• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Ung Mamma 91 skrev 2011-12-01 14:35:05 följande:
    Den som inte vågar säga ordet "neger" är rasist.
    du säger alltså neger TILL folk?
    och de blinkar inte?
  • Anonym
    John D skrev 2011-12-01 14:41:54 följande:
    Kvinnor överlag är inte horor, så att kalla kvinnor överlag för horor är direkt felaktigt.
    Jämförelsen håller alltså inte.
    varför ska det vara skillnad? (läs Ellans inlägg där det inte spelar nån roll och det inte heller är nedvärderande?

jag tycker det är värre att racka på nåns hudfärg än att (i 99,9%, eftersom de flesta inte säljer sex) felaktigt säga hora.
    vet man att man inte är en hora och inte beter sig så bör man ju inte ta åt sig -speciellt inte enligt era "ord är bara ord"-teorier här ovan.
    om jag däremot blir kallad skällsord (jo, neger är nedsättande) enbart på grund av min hudfärg och inget annat, vad ska jag då göra, det går ju inte att ändra på utan jag är utdömd för all framtid.
  • Anonym
    Ung Mamma 91 skrev 2011-12-01 15:07:49 följande:
    Haha. Ja där får man nog ett skott i pannan. 
    varför skulle man få det?
  • Anonym
    puss skrev 2011-12-01 15:09:47 följande:
    nejdå. det är ju bara att förklara att det bara betyder svart.
    då är det ju ingen fara!

kom igen, jag uppmanar er alla negersägare att prova. bara en gång?
    haha du är bäst!!
  • Anonym
    puss skrev 2011-12-01 15:31:47 följande:
    det går emot allt vad regler om kommunikation heter, för det första. dessutom är det så att ordet neger är skapat med ett visst syfte, vilk ju faktiskt gör att det är användaren som bestämde värderingen i det fallet.
  • Anonym
    John D skrev 2011-12-01 14:54:27 följande:
    Det beror på din definition av ordet neger.
    Min, och många andras, definition är just mörkhyad person så då stämmer det absolut på mörkhyade personer överlag.
    jaså?
    jag trodde att neger betydde nåt annat, men som jag redan konstaterat rör jag mig i andra kretsar än negersägarna, och att vi iaf lämnat 1900-talets början.
  • Anonym
    John D skrev 2011-12-01 16:04:19 följande:
    Det handlar väl inte om svårt att förstå, man måste väl vara idiot för att inte förstå att man inte använder ordet neger hursomhelst.
    nu hänger jag inte med, varför skulle man inte kunna använda neger hursomhelst om det inte är ett laddat ord?
  • Anonym
    John D skrev 2011-12-01 16:06:42 följande:
    Handlar din diskussion om huruvida det är smart att använda ordet neger i Harlem så nej, det är det inte.
    varför inte när ordet inte är farligt?
  • Anonym
    An0nym0us skrev 2011-11-29 17:06:52 följande:

Bull.Shit.

Även på 40-talet sa man inte "Neger" till en människa, visst använde man det i hemmet om man nu ville det men aldrig att man skulle säga till en mörkhyad person "Tjena Neger".

Lägg ner med den där myten är du snäll för det stämmer inte.

Neger betyder så mycket mer än "Svart hudfärg" vilket många av oss redan har kommenterat om i den här tråden ad nauseum.

Har du inte läst ordboken? Gör det...
    Du kan inte sitta och säga att ett ord betyder något annat än vad som är den faktiska betydelsen... jisses människa.
    Och angående ordet neger så finns ett klipp på YouTube med Olof Palme, där han använder ordet neger.. ett tal från vad jag kommer ihåg 60-talet. Släpp din ångest för fan, du kan inte förneka det som faktiskt är.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-03 13:05:17 följande:
    asta66 skrev 2011-12-03 08:51:53 följande:
    Jag levde inte på 40-talet så vad folk sa då vet jag inte. Neger betyder inte bara svart hudfärg håller jag med om. Utan svart med afrikanskt ursprung. Men för mig är det inte så viktigt med hudfärg eller ursprung.
    Men vad är det för fel på folk ibland? Jag blir förbannad nu för ni verkar uppenbart ha missat historieklassen i skolan och sitter här på ett forum och sprider vidare era felaktiga fakta som ni kommer dragandes med!
    Ordet användes av vita personer för att beskriva en lägre stående svart person. De svarta hade inga rättigheter för några hundra år sedan. De togs ifrån sina hemländer och placerades ut i andra länder som slavar, arbetskraft, och behandlades oerhört illa. Efter ett tag avskaffades slaveriet men rasismen och hatet fanns fortfarande kvar mot de svarta, som fortfarande ansågs vara lägre stående. I bl.a. USA fick de svarta inte sitta på samma bänk som en vit, sitta på samma platser i bussen som en vit eller gå i samma skola som en vit. Många såna saker. Detta var på 1900-talet. Vill ni höra mer? Ska jag berätta om KKK också och vad det är för slags personer?

Alltså, HUR kan ni ha missat detta?
    Eeh, hur kan DU ha missat att ordet som avses här är ett svenskt med svensk betydelse. Bara för att grannen heter Dick så betyder det inte att han är en kuk.

*De svarta hade inga rättigheter för några hundra år sedan. De togs ifrån sina hemländer och placerades ut i andra länder som slavar, arbetskraft, och behandlades oerhört illa.
    Och hur många togs som slavar i vårt nordiska land?
    *Efter ett tag avskaffades slaveriet men rasismen och hatet fanns fortfarande kvar mot de svarta, som fortfarande ansågs vara lägre stående.
    Har aldrig hört talas om att Sverige har haft slaveri, rent nonsens.

Om inte poletten ramlade ner så ska jag försöka igen:
    Kollar du ordets historia, så kan du inte kolla ett annats språks historiska betydelse för ett annat ord, det kan få en annan betydelse.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?