• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Anonym (mamma) skrev 2011-12-03 19:59:16 följande:
    .....Men det spelar ingen roll för att det är ordet "nigger" som är översatt på svenska till att heta "neger". Betydelsen skiljer sig liksom inte åt som i ditt exempel med dick/kuk! BETYDELSEN ÄR SAMMA! Så störande med folk som vägrar att fatta!

Du frågar: Och hur många togs som slavar i vårt nordiska land?
    Jag svarar: Vi i Sverige var väldigt flitiga under den här tiden på att producera slavarnas hand- och fotbojor under den här tiden så att du vet. Dessutom har Sverige visst vart delaktig i slavhandel. Från Wikipedia....

Neger (svenska) har inte det minsta med historiken bakom ordet nigger att göra. Vill du påvisa såna irrelevanta saker så varför nämde du inte neger med en gång? Människor har påstått detta hur länge som helst, tror du att det är en slump eller otur att ingen någonsin har kunnat påvisa att ordet är uppkommet för att på sånt sätt baktala negrer?

Saint-Barthelemy är jag väldigt bekant med och säger du att styret var genom att ha invånarna som slavar så är ta mig fan svenskar slavar i finland också.
    Här är din länk i snäppet mer nyanserad ton, dock samma skit:
    en.wikipedia.org/wiki/Swedish_slave_trade

Wikipedia är ingen källa till oändlig kunskap.. eller ens en gnutta sanning, vad är intressant med sanningen. Internet är ett stort klotterplank där alla får skriva sin egen sanning bla på wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Allm%C3%A4nt_f%C3%B6rbeh%C3%A5ll
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-04 09:39:55 följande:
    Men snälla rara! Nu påstår du alltså att det som jag skrev inte är sant!? Du kanske inte tror på koncentrationslägren heller då? Jag orkar verkligen inte med din okunskap! Det blir så meningslöst att diskutera med människor som du då! 
    Att domstolen bestod av idel judar gör inte rättegången särskilt objektiv och ger således upphov till en kritisk bedömning. I domen står bla. om att gas X skulle ha används och idag går det att bevisa att så inte var fallet...

Men nu har du tappat tråden helt med dina slavresor osv.

Jag blir oerhört kränkt av ordet fettisdagsbulle, jag tycker vi förbjuder det ordet. "Nu ska du få se på andra bullar.." När vi ändå är inne på barnaga så kan vi stoppa filmen om Emil i Lönneberga också.. så kommer man osökt in på Pippi longstocks negerkungspappa också xD
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-05 10:03:08 följande:
    Du framstår som väldigt okunnig och det är du själv som gör dig till åtlöje!
    Det gör inget, om man är tillräckligt beläst så vet man vad jag menar. De andra är det ingen ide att diskutera med.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-05 18:32:11 följande:
    Jag har inte missat detta. Det är ingen som helst ny information för mig. Men svarta slavar i USA ville bli kallade neger istället för boy. Då de tyckte att boy var nedsättande. Och Negro betyder svart. Att jag som ickesvart skulle tycka att en svart skulle vara lägre stående än andra är idioti. Jag vet var KKK står för och innebär. Jag vet även att vi har aktiva nazister i vårt land som tycker sånt. Men det är inte vad jag står för.  Att byta ut ett ord botar inte dumhet och intolerans.
    och att använda kränkande ord är att ge dem legitimitet.
    eller man kanske ska boxa misshandlade kvinnor på armen lite skämtsamt också, att personer känner sig kränkta av olika saker kan man ju alltid skoja om, eller hur?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 09:57:51 följande:
    Jaha du menar att vi ska ta hänsyn till din kompis och använda sig av ordet så att han inte blir arg, men vi ska inte lyssna på de svarta själva och inte använda sig av ordet så att inte de blir kränkta? Vilket tycker du låter mest logiskt?
    Nu framstår du igen som väldigt oförstående, han är ju själv en svart.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 10:04:42 följande:
    Gå och läs på då och kom tillbaka när du öppnat dina ögon för jag har kommit med fakta som du förnekar och inte tror på, istället för att erkänna att du hade fel?

