• Äppelpaj80

Ditt barn kallar dig för fula ord i ilska. Din reaktion.

Sådär, nu har jag gjort en ny omröstning.

Hur reagerar ni om erat barn säger fula ord till er när de är arga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn kallar dig för fula ord i ilska. Din reaktion.
  • Queenie70

Mitt barn kan inte några fula ord. Eller jo, ibland så hör jag honom muttra Faaaan, när han pular med nåt som inte går som det ska. Men jag kan inte gärna bli arg eller straffa eftersom han hört det från mig. Så jag ignorerar.

Om han framöver i ilskan skulle kalla mig nåt fult ord, så skulle jag tala lungt till honom och förklara att jag blir ledsen när han säger så, och ge honom alternativa sätt att visa mig att han är arg på mig.

• Mad as snow

Jag kan tänka mig att jag skulle markera ganska starkt, men lugnt. Dvs, visa att jag reagerar på ordet och att jag inte accepterar det. Men något straff blir det inte. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mar ia

Valde alternativ 3. Det beror ju lite på vad barnet säger och hur gammalt barnet är. Men jag utgick ifrån mina egna barn och de kan ju inte så fula ord så då är det lättare att vara lugn och påpeka att man inte får säga så. Det händer ibland att de säger att de hatar mig eller att jag är dum och då brukar jag lugnt komma med motargument som att jag älskar dig ändå eller ja, du får tycka det om du vill.

• SjälvaJag

Jag ignorerar det dåliga ordvalen för då kommer barnet tröttna och sluta använda ordet snart.

orden kommer ifrån förskolan, mig, pappan, filmer och större barn i umgängeskretsen. Men de ord vi råkat säga till om har blivit roligare att säga efter det så hädanefter ignorerar vi och det har gett störst resultat.

• Dixie

beror ju lite på vilket ord - men det finns ju ingen anledning att hetsa upp sig.......... jag brukar förklara att det ordet använder vi inte och sen är det inte mer med det........ 

• Mad as snow

Hm. Det är ju skillnad på ord och ord, och på barn och barn. Och på hur det sägs och varför. Och vilken ålder barnet är i. Jag föreställde mig det värsta, men det var nog lite drastiskt. Får man ändra sig? Ja det får man. Då gör jag det. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • GAGA

en blandning på alt 3 och 4. röstade på 3. 
    Men det beror ju på hur gammalt barnet är med. Min 3,5-åring kallar mig för bajsmamma, dummamma osv. Ignorerar ibland och ibland förklarar jag att det gör mig ledsen och då säger han att han bara skojar med mig?! Haha! 

• tahira

Det beror på vad han säger. Är det ett "men, åh... vad du är dum!" när jag säger att det är dags att gå hem från parken så ignorerar jag det.

Häromdagen sa han "vilken värdelös mamma du är" och då blev jag ledsen på riktigt och förklarade det lugnt och stillsamt för honom. Han verkade förstå och bad om ursäkt.

Han är 5,5 och inne i en period då han testar olika ord och uttryck. Någon gång får han säga något dumt, utan att jag blir arg. Hur skall han annars veta vad som är okej och inte?

"Fula" ord säger han inte. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Furstinna

Beror på vad som kommer ut. Min dotter har än inte använt några ord jag tycker är fula på det sättet. (4år)

När hon  blir arg på mig säger hon oftast "jag blir så arg på dig när du säger så/görs så"  Dumma mamma slinker ur och det är helt okey att hon tycker jag är dum ibland, det hade ju varit konstigt annars.

Även om hon hade blivit vansining och kallat mig dumhuvud eller liknande så anser jag att barn har bli rätt att bli så arga. Sen kan man prata om det efteråt och inte under tiden de är så högt ikänsla.   

Svar på tråden Ditt barn kallar dig för fula ord i ilska. Din reaktion.