Anonym (mamma) skrev 2011-12-03 13:05:17 följande:
asta66 skrev 2011-12-03 08:51:53 följande:
Jag levde inte på 40-talet så vad folk sa då vet jag inte. Neger betyder inte bara svart hudfärg håller jag med om. Utan svart med afrikanskt ursprung. Men för mig är det inte så viktigt med hudfärg eller ursprung.
Men vad är det för fel på folk ibland? Jag blir förbannad nu för ni verkar uppenbart ha missat historieklassen i skolan och sitter här på ett forum och sprider vidare era felaktiga fakta som ni kommer dragandes med!
Ordet användes av vita personer för att beskriva en lägre stående svart person. De svarta hade inga rättigheter för några hundra år sedan. De togs ifrån sina hemländer och placerades ut i andra länder som slavar, arbetskraft, och behandlades oerhört illa. Efter ett tag avskaffades slaveriet men rasismen och hatet fanns fortfarande kvar mot de svarta, som fortfarande ansågs vara lägre stående. I bl.a. USA fick de svarta inte sitta på samma bänk som en vit, sitta på samma platser i bussen som en vit eller gå i samma skola som en vit. Många såna saker. Detta var på 1900-talet. Vill ni höra mer? Ska jag berätta om KKK också och vad det är för slags personer?
Alltså, HUR kan ni ha missat detta?
Eeh, hur kan DU ha missat att ordet som avses här är ett svenskt med svensk betydelse. Bara för att grannen heter Dick så betyder det inte att han är en kuk.
*De svarta hade inga rättigheter för några hundra år sedan. De togs ifrån sina hemländer och placerades ut i andra länder som slavar, arbetskraft, och behandlades oerhört illa.
Och hur många togs som slavar i vårt nordiska land?
*Efter ett tag avskaffades slaveriet men rasismen och hatet fanns fortfarande kvar mot de svarta, som fortfarande ansågs vara lägre stående.
Har aldrig hört talas om att Sverige har haft slaveri, rent nonsens.
Om inte poletten ramlade ner så ska jag försöka igen:
Kollar du ordets historia, så kan du inte kolla ett annats språks historiska betydelse för ett annat ord, det kan få en annan betydelse.