Det är jag som inte ville diskutera med dig! Dont get it twisted...
    Fel i vad?
    Du kommer med något popostrious förslag om att negrer har varit slavar de senaste 100 åren och blandar in slavhandel som historisk bakgrund till ett ord. Påstår du att du har belägg för detta så tycker jag verkligen att du ska skicka in dina fakta till bla. Svenska akademin så tar de nog bort ordet ganska omedelbart.

Gå istället vidare med informationen som jag gav dig om hetvägg och tala om för mig vad som är skillnaden på att förbjuda vissa kränkande ord och andra inte?

Byt ut ordet neger så kommer det att ersättas av "jävla xxx" ändå. Och sen? Ska ordet xxx förbjudas? Visserligen så utvecklas språken med tiden men det skulle bli ett jävla utbytande av ord, onödigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-06 10:15:38 följande:
    Fel i vad?
    Du kommer med något popostrious förslag om att negrer har varit slavar de senaste 100 åren och blandar in slavhandel som historisk bakgrund till ett ord. Påstår du att du har belägg för detta så tycker jag verkligen att du ska skicka in dina fakta till bla. Svenska akademin så tar de nog bort ordet ganska omedelbart.

Gå istället vidare med informationen som jag gav dig om hetvägg och tala om för mig vad som är skillnaden på att förbjuda vissa kränkande ord och andra inte?

Byt ut ordet neger så kommer det att ersättas av "jävla xxx" ändå. Och sen? Ska ordet xxx förbjudas? Visserligen så utvecklas språken med tiden men det skulle bli ett jävla utbytande av ord, onödigt.
    vad betyder popostrious?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-06 14:54:48 följande:
    Jag håller inte med att ett ord som enbart beskriver hudfärg är kränkande i sig. Utan det är nåt man lägger i att vara svart som är sämre. Men rasister botar vi nog inte genom att byta ut orden. Även om ord kan vara kränkande är det väl den inställning vi har till svart som är viktig. Alla afrikaner är ju inte analfalbeter och döende i aids. För även om de har en annan hudfärg är de som vi.
    Eller tycker du att det är väldigt stor skillnad på städerska och lokalvårdare. Man bytte titel för att höja statusen på yrket.
    nu har du nog missat en del.
    ingen säger att svart är sämre, men i begreppet neger ligger definitionen "lägre stående ras".
    tycker du fortfarande det är OK?
  • Anonym
    Anonym (Zzz) skrev 2011-12-06 10:26:25 följande:
    Är det fler ord du gärna vill hålla kvar vid? Kallar du begåvningshandikappade för idioter? Människor med downs syndrome för mongon?
    Jag kallar dumbommar för idioter ja, och mongolider använder jag också.
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 10:31:11 följande:
    Först kom du med påståendet att Sverige aldrig har haft slavar eller har haft med det att göra.. Vilket visade sig vara FEL! Historien har med ordet att göra. Det var då som det uppstod!

Vilka ord syftar du på? Vilka kränkande ord? Jag har aldrig läst något om detta som du skriver.
    Nej. Vad vikingarna sysslade med är jag rakryggad inför och 1000 år efter också men jag har aldrig hört talas om att sverige skulle bedriva slavhandel långt in på 1900-talet som du påstår.
    Som sagt, maila du akademien och berätta vad du vet. Du kanske får något stipendie. Förresten när var det som ordet uppstod?
    Ordet var fettisdagsbulle, semla om du så vill, översätta fritt så som vi gör i denna tråd.
    Anonym skrev 2011-12-06 10:55:19 följande:
    vad betyder popostrious?
    absurd men det är engelska med ett symboliskt värde *sch*
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-06 15:49:44 följande:
    absurd men det är engelska med ett symboliskt värde *sch*
    hahaha, var det preposterous du siktade på men missade?
    ja, det blir ungefär som med neger kan jag känna, man ska vara försiktig när man använder ord man inte kan!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?