Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Ditt barn kallar dig för fula ord i ilska. Din reaktion.

Annat: det beror på barnets ålder.

• lövet2
    Äppelpaj80 skrev 2011-11-11 14:08:22 följande:
    Jo det är sant, är ju väldigt stor skillnad på om det kommer från en 3 åring eller en 10 åring.
    Tänker väl främst på barn i förskoleålder. Det är väl vanligast att det börjar då. 

Min teori är också att om man inte tillåter fula ord när dem är 3 år så kommer det inte fula grodor när dem är 12 sen. Jag tror inte dem som kallar sin föräldrar för idioter och andra fina ord som tonåringar är dem som blev tillsagda när dem var 3? Men jag kan ju ha fel.
    Kan ju bara utgår ifrån mig själv och det jag sett bland kompisar när man växt upp. De som respekterade sina föräldrar och hade respektingivande föräldrar skulle aldrig sagt något dylikt.
    Jag håller inte med om din teori. Viktigast är att man själv inte kallar barnet för en massa fula saker.

Hos oss har aldrig barnen blivit tillsagda för att de vräkt ur sig Dummamma, Skitmamma, Dumskalle osv när de varit små. Jag har i stället antingen ignorerat eller bemött skällsorden med snälla ord. Ett Skitmamma besvarar jag med Gullunge, och för varje gång barnet säger något dumt, så hittar jag på ett nytt snällt ord (nu snackar jag alltså barn i förskoleålder).

Ingen av ungarna har ägnat sig åt att svära före tonåren, och att svära åt mig har de inte haft en tanke på ens då. Deras pappa, som svär lite titt och tätt, får däremot lika mycket tillbaka av tonåringarna.
Svar på tråden Ditt barn kallar dig för fula ord i ilska. Din reaktion.