• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Jag tycker inte det är negativt. Negro är namn på en färg bara, svart. Känns mer fel att inte vilja låtsats om att det finns olika hudfärger, att det är så fruktansvärt känsligt. Själv har jag sett i inredningsbutiker att tex svart kakel kallats för negro  

• Anonym
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:17:48 följande:
    Min lillebror kallar sig själv för neger... Så jag vet inte, han kanske är självrasist eller något då? Oftast gapar och skriker de högast vilka inte känner några svarta alls, mer än kassören i ICA.
    tycker du därmed det är OK att kalla andra neger, bara för att du minsann känner några som kallar sig själva det?
  • Anonym
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:44:33 följande:
    O va tråkigt. Men är det ordet eller hudfärgen? MIn lillebror hade en period att han ville vara vit som vi. Vi fick prata en hel del med honom om detta. Och förklarade med folk vilka solar solarium vill själva vara bruna. Och att många gånger ligger det avundsjuka bakom rasism. Sen tycker jag att de har gått lite väl långt med rasismjakten där man inte får sjunga svenska nationalsången något mer och säga bakelsers namn.
    var får man inte sjunga nationalsången? det är väl en lika utbredd myt det...
    vi gör det då varje år på avslutningen.

och vilka bakelser tänker du på?
  • Anonym
    Men skrev 2011-11-11 11:45:54 följande:
    Ja, men då kan du väl använda ordet negro när du pratar om färgen svart då! Däremot kan du ju undvika det när du pratar om människor eftersom många då känner sig kränkta.
    Jag vet att en del är känsliga, och jag tilltalar inte folk för neger eller säger så till okända. Jag använder deras namn osv. Däremot kan det ju användas för utseendebeskrivning i samtal med bekanta. För mig är det inget hemskt. Används det som mobbing är det så klart hemskt däremot.
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:08:07 följande:
    Gurkan: Ordet neger fanns i Sverige innan slavar ens kom på tal. Sedan hade vi inte ens svarta slavar i Sverige utan vita. Alltså våra "egna".
    Faktum är att Sverige var ganska aktiv i slavhandeln med svarta slavar från våra kollonier i Afrika och Karibien. Detta pågick till mitten av 1800-talet.
  • Anonym

Hur svårt ska det vara!

JA
    , det upplevs nedsättande av många, däribland jag själv som tillhör den hudtypen!!!

Det ska väl räcka, använd andra ord och skärp er!!

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:43:23 följande:
    Gurkan: För att ALLT är nedlåtande idag! Det finns nästan inget som inte är det.
    Jag tycker att svarta borde känna sig stolta över att man säger negerboll då det troligen är Sveriges mest älskade bakverk. Varför är det så tabu att säga då?
    Speciellt då negerboll och chokladboll är två skilda bakverk.

Sedan ser inte jag hora som nått nedlåtande. Inget ord jag bryr mig om helt enkelt. Det är ett ord som jag skrattar åt.
    Jag och min bästa kompis sitter och säger hora, slyna och liknande till varandra och skrattar högt efteråt.
    Ord är inte mer än ord och blir vad du gör dem till.
    Detta är nått jag lärt mig av alla år av mobbing.
    om du hörde två lärare prata (inte till dig utan om dig) och en säger "ja, EllanEriksson i klass XX, du vet hon horan..." så skulle du bara skratta?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 11:42:19 följande:
    Anonym: Japp för att jag vet vem jag är i slutändan. Så det så.

och din klasskompis som tar åt sig och gråter då?

är det hennes eget fel för att hon inte kommit lika långt som du, för det ÄR lärarens rätt att kalla henne hora?

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 11:54:18 följande:
    Anonym: Jag kan inte svara på det då jag lär veta varför hon tar åt sig i första taget. En som faktiskt är säker på och i sig själv borde väl inte ta illa upp?
    Ord är vad du personligen gör dem till. Om du tar illa upp av ett ord som neger eller hota finns det oftast nån personlig bakomliggande anledning.

Jag har nog EN sak som gör mig ledsen när folk använder och det är för att en idrottslärare som sa så inte fattade när jag sa ifrån. Aldrig gillat idrott och han var riktigt på alla som inte var bra på idrott så felet låg inte hos mig utan hos honom. För man kan inte rå för att man inte är bäst på idrott.
    Men det är nått jag säger till om sen så hoppas jag att det helt enkelt är nått som går in.
    men du.
    här säger ju folk till, precis som du gjorde med idrottsläraren.
    de beskriver att de och deras barn tar illa vid sig av att kallas neger.
    varför går det inte in?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 11:54:18 följande:
    Anonym: Jag kan inte svara på det då jag lär veta varför hon tar åt sig i första taget. En som faktiskt är säker på och i sig själv borde väl inte ta illa upp?
    Ord är vad du personligen gör dem till. Om du tar illa upp av ett ord som neger eller hota finns det oftast nån personlig bakomliggande anledning.

Jag har nog EN sak som gör mig ledsen när folk använder och det är för att en idrottslärare som sa så inte fattade när jag sa ifrån. Aldrig gillat idrott och han var riktigt på alla som inte var bra på idrott så felet låg inte hos mig utan hos honom. För man kan inte rå för att man inte är bäst på idrott.
    Men det är nått jag säger till om sen så hoppas jag att det helt enkelt är nått som går in.
    sen är det ju en väsentlig skillnad -du vet att du inte är hora, en person som kallas neger kan inte ändra på sin hudfärg.
    vad gör man då?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?