• Parniara

Äter du häst?

Borde vi kanke äta mer häst här i Sverige? För att på detta sätt skona våra vänner från att fraktas till Italien eller Spanien i livets sista dagar.

Förut åt jag aldrig häst, men nu köper jag det så fort jag ser det om det är slaktat i Sverige.

Hur tänker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du häst?
  • plommonsylt
    lelodi skrev 2011-11-09 11:59:18 följande:
    Nej det gör jag inte, men inte av moraliska skäl som man kanske kan tro då jag levt med hästar sen jag var liten. 

Hästkött är ju inget bra kött! Om man jämför med nöt och fläsk så är det unga djur som slaktas och ger fin kvalitet. Äldre djur ger sämre kött. Dessutom är hästkött föga marmorerat vilket ger det en torr och trist karaktär. När man avlar köttdjur så har man vissa parametrar man tittar på på slaktkroppen och värderar värdet efter. Några sådana avelsmål finns inte på häst, dvs ingen selekterar och avlar hästar för köttproduktion = sämre slaktkroppar.

En annan aspekt är också att det är fruktansvärt dålig koll på karenser för läkemedel! Skulle tro att större delen av alla slaktade hästar varit fram och tillbaka till kliniker ett antal gånger innan deras öde bestämts. Och behandlats med både det ena och det andra preparatet som kan ge livstids karens och göra att köttet inte får användas till livsmedel. Veterinärer verkar över lag vara oerhört dåliga på att dokumentera detta i passen (vilket är det enda dokument som ska följa hästen till slakteriet), utan läkemedelsordinationerna ligger kvar på klinikens datajournaler.

Jag vill påstå att kontrollen är helt värdelös! Jag har blivit ersatt för ett flertal kroppar i slaktvärdet TROTS att jag upplyst slakteriet om att den ska gå till destruktion.  
    Varning, varning alltså! 
    Hästkött är jättebra kött om man äter ett ungt djur. Men så är det ju med alla djur, en äldre höna är ju lika torr och tråkig som en äldre häst.
    Hästkött är magert men otroligt mört. Färsen får man däremot blanda med fläskfärs för att den ska bli mer hanterbar för tex köttbullar.

Visst är kontrollen värdelös, absolut. Men det finns inte många konventionellt uppfödda grisar heller tex som aldrig varit behandlade.

Äter hellre upp en egen unghäst som strövat över stora ytor i en stor flock och är uppväxt med ett riktigt bra grovfoder. Då vet jag ju att den inte blivit behandlad jämfört med kotletterna i affären.

Det bästa är ju, om man inte har egna djur, att köpa direkt från en bonde som har en bra djursyn. Ofta mycket billigare och mycket bättre kvalité på köttet.
  • plommonsylt

Kanin är jättegott!

Angående hund och katt... Tycker inte att man kan sätta häst i samma kategori som hund och katt. Hästar är gräsätare, hundar och katter är rovdjur. 

• Yrrepyrr

Väldigt mycket korv innehåller hästkött, rider själv och tycker att hästköt smakar helt ok.
    Hade en fjällko som jag handmjölkade och var "bästis" med. När inte hon kunde ta kalv mer slaktade vi henne och åt upp henne. Så även med grisar. Förstår om det för en del känns som att käka sin bästa vän men jag gör skilnad på inne och ute husdjur så inte katt och hund eller gossekaninen som vart inomhus kanske men häst, absolut.

Bamba mamma..
  • Parniara
    Veronica 223 skrev 2011-11-09 23:37:10 följande:
    Men köttkor och får går ju ute typ hela tiden..? Det är bara mjölk-kor man tar in tidigare, alla köttkor här nere går fortfarande ute och gör så nästan jämt. "de ska bara bli kött så skit i hur de har det" mentaliteten kan ju ses olika på. En häst skulle välja en köttkos liv framför sitt any day, bara gå ute och käka dygnet runt, slippa jobbas, tränas och tävlas. Hästar är lata djur av naturen och skulle helst bara gå och äta dygnet runt om de fick. Att hästar har det bättre är ju ur ditt mänskliga perspektiv av stimulans, inte hästens.
    Fascinerande tanke att köttdjur går ute. Helt klart finns det de som går ute, får tex har ju mycket utetid. Gris och kyckling nästan ingen alls å andra sidan.

Det är bra att det finns kköttdjur (främst får och nöt) som går ute stora delar av året, men det är naivt att tro att merparten av det kött om erbjuds i affärerna har det ursprunget.
  • Parniara
    Tutilure skrev 2011-11-09 19:58:56 följande:
    Ja, det gör jag faktiskt.
    Hästar är för mig husdjur, så precis som att jag inte äter hund eller katt så äter jag inte hästar.
    skillnaden i alla fall för mig mellan häst och hund/katt är att vi inte sänder hundar och katter på enkelresa under vidriga förhållanden till syderuropa. Hade vi gjort det hade jag tyckt att det var lika vidrigt. Men slaktvikt hos hundar och katter misstänker jag är så låg att det inte blir lönsamt, hästen däremot finns det ett ekonomiskt intresse i själva slaktkroppen.
  • Tutilure
    Parniara skrev 2011-11-11 06:38:39 följande:
    skillnaden i alla fall för mig mellan häst och hund/katt är att vi inte sänder hundar och katter på enkelresa under vidriga förhållanden till syderuropa. Hade vi gjort det hade jag tyckt att det var lika vidrigt. Men slaktvikt hos hundar och katter misstänker jag är så låg att det inte blir lönsamt, hästen däremot finns det ett ekonomiskt intresse i själva slaktkroppen.
    Jag säljer inga hästar till slakt.
    När jag har behövt ta bort en häst så har de fått komma hem till oss så att hästen har fått avsluta sitt liv i lugn och ro hemma.

Jag ser hästar, katter och hundar som husdjur, de betyder alltså för mycket för mig på ett emotionellt plan för att jag ska kunna äta dem. Skulle aldrig komma på tanken, det känns helt fel.

Det ekonomiska är för mig helt irrelevant.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Rigmor Mortis

Nej, jag äter inte kött alls. Skulle jag ätit kött hade jag nog kunnat tänka mig svenskslaktad häst, ja.

• aimay

kanin är gott
    häst är förbannat gott

Hade jag fått möjlighet hade jag smakat hund och katt även fast jag är en kattmänniska.

• Suzy QX

Jadå. Jag kan äta det mesta skulle jag tro (förutom människa och apa, samt utrotningshotade djur).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • cajsasmamma

Ja jag äter häst och ja vi borde äta mer häst i Sverige. Hästen är ju ett husdjur och dom är ju tämjda av människan för att äta och nyttjas för hushållet. Däremot så äter jag inga sällskapsdjur såsom hund, katt, reptiller och gnagare(förutom kanin) 

• viktoria91

Har ponny och äter häst. Dock går min snutta aldrig till slakt.

Svar på tråden Äter du häst?