska inse att du har fel i det du skriver? Det är inte "bara ett ord". Är kike bara ett ord? Nej. Aldrig i livet att du skulle kunna komma undan med att kalla Judar för "kike" och komma med ursäkten "det är bara ett ord, ge det inte mening". Det ordet har en större betydelse som inte går att normalisera och om det någon gång sker så kommer det ta lika långt tid som det tog för ordet att få den betydelsen den har idag.
Neger betyder inte bara svart. Neger betyder, dum,ointelligent, lägre stående och det har det ALLTID gjort. neger har aldrig bara betytt svart. Negro i de flesta länder är kränkande och används som skällsord och betyder precis samma sak som neger dvs, dum,lat,ointelligent,lägre stående osv. Spanskans "Negro" må betyda "bara svart" men många icke spanjorer eller icke spansktalande tycker ej om ordet då den har en större betydelse utanför spansktalande länder. Acceptera det.
"bara ett ord", Folk har dött under det ordet och blivit fråntagna deras rättigheter. Det är INTE bara ett ord.