lelodi skrev 2011-11-09 11:59:18 följande:
Nej det gör jag inte, men inte av moraliska skäl som man kanske kan tro då jag levt med hästar sen jag var liten.
Hästkött är ju inget bra kött! Om man jämför med nöt och fläsk så är det unga djur som slaktas och ger fin kvalitet. Äldre djur ger sämre kött. Dessutom är hästkött föga marmorerat vilket ger det en torr och trist karaktär. När man avlar köttdjur så har man vissa parametrar man tittar på på slaktkroppen och värderar värdet efter. Några sådana avelsmål finns inte på häst, dvs ingen selekterar och avlar hästar för köttproduktion = sämre slaktkroppar.
En annan aspekt är också att det är fruktansvärt dålig koll på karenser för läkemedel! Skulle tro att större delen av alla slaktade hästar varit fram och tillbaka till kliniker ett antal gånger innan deras öde bestämts. Och behandlats med både det ena och det andra preparatet som kan ge livstids karens och göra att köttet inte får användas till livsmedel. Veterinärer verkar över lag vara oerhört dåliga på att dokumentera detta i passen (vilket är det enda dokument som ska följa hästen till slakteriet), utan läkemedelsordinationerna ligger kvar på klinikens datajournaler.
Jag vill påstå att kontrollen är helt värdelös! Jag har blivit ersatt för ett flertal kroppar i slaktvärdet TROTS att jag upplyst slakteriet om att den ska gå till destruktion.
Varning, varning alltså!
Hästkött är jättebra kött om man äter ett ungt djur. Men så är det ju med alla djur, en äldre höna är ju lika torr och tråkig som en äldre häst.
Hästkött är magert men otroligt mört. Färsen får man däremot blanda med fläskfärs för att den ska bli mer hanterbar för tex köttbullar.
Visst är kontrollen värdelös, absolut. Men det finns inte många konventionellt uppfödda grisar heller tex som aldrig varit behandlade.
Äter hellre upp en egen unghäst som strövat över stora ytor i en stor flock och är uppväxt med ett riktigt bra grovfoder. Då vet jag ju att den inte blivit behandlad jämfört med kotletterna i affären.
Det bästa är ju, om man inte har egna djur, att köpa direkt från en bonde som har en bra djursyn. Ofta mycket billigare och mycket bättre kvalité på köttet.