• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

asta66 skrev 2011-12-08 09:37:14 följande:
    De säger också negerboll. Vilket även en afrikan gör. Han har inga bekymmer med det. Han brukar önska sig negerbollar.
    det var inte vad jag frågade.

du skrev "Jag använder ordet negerboll i sammanhang där ingen tar illa upp.", alltså vet du att det inte passar sig i alla sammanhang, och att vissa faktiskt tar illa upp.
    varför fortsätter du då använda det alls?

f.ö väntar jag fortfarande på svar,
    Anonym skrev 2011-12-07 17:07:34 följande:
    men neger betyder inte svart på svenska utan syftar just på hudfärg, hur svårt kan det vara att förstå?

igen, säger du att bilen är neger? använder du neger som utbytbart för svart i nåt sammanhang alls?

och varför skulle chokladbollarna vara svarta?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-08 17:15:05 följande:
    Jag vet att vissa är känsliga för det. Att undvika ett ord för att andra valt att ge det en negativ innebörd är fel väg att gå. Så när rasisterna tar vår flagga så ska vi byta? Intolerans botas med kunskap.
    vilken kunskap är det du vill förmedla med ett nedvärderande ord?

väntar fortfarande svar på frågan du duckar -eller det är de flesta tycker jag, jag ifrågasätter vad du skriver och du svarar på nåt helt annat...
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-09 16:41:48 följande:
    Jag lägger ingen negativ betydelse i ordet neger. Det beskriver bara någons hudfärg. Något jag inte tycker är intressant. Då det inte säger nåt om människan. Att andra anser att det är ett nedvärderande ord är deras åsikt. Så jag använder det inte med hänsyn till andra. Tyvärr ändrar det inte att många inte gillar de med afrikanskt ursprung. Hur löser vi det?
    Det är den verkliga nöten att knäcka.
    men då är det kanske dags att du lär dig att just neger inte betecknar en färg -vilken skulle det vara? -utan är ett nedvärderande ord som historiskt användes för att beskriva svarta som en lägre stående ras.
    förnekar du det?

kalla dem svarta, chokladbruna, vad du nu vill om du måste, men undvik ord som faktiskt är värdeladdade om du nu själv inte värderar dem sämre.
    hur svårt kan det vara?

P.S. om man nu anser sig vara fördomsfri, skäms man inte när man kommer på att man använt fel ord?
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 12:32:50 följande:
    Tystnaden, helt klart.  Att när folk säger det ordet, så är det ingen som ställer sig upp och säger att det är ett nedsättande ord och fel att säga det.  Det är ett allmänt accepterat ord i Sverige.    
    jag har tolkat "white trash" på samma sätt som "idiot", att det är beteendet man klagar på.
    beteenden kan ändras -du kan bete dig dumt, slutar du med det är du inte längre idiot.

gnäller man på saker personen ÄR -som hudfärg -är det ju inget personen kan ändra.
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:34:18 följande:
    Fortfarande är det ett nedsättande ord och borde inte få användas, på samma sätt som N ordet inte heller borde få göra det.  
    nej, jag tycker inte man ska använda idiot eller WT heller, men för mig är neger mer negativt laddat.
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:41:47 följande:
    Ja, här så tycker vi olika!:)  Jag anser att båda orden är lika mycket negativt laddade. 
    kan man aldrig ändra på att man är WT alltså?
    kan man inte bete sig WT i vissa situationer?
    (byt ut mot idiot/idiotiskt och sen mot neger...)

kan du etymologin till neger och vilka historiska kopplingar det har, eller tänker du att det bara betyder svart?
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:41:47 följande:
    Ja, här så tycker vi olika!:)  Jag anser att båda orden är lika mycket negativt laddade. 
    dessutom generaliserar begreppet WT inte en hel grupp på det sättet neger gör.
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:56:27 följande:
    1. Det är svårt att ändra på hudfärgen som ordet White står för.  
    2. Det finns ingen människa som är skräp, så mitt svar är Nej.  

När jag tänker på det nedsättande ordet som riktas mot mörkhyade, så tänker jag på historien om slaveriet.  Och att de som använder sig av det ordet anser sig vara överlägsna de mörkhyade, vilket de inte alls är.  Det kanske inte alls är så som jag här tror - eftersom jag inte är någon tankeläsare. Men jag upplever en känsla av att många tänker så då de säger det ordet.  
    1. begreppet WT riktar sig inte mot alla vita som homogen grupp på det sättet neger gör
    2. man kan faktiskt bete sig illa/idiotiskt/skräpigt, mend et definierar knappast hur du är.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-13 07:58:38 följande:
    Jag går inte med på att hudfärg är så viktigt. Det finns så mycket annat som är viktigare.
    genom att inte ta till dig information och fortsätta använda ett nedsättande ord visar du ignorans, inte ett öppet sinne.
  • Anonym
    Anonym (gäsp) skrev 2011-12-13 13:49:52 följande:
    det här börjar bli tragiskt.

Man kan inte förbjuda alla ord som folk kan finna stötande, nu för tiden får man inte säga något somhelst negativt om negrer. för då j*vlar är man en rasist som vill utrota dem alla.

SKärp er!  Det är ni som ger ordet neger en ytterligare negativitet.

Man KAN ändra ords klang, men för det måste man använda det på ett annat sätt. 
    HUR? Jo, eftersom ordet från början inte hade en nagativ klang men fick det under slaveriet, då det användes som nedvärderande. Om man ist börjar använda det som något bra, ref på färg då man inte altid kan vet utsprung. Men försöker man så kommer det med tiden åter få en pos klang 
    ordet har alltid varit nedvärderande då ordet neger beskrev "lägre stående ras"
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